Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2728704_0001.png
26. juni 2023
J.nr. 2023 - 3655
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 194 af 30. marts 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Niels Kleis Frederiksen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm., om værdien af de forskellige skatteudgifter
2728704_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af forslag til finanslov for 2023
afholdt den 30. marts 2023 oplyse værdien af de forskellige skatteudgifter?
Svar
I tabellen nedenfor vises samtlige skatteudgifter. Skatteministeriet definerer en skatteud-
gift som en begunstigende afvigelse fra hovedreglerne i skattesystemet, som medfører en
lavere umiddelbar skattebetaling i forbindelse med bestemte aktiviteter eller for bestemte
grupper. Negative skatteudgifter defineres som en skærpende afvigelse fra hovedreglerne,
der medfører en umiddelbart højere beskatning i bestemte situationer og kaldes skatte-
sanktioner. Både skatteudgifter og skattesanktioner opgives i umiddelbar virkning. Med-
regnes tilbageløb og afledte adfærdseffekter, kan der i visse tilfælde være tale om et reelt
mindreprovenu for staten ved en umiddelbar skattesanktion.
Størrelsen på skatteudgifterne beregnes ud fra den såkaldte mindreprovenumetode, som
er udtryk for de umiddelbare merskatteindtægter, det offentlige ville have modtaget, hvis
den individuelle regel ikke gjaldt. Formålet med at opgøre skøn for størrelsen af skatteud-
gifterne er ikke at belyse virkningen på de offentlige finanser af at fjerne de bagvedlig-
gende afvigelser fra hovedreglerne. Opgørelsen svarer således ikke til skatteudgifternes fi-
nansieringsevne, men kan siges at være udtryk for den lempelse, en borger eller virksom-
hed alt andet lige opnår som følge af ordningen. Opgørelsen svarer til de opgørelser af
skatteudgifterne, som Skatteministeriet løbende offentliggør i Skatteøkonomisk Redegø-
relse, senest i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
I tabel 1 er oversigten over skatteudgifterne fordelt på hhv. personrettede og erhvervsret-
tede skatteudgifter. Under de to kategorier er skatteudgifterne dertil opdelt i ordninger
vedrørende hhv. personbeskatning, selskabsbeskatning, miljø-, energi og bilafgifter samt
moms og øvrige afgifter. Samlet skønnes mindreprovenuet for staten forbundet med
skatteudgifterne at udgøre ca. 75,8 mia. kr. i 2023,
jf. tabel 1.
Heraf udgør de personrettede
skatteudgifter ca. 48�½ mia. kr. og de erhvervsrettede ca. 27 mia. kr. i 2023.
Det bemærkes, at skønnet for skatteudgiften forbundet med indfasningen af nul- og lave-
missionsbiler er steget betydeligt sammenholdt med tidligere opgørelser. Det skyldes om-
lægningen af registreringsafgiften ultimo 2020, som indebar lempeligere regler for nul- og
lavemissionsbiler, samt den efterfølgende stigning i det faktiske salg af nul- og lavemissi-
onsbiler. Det faktiske finansieringsbidrag ved fjernelse af skatteudgiften er dog markant
mindre på grund af betydelige adfærdseffekter. Hvor skatteudgiften udgør knap 19 mia.
kr. i 2023, skønnes virkningen efter tilbageløb og adfærd til ca. 5 mia. kr.
Side 2 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm., om værdien af de forskellige skatteudgifter
2728704_0003.png
Tabel 1. Samlet oversigt over skatteudgifter opdelt på person og erhvervsrettede, 2020-2023
Umiddelbar provenuvirkning, mio. kr., løbende priser
1. Personrettede skatteudgifter (1.1+1.2+1.3)
1.1 Ordninger vedrørende personbeskatning
Skattefritagelse for invaliditetsbeløb og -ydelser mv.
Skattefritagelser for ydelser i henhold til div. love på socialområdet
Skattefritagelse for børnetilskud mv.
Skattefritagelse for boligstøtte, tilskud til byfornyelse mv.
