Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2711271_0001.png
22. maj 2023
J.nr. 2023 - 3430
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 190 af 30. marts 2023 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Jeppe Bruus
/ Didde Riggelsen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om, hvor mange retssager vedrørende erhvervsdrivende skattemyndighederne har været involveret i, som vedrører beløb under 1.000 kr. i perioden 2012-2022, og hvad de samlede udgifter og indtægter for staten har været i forbindelse med disse sager, inklusiv udgifter til administrativ sagsbehandling
2711271_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange retssager vedrørende erhvervsdrivende skatte-
myndighederne har været involveret i, som vedrører beløb under 1.000 kr. i perioden
2012-2022, og hvad de samlede udgifter og indtægter for staten har været i forbindelse
med disse sager, inklusiv udgifter til administrativ sagsbehandling?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Det
følger af reglerne i chokoladeafgiftsloven, at virksomheder, der handler med afgifts-
pligtige varer, fx slik og chokolade, skal føre et regnskab, som kan danne grundlag for op-
gørelsen af, om afgiften er betalt, og hvorfra varen er leveret. Endvidere skal virksomhe-
den opbevare følgesedler eller kvitteringer på forretningsstedet, hvor salget af de varer,
som følgesedlen eller kvitteringen vedrører, finder sted. Det vil sige, at virksomheden på
forretningsstedet skal opbevare følgesedler eller kvitteringer for varerne, så længe varerne
er i butikken, dog i mindst tre måneder fra udstedelsesdagen.
Tilsvarende bestemmelser findes i tobaksafgiftsloven, spiritusafgiftsloven, øl- og vinaf-
giftsloven, emballageafgiftsloven samt i forbrugsafgiftsloven for så vidt angår røgfri to-
bak, nikotinholdige væsker og nikotinprodukter. Baggrunden for reglerne er bl.a., at der
er tale om varer, hvor risikoen for unddragelse og omgåelse vurderes at være stor. Skatte-
styrelsen har derfor et stort fokus på reglernes overholdelse igennem såkaldte cola-kon-
troller, hvor Skattestyrelsen stikprøvevist udtager afgiftspligtige varer inden for de forskel-
lige varegrupper til kontrol af, om regnskabs- og fakturakrav er overholdt.
Overtrædelse af de nævnte regler kan straffes efter straffebestemmelserne i de enkelte af-
giftslove, hvis overtrædelsen er begået forsætligt eller groft uagtsomt. Overtrædelsen kan
for den enkelte afgiftslov sanktioneres med en colabøde, som er en skærpet ordensbøde,
der udgør 10.000 kr. i førstegangstilfælde, 20.000 kr. i andengangstilfælde, 30.000 kr. i
tredjegangstilfælde osv.
Det, der kendetegner disse straffesager, er, at der ikke straffes for en konkret konstateret
manglende afgiftsbetaling, da denne kun er udtryk for afgiften af de stikprøvevist kontrol-
lerede varer. Det er selve overtrædelsen af ordensforskrifterne om dokumentation for til-
stedeværende varer samt overtrædelse af regnskabsbestemmelser, der straffes. I disse
straffesager er størrelsen af den afgiftsregulering, som kontrollen eventuelt munder ud i,
således helt uden betydning.
Hvis en opgjort afgiftsunddragelse overstiger visse beløbsgrænser, kan der efter omstæn-
dighederne straffes med såkaldt normalbøde, der beregnes på baggrund af unddragelsens
størrelse.
En afsluttet kontrolsag skal sendes til vurdering af strafansvar hos Skattestyrelsens Center
for Straffesager, hvis kontrolmedarbejderen på baggrund af en konkret vurdering antager,
at der kan være sket en overtrædelse af straffebestemmelser i told-, skatte- eller afgiftslov-
givningen. Skattestyrelsens Center for Straffesager sender et bødeforlæg til den
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 190: Spm. om, hvor mange retssager vedrørende erhvervsdrivende skattemyndighederne har været involveret i, som vedrører beløb under 1.000 kr. i perioden 2012-2022, og hvad de samlede udgifter og indtægter for staten har været i forbindelse med disse sager, inklusiv udgifter til administrativ sagsbehandling
2711271_0003.png
pågældende borger eller virksomhed, hvis det på baggrund af en gennemgang og vurde-
ring af sagen skønnes, at den pågældende har overtrådt en straffebestemmelse med den
fornødne tilregnelse. Hvis den pågældende ikke ønsker at vedtage bødeforlægget, sender
Center for Straffesager sagen til videre foranstaltning hos politiet. Den videre behandling
af sagen er herefter op til politi og anklagemyndighed. Det bemærkes hertil, at hvis den
sigtede har fået beskikket en forsvarer under sagens behandling, fastsættes vederlaget til
forsvareren af den ret, der foretog beskikkelsen. Retten beslutter samtidig, hvem der skal
betale sagens omkostninger. Hvis den sigtede findes skyldig eller vedtager et bødeforlæg i
sagen, pålægger retten som hovedregel den pågældende at betale sagens omkostninger.
Det er ikke muligt for Skattestyrelsen at opgøre antallet af retssager vedrørende erhvervs-
drivendes unddragelse af afgifter på under 1.000 kr. Det skyldes bl.a., at Skattestyrelsens
Center for Straffesager ikke registrerer unddragelsesbeløbet på sagerne. Det er dog muligt
at opgøre antallet af gennemførte cola-kontroller, der er oversendt til vurdering af strafan-
svar, hvori Skattestyrelsen enten har foretaget en forhøjelse af afgiftstilsvaret på højst
1.000 kr., eller hvor Skattestyrelsen ikke har reguleret for afgift, men hvor der alligevel er
sket en overtrædelse af ordensforskrifterne i de omhandlende afgiftslove,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Cola-kontroller med en forhøjelse af afgiftstilsvaret på højst 1.000 kr. eller uden afgiftsregu-
lering, der er oversendt til vurdering af strafansvar, 2016-2022
Kontrol-
afslutningsår
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
I alt
Antal kontroller sendt til
ansvarsvurdering
36
66
82
137
168
156
287
932
Antal unikke virksomheder
sendt til ansvarsvurdering
28
45
50
82
91
72
152
520
Nettoregulering (kr.)
9.706
27.516
27.484
43.232
51.536
55.964
76.921
292.359
Anm: 1) Data er trukket den 19. april 2023 og vedrører kontroller, der er afsluttet i perioden den 1. januar 2016 til den 31.
december 2022. Som følge af ændret registreringspraksis pr. 2016 er det ikke muligt at opgive sammenlignelige data for
perioden 2012-2015. Den maskinelle udsøgning baserer sig på manuel indtastede data ved sagens afslutning. Der tages
forbehold for eventuelle fejl og unøjagtigheder. 2) Antallet af unikke virksomheder er opgjort pr. år. Samme virksomhed kan
således indgå i summen flere gange, hvis den er kontrolleret i flere år.
Kilde: Skattestyrelsen.
Da strafansvaret i denne sagstype ofte ikke rettes mod den afgiftspligtige virksomhed,
men mod den ansvarlige indehaver af virksomheden, har det ikke været muligt at foretage
en maskinel udsøgning af udfaldet af de sager, der er oversendt til vurdering af strafan-
svar. En direkte kobling mellem resultatet af kontrolsager og efterfølgende straffesager vil
forudsætte en manuel gennemgang af de enkelte sager.”
Side 3 af 3