Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2711357_0001.png
22. maj 2023
J.nr. 2023 - 3430
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 191 af 30. marts 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at fastsætte en bagatelgrænse hos skattemyndighederne eller sende en opfordring til myndighederne om at udvise mere proportionalitet i sagsbehandlingen
2711357_0002.png
Spørgsmål
Mener ministeren, at det er et udtryk for fornuftig brug af borgernes penge, at skattemyn-
dighederne bruger mere end 5 år og store administrative ressourcer på en sag, der vedrø-
rer et bilag på 81 kr. jf. artiklen »Kioskejer manglede faktura på 81 kroner
så krævede
Skat pludselig 10.000: Efter 5 år er sagen slut med et underskud på tusinder til staten« i
Avisen Danmark, den 22. marts 2023, og hvis ministeren ikke mener, at det er fornuftig
brug af borgernes penge, hvad vil ministeren så gøre for at ændre dette?
Svar
Jeg kan henholde mig til svar på SAU alm. del
spm. 190 (2022/23, 2. saml.), hvori Skat-
testyrelsen har oplyst, at bødeniveauet for de såkaldte colabøder ikke afhænger af beløbs-
størrelsen af en eventuel afgiftsregulering, men alene vedrører manglende dokumentation
og regnskabsføring.
Dertil kan jeg tilføje, at reglerne om colabøder bl.a. har til formål at sanktionere i situatio-
ner, hvor der ikke direkte kan konstateres en stor afgiftsunddragelse, men hvor der i virk-
somheden findes en regnskabspraksis, der giver en risiko herfor. Herved skal det bl.a. sik-
res, at virksomhederne ikke kan spekulere i at have et lille varelager og ingen dokumenta-
tion for derved at slippe med et yderst lille efterbetalingskrav. Baggrunden for reglerne
var bl.a., at mange virksomheder, herunder kiosker mv., ikke kunne redegøre for, om der
var betalt afgift af punktafgiftspligtige varer. Reglerne blev gennemført af et enigt Folke-
ting tilbage i 2002 og skærpet af et enigt Folketing i 2016.
Som skatteminister mener jeg kun, at det er rimeligt, at erhvervsdrivende sanktioneres for
manglende opfyldelse af dokumentation for korrekt afgiftsbetaling, især når der er tale om
afgifter på varer, hvor risikoen for unddragelse og omgåelse er stor. I modsat fald risike-
res det, at flere vil snyde med afgiftsbetalingen og således opnå en urimelig økonomisk
fordel i forhold til de lovlydige virksomheder. Jeg mener derfor, at det er fornuftigt, at der
er mulighed for at straffe med colabøder også i tilfælde, hvor Skatteforvaltningen alene
har kunnet konstatere en mindre afgiftsunddragelse.
Når det er sagt, vil det selvfølgelig altid bero på en konkret vurdering, om der skal sankti-
oneres, og hvilken sanktion der i så fald er den rette. Da jeg efter reglerne i skatteforvalt-
ningsloven ikke har mulighed for at gå ind i konkrete sager, kan jeg ikke udtale mig om
den sag, der henvises til i artiklen.
For så vidt angår sagsbehandlingstiden kan jeg henholde mig til besvarelsen af SAU alm.
del
spm. 194 (2019-20):
”Der blev ved en lovændring i 2016 tilkendegivet et politisk ønske om fordobling af de
hidtidige colabøder gældende for overtrædelser begået fra den 1. januar 2017. Da et nyt
bødeniveau skal fastlægges af domstolene, har Skattestyrelsen sendt et antal prøvesager til
politiet, medens behandlingen af de øvrige straffesager er stillet i bero, indtil Rigsadvoka-
ten udmelder, at pådømmelsen i prøvesagerne
viser en ensartet strafudmåling.”
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 192: Spm., om ministeren vil tage initiativ til at fastsætte en bagatelgrænse hos skattemyndighederne eller sende en opfordring til myndighederne om at udvise mere proportionalitet i sagsbehandlingen
2711357_0003.png
Som også nævnt ovenfor, har jeg som skatteminister ikke mulighed for at gå ind i kon-
krete sager. Det er imidlertid muligt, at prøvesagsprocessen har haft indflydelse på sagsbe-
handlingstiden som følge af, at straffesager på området har været stillet i bero. Skattesty-
relsen har oplyst mig om, at prøvesagsprocessen blev afsluttet ultimo 2022, således at
Skattestyrelsens Center for Straffesager efterfølgende administrativt har haft mulighed for
at afgøre sagerne.
Side 3 af 3