Lempelig beskatning for børnebidrag og underholdsbidrag til tidligere
ægtefælle
Skattefritagelse for børne- og ungeydelse (børnecheck)
Skattefritagelse for grøn check
Skattefritagelse for midlertidigt børnetilskud til visse forsørgere
Skattefritagelse for engangstilskud til modtagere af forsørgelsesydelser
(ophørt)
Lempelig pensionsordning for tidligere selvstændigt erhvervsdrivende
over 55 år
Skattefritagelse for varmetilskud
Særligt opfyldningsfradrag for selvstændigt erhvervsdrivende
Formueforvaltningsfradrag vedrørende pensionsafkastskat
Særlig pensionsordning for sportsudøvere
Skattefritagelse for efterlønspræmie
Skattefritagelse for afkast på børneopsparing
1
Reduceret skattepligtig ejendomsavance ved salg af fast ejendom
Nedslag i ejendomsværdibeskatning for folkepensionister og ejere af bo-
liger anskaffet senest 1. juli 1998
Lavere beskatning af grundværdi af stuehuse (stuehusreglen)
Bundfradrag ved udlejning af værelser eller hele boligen (helårsboliger)
Bundfradrag ved udlejning af fritidsboliger
Fradrag for serviceydelser og håndværksydelser (Permanent Boli-
gJobordning)
Skattefritagelse for omkostningstillæg til MF’ere mv.
Skattefritagelse for tillæg til udsendte af staten
Skattefritagelse for naturalydelser og kostpenge til soldater
Skattefritagelse for naturalydelser og kontantbeløb til indsatte
Loft over rejsefradrag
Loft over fradrag for udgifter til fagforeninger
Forhøjet beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere
Forhøjet befordringsfradrag til pendlere i visse yderkommuner
Forhøjet befordringsfradrag for lavtlønnede
Fradrag for udgifter til logi for beboere på visse øer
Bundfradrag for lønmodtagerudgifter
Skattefritagelse for arbejdsrelaterede personalegoder under bagatel-
grænsen
Skattefritagelse for mindre personalegoder
Skattefritagelse for fratrædelsesgodtgørelser og jubilæumsgratialer
Skattefritagelse for privat brug af arbejdsgiverbetalt pc
2020
32.210
24.510
1.550
600
850
4.350
40
5.200
1.125
90
825
40
-
140
720
10
410
0
35
2.300
325
350
350
900
6
315
75
90
-435
-70
490
100
530
15
-55
225
600
190
400
2021
47.380
24.810
1.575
575
825
4.300
40
5.200
1.125
95
-
30
-
100
800
10
380
0
35
2.100
325
350
350
1.700
6
320
90
95
-460
-105
510
100
580
15
-60
225
650
185
400
2022
46.410
24.730
1.600
650
825
4.300
45
5.250
800
95
-
30
760
100
780
10
380
45
30
2.050
750
400
400
560
6
320
95
100
-485
-150
550
120
650
20
-65
250
650
170
400
2023
48.620
24.800
1.650
675
900
4.350
45
5.600
525
15
-
40
190
100
850
10
780
60
30
2.050
750
400
400
310
6
340
95
105
-495
-170
560
120
700
20
-65
250
650
170
400
Side 3 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm., om værdien af de forskellige skatteudgifter
2728704_0004.png
Tabel 1. Samlet oversigt over skatteudgifter opdelt på person og erhvervsrettede, 2020-2023 (forsat)
Umiddelbar provenuvirkning, mio. kr., løbende priser
Skattefritagelse for diverse mindre personalegoder
Skattefritagelse for arbejdsgiverbetalt alkoholafvænning mm.
Grønt miljøtillæg for firmabiler
Skattefritagelse af arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelser
(ophørt)
Skattefritagelse for hæderspriser
Lempelig beskatning af visse gaver, legater, indtægter ved opfinderarbej-
der mv.
Fradrag for gaver til almenvelgørende el. almennyttige foreninger mv.
Fradrag for løbende ydelser ensidigt påtaget overfor foreninger mv.
Skattefritagelse for studierejselegater
Skattefritagelse for medarbejderaktier
Skattefritagelse for medarbejderaktier i nye mindre virksomheder
Lempelig beskatning af købe- og tegningsretter til ansatte
Skattefritagelse for værdien af eget arbejde på egne formuegoder til pri-
vat brug
Skattefritagelse for visse vederlag til børn og pensionister
Skattefritagelse for godtgørelse efter skatteforvaltningsloven mv.
