Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2686553_0001.png
Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 72
Offentligt
9. marts 2023
J.nr. 2023 - 1961
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 72 af 9. februar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lisbeth Bech Nielsen (SF), Sigurd Agersnap (SF) og Carl Valentin (SF).
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 158: Spm. om, fortroligt at redegøre for Danmarks position under forhandlinger af OECD-aftalens spor 2
2686553_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren, i lyset af DR’s afsløringer, redegøre for, om den danske delegation under
forhandlingerne i OECD om minimumsselskabsskattesatsen på 15 pct. arbejdede for at
undtage rederierne for øget beskatning? Der henvises til samråd i Skatteudvalget med
skatteministeren om fritagelse af rederierne fra OECD-aftalen af 27. januar 2022, hvor
daværende skatteminister, Morten
Bødskov, svarede følgende: ”Vi har i udgangspunktet
ikke arbejdet for, at rederierne ikke skulle beskattes”.
Der henvises endvidere til artiklen ”Mærsk har modarbejdet at skulle betale mere i skat af
overskud”, www.dr.dk, den 8. februar 2023 (https://www.dr.dk/nyheder/penge/maersk-
har-modarbejdet-skulle-betale-mere-i-skat-af-overskud).
Svar
Som den daværende skatteminister redegjorde for i samråd den 27. januar 2022, jf. SAU
alm. del
endeligt svar på spm. 295 (2021-22), baserede den danske delegation sig i for-
handlingerne om OECD-aftalen på et udgangspunkt om, at aftalen grundlæggende skulle
designes ud fra en principbaseret tilgang, og at der specifikt i forhold til OECD-aftalens
spor 2 om en global standard for minimumsbeskatning skulle opnås en så robust og bred
løsning som muligt. Fra dansk side var man derfor overordnet imod sektorundtagelser for
ikke at risikere at udhule virkningen af forslaget.
Der ligger en række skattepolitiske hensyn bag de særlige skatteordninger for rederivirk-
somhed, der er etableret i Danmark og en lang række andre lande. Det gælder bl.a. meget
høje kapitalomkostninger, stor mobilitet, lang investeringshorisont og de meget svingende
fragtrater. Disse hensyn blev inddraget i OECD-forhandlingerne, hvor det var en fælles
opfattelse, at hensynene ville blive undermineret, hvis rederierne blev undergivet mini-
mumsbeskatningen på 15 pct.
Dertil kommer, at OECD-aftalens spor 2 under forhandlingerne udviklede sig således, at
bl.a. særlige lempelser for meget aktivtunge sektorer, som fx rederivirksomhed, blev ind-
arbejdet. Disse lempelser medførte, at forslaget teknisk set ikke kunne forventes effektivt
at ville øge beskatningen for rederisektoren, såfremt rederivirksomhed blev omfattet af
spor 2. En undtagelse på sektorniveau ville under disse omstændigheder sikre, at rederi-
erne ikke blev pålagt unødige administrative byrder. I princippet kunne det under disse
omstændigheder endda have været en fordel for rederivirksomhed at være omfattet af af-
talens spor 2, fordi lempelserne i så fald ville kunne nedbringe en eventuel minimumsbe-
skatning af rederiernes indkomst fra andre aktiviteