Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2656854_0001.png
6. februar 2023
J.nr. 2023 - 586
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 18 af 9. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Jeppe Bruus
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 18: Spm. om, hvor stort et antal årsopgørelser der blev ændret i årerne 2017-2022 på baggrund af Udbetaling Danmarks årlige opgørelser af pensioner (folke-, senior- og førtidspension), til skatteministeren
2656854_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes oplyse, hvor stort et antal årsopgørelser, der blev ændret i årerne 2017-
2022 på baggrund af Udbetaling Danmarks årlige opgørelser af pensioner (folke-, senior-
og førtidspension). Ministeren bedes samtidig oplyse Skatteforvaltningens samlede udgif-
ter forbundet med håndteringen af disse ændringer. Der henvises til SAU alm. del
fore-
løbigt svar på spm. 722 (folketingsåret 2021-22).
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen
har efter dialog med ATP Koncernen forsøgt at opgøre antallet af æn-
drede årsopgørelser for indkomstårene 2018, 2019 og 2020 afledt af de årlige indberetnin-
ger. Det vurderes, at indberetningerne for disse år samlet set kan have resulteret i mindst
300.000 ændrede årsopgørelser i den periode,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Opgørelse over antal indberetninger fra ATP, der kan have medført ændrede årsopgørelser
2017
Årsopgø-
relser
-
2018
>50.000
2019
>113.000
2020
>138.000
2021
-
2022
-
I alt 2018-
2020
>300.000
Anm: Data er indhentet fra Skattestyrelsens system eIndkomst/COR for indkomstårene 2018-2020. Data er efter dialog
med ATP afgrænset til indberetninger efter d. 2. august i året efter indkomståret og kombineret med Årsopgørelsesdata for
indkomstårene 2018-20.
Tallet er behæftet med usikkerhed, da det ikke er metodisk muligt at fastslå, om en given
ændring alene skyldes indberetning fra ATP. Endvidere har det ikke været muligt at få ad-
gang til data for 2017 af datasikkerhedsmæssige årsager. Endeligt pågår der fortsat æn-
dringer for Årsopgørelsen 2021. Årsopgørelsen 2022 er endnu ikke dannet, hvorfor der
ikke er foretaget opgørelser for disse år.
Skattestyrelsens administrative omkostninger forbundet med disse ændringer skønnes til
mindst 2 mio. kr., heraf en tredjedel til print, kuvertering og frankering af breve samt di-
stribution af Digital Post. Omkostningsskønnet er behæftet med stor usikkerhed. Om-
kostningsskønnet vil ikke kunne gøres gældende fremadrettet, da yderligere systemunder-
støttelse af pensionsområdet resulterer i ændrede udgifter.”
Side 2 af 2