Særligt fradrag til studerende fra rigsfællesskabet (rigsfællesskabsfra-
drag)
Lempelse af skat på udenlandsk indkomst
Bundfradrag ved udlejning af biler, lystbåde og campingvogne mf.
Skattefritagelse for socialt udsatte (socialt frikort)
Aktiesparekonto
1.2 Ordninger vedrørende miljø-, energi og bilafgifter
Afgiftsfritagelse af elafgift for eget forbrug af el fra solceller mv.
Afgiftsfritagelse af vedvarende energi fra biomasse
2
Fradrag i registreringsafgiften for sikkerhedsudstyr (ophørt)
Indfasning af nul- og lavemissionsbiler i registreringsafgiften
3
Fritagelse for privatanvendelsestillæg for ældre varebiler
Lav afgift på el til erhvervsmæssig opladning af eldrevne køretøjer
4
1.3 Ordninger vedrørende moms og øvrige afgifter
Momsfritagelse for varer leveret fra genbrugsbutikker
Afgiftsfritagelse for let øl og hvidtøl
Reduceret afgiftssats for sukkerfri chokolade mv.
Reduceret afgiftssats for sukkerfri konsumis
Reduceret afgiftssats for vin med mellem 1,2 og 6 pct. alkohol
Afgiftsfritagelse for vin med under 1,2 pct. alkohol
Fast tinglysningsafgift ved ejerskifte eller pantsætning af fast ejendom
mellem ægtefæller
Afgiftsfritagelse for præmien for sø-, transport- og luftfartøjsforsikringer
modregnet lystfartøjsforsikringsafgift
Fast tinglysningsafgift ved længstlevende ægtefælles indtræden af ret-
tigheder ved fast ejendom
2. Erhvervsrettede skatteudgifter (2.1+2.2+2.3+2.4)
2.1 Ordninger vedrørende personbeskatning
2020
95
100
-95
-
5
3
410
55
55
360
-
140
40
45
75
2
400
7
4
100
7.600
330
4.000
1.600
1.600
20
40
100
130
2
20
3
50
3
-15
-95
-5
24.730
4.060
2021
100
105
-80
325
5
4
440
55
20
400
25
165
45
50
65
2
400
8
5
140
22.470
325
4.250
-
17.700
15
180
110
140
2
25
4
55
3
-15
-95
-5
27.570
4.400
2022
105
110
-50
-
5
4
470
60
75
430
25
175
45
50
80
2
570
9
7
80
21.570
245
4.400
-
16.600
10
295
110
150
2
25
4
55
3
-15
-105
-5
27.890
4.890
2023
105
110
-30
-
5
4
480
60
80
440
25
180
45
50
85
2
580
9
9
80
23.710
140
4.500
-
18.800
10
255
110
160
2
25
4
50
3
-20
-105
-5
27.180
4.950
Side 4 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm., om værdien af de forskellige skatteudgifter
2728704_0005.png
Tabel 1. Samlet oversigt over skatteudgifter opdelt på person og erhvervsrettede, 2020-2023 (forsat)
Umiddelbar provenuvirkning, mio. kr., løbende priser
Lavere ansættelse af grundværdi på produktionsjord (bondegårdsreg-
len)
Lempeligere beskatning af udenlandske forskere og nøglemedarbejdere
(forskerskatteordningen)
Fradrag ved påbegyndte havdage for erhvervsfiskere
Særligt fradrag for dagplejere (dagplejerfradrag)
Særligt fradrag for søfolk (sømandsfradrag)
Skattefritagelse for løn ved arbejde om bord på skibe registreret i DIS
(DIS-ordning)
Refusionsordning for sandsugere
Midlertidige udskydelser af betalingsfrister og rentefrie lån for A-skat og
AM-bidrag i forbindelse med covid-19
Investorfradrag
Sælgerpantebrevsmodel ved salg af erhvervsejendom
2.2 Ordninger vedrørende miljø-, energi- og bilafgifter mv.
Afgiftsfritagelse af vedvarende energi fra biomasse
2
Afgiftsfritagelse for brændsler til skibe, færger og fiskere
Afgiftsfritagelse for brændsler til fly
Afgiftsfritagelse for brændsler og el til toge
Bundfradrag i CO2-afgiften
Bundfradrag i svovlafgiften
Lempelse i spildevandsafgiften for virksomheder med store udledninger
Lavere elafgift for visse skibe ved kaj (landstrøm)
Lempelser og fritagelser for energiafgift for jordbruget mv. og diverse
processer
Loft over satser på visse industrielle drivhusgasser (ophørt)
Fradrag i registreringsafgiften for sikkerhedsudstyr (ophørt)
2.3 Ordninger vedrørende selskabsbeskatning mv.
Afskrivninger på kunstkøb
Skatteudskydelse gennem andelsselskaber
Straksafskrivning af udgifter til computersoftware og driftsmidler til forsk-
ning og forsøg
Fradrag for fondes almennyttige uddelinger og hensættelser
5
Konsolideringsfradrag til fondes almennyttige uddelinger
Fondes bundfradrag
Fradrag for virksomheders pengegaver til kulturinstitutioner mv.
Investeringsvindue for kulbrinteindvindingsvirksomhed i perioden 2017-
25
Straksafskrivning for udgifter til knowhow eller patentrettigheder
Udbetaling af skatteværdien af underskud fra forsøgs- og forskningsud-
gifter (skattekreditter)
Straksafskrivning af udgifter til små aktiver og aktiver med kort levetid
Merfradrag for udgifter til forskning og udvikling
Særlige fradrag for fondsbeskattede foreninger
Tillægsselskabsskat for kulbrinteindvindingsvirksomhed
Lempeligere beskatning af rederivirksomhed (tonnageskatten)
2020
1.550
1.075
10
435
5
850
30
90
0
20
5.340
1.000
1.100
100
625
60
10
5
15
1.050
3
1.350
13.750
60
180
750
4.010
20
0
20
0
200
750
40
2.800
70
0
900
2021
1.625
1.300
10
415
5
850
30
140
0
20
3.870
1.050
900
110
625
55
10
10
5
1.100
2
-
17.520
60
200
800
6.780
15
0
30
0
250
800
55
3.200
70
0
1.000
2022
1.700
1.350
10
450
5
950
55
340
10
20
3.590
1.100
1.200
180
225
55
10
10
5
800
-
-
15.820
70
210
850
6.320
15
0
30
0
250
900
70
3.300
70
-50
1.100
2023
1.775
1.425
10
460
5
975
65
220
10
20
3.620
1.100
1.250
180
225
55
10
10
0
800
-
-
16.040
70
220
850
6.230
20
0
30
0
250
900
85
3.400
70
-150
1.100
Side 5 af 6
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 194: Spm., om værdien af de forskellige skatteudgifter
2728704_0006.png
Tabel 1. Samlet oversigt over skatteudgifter opdelt på person og erhvervsrettede, 2020-2023 (forsat)
Umiddelbar provenuvirkning, mio. kr., løbende priser
Lempeligere beskatning ved genanbringelse af fortjeneste ved afståelse
af fast ejendom
Fremrykket fradrag for potentielle erhvervsdrivende (Etablerings- og
iværksætterkontoordningen)
Fradrag for selvstændiges udgifter til syge- og arbejdsskadeforsikringer
Nedskrivning af husdyrbesætning i skattepligtig indkomst
Nedslag i udbytteskatten af selskabers unoterede porteføljeaktier
Skattefritagelse for avancer på selskabers unoterede porteføljeaktier
Skattefritagelse af visse selvejende institutioner
Skattefritagelse af gratis betalingsrettigheder og kvoter
Straksfradrag for udgifter til formuegoder betalt ved visse tilskud
Skattefritagelse af foreningers ikke-erhvervsmæssige indtægter
6
Selskabers fradrag for gaver til almennyttig forskning
7
2.4 Ordninger vedrørende moms og øvrige afgifter
Nulmoms på trykte og elektroniske aviser mv. modregnet lønsumsafgift
Momsfritagelse for bedemandsvirksomhed
Forlængede momskredittider for små og mellemstore virksomheder
Momsfritagelse for finanssektoren modregnet lønsumsafgift
Momsfritagelse for kunstneres førstegangssalg under 300.000 kr.
6
Afgiftslettelse for små ølproducenter (ølmoderation)
Afgiftslettelse for små spiritusproducenter
Momsfritagelse for personbefordring med kollektiv transport, taxi, fly
mv.
8
Afgiftsfritagelse for præmien for arbejdsskadeforsikring modregnet afgift
vedrørende arbejdsskader
Midlertidige udskydelser af betalingsfrister og rentefrie lån for moms og
lønsumsafgift i forbindelse med covid-19
Skatteudgifter i alt (1+2), mio. kr.
9)
Memopost: Skatteudgifter vedrørende udgifter til forskning og udvik-
ling
10)
Anm.: Total- og delsummer er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. Der er én skatteudgift, der både er person- og erhvervsrettede, jf. neden-
for.
1) Beløbsgrænsen for børneopsparing blev forhøjet med FL18-aftalen. Der gjaldt også før 2018 særlige gunstige regler, men omfanget af
skatteudgiften herved har været bagatelmæssig.
2)
Afgiftsfritagelse af vedvarende energi fra biomasse
er vurderet til at være både person- og erhvervsrettet, og der er benyttet en konkret
fordelingsnøgle på 75/25 pct. til at fordele størrelsen af skatteudgiften på den personrettede og den erhvervsrettede del. Ordningen indgår
således både i den person- og erhvervsrettede del.
3) Stigningen fra 2020 til 2021 skyldes bl.a. omlægning af registreringsafgiften ultimo 2020 og den markante stigning i salget af grønne
biler.
4)
Skatteudgiften har i tidligere opgørelser været opgivet som en erhvervsrettet skatteudgift. Stigningen fra 2020 til 2021 kan skyldes bl.a.
omlægning af registreringsafgiften ultimo 2020.
5) Skatteudgiften indeholder den tidligere selvstændige skatteudgift:
Overførelsesreglen for fonde.
6) Skatteudgiften har i tidligere opgørelser været opgivet som en personrettet skatteudgift. Den faglige vurdering af skatteudgiften er siden
ændret, så den fremover anses for at være erhvervsrettet.
7) Skatteudgiften er tilgået siden seneste opgørelse af skatteudgifterne.
8) Skatteudgiften har i tidligere opgørelser været opgivet som en erhvervsrettet skatteudgift. Den faglige vurdering af skatteudgiften er
siden ændret, så den fremover anses for at være personrettet. Produktionsværdierne i brancherne for personbefordring faldt betydeligt i
2020, hvilket forventes at skyldes COVID-19. Det er lagt til grund for beregningerne, at aktiviteten i brancherne var tilbage ved normalen
igen i 2022. Dette medfører betydelig vækst i skatteudgiften fra 2021 til 2022.
Skatteudgiften er tilgået siden seneste opgørelse af skatteudgifterne.
9) I tidligere opgørelser af de samlede opgørelser af skatteudgifter for 2018-2021 er der også nogle skatteudgifter medregnet, som er
ophørt, og som derfor ikke figurerer på listen.
10) Skatteudgifter vedr. udgifter til forskning og udvikling indeholder følgende skatteudgifter:
Merfradrag for udgifter til forskning og udvik-
ling, udbetaling af skatteværdien af underskud fra forsøgs- og forskningsudgifter (skattekreditter)
og lempeligere
beskatning af udenland-
ske forskere og nøglemedarbejdere (forskerskatteordningen).
Vedr. forskerskatteordningen kan knap 10 pct. af udgiften henføres til per-
soner, der er registreret som forskere. Det skyldes på den ene side, at ca. 40 pct. af de omfattede personer skønnes at være forskere,
men da de omfattede forskere i gennemsnit har lavere lønninger end de omfattede nøglemedarbejdere, bliver skatteudgiften pr. omfattet
forsker relativt lav, hvorefter den samlede skatteudgift for forskere i forskerskatteordningen udgør knap 10 pct.
Kilde: Skatteministeriet
2020
100
50
140
30
300
2.500
30
10
15
200
420
1.580
500
70
700
-100
40
15
1
550
-245
110
56.930
2021
150
50
140
30
350
2.800
40
25
15
200
450
1.790
500
75
700
200
50
15
1
550
-265
30
74.950
2022
150
50
140
30
150
1.400
40
25
15
200
490
3.690
500
80
750
200
60
15
1
1.250
-285
1.160
74.390
2023
150
50
140
30
150
1.400
40
20
15
250
500
2.570
500
80
750
200
60
15
1
1.250
-290
0
75.800
Side 6 af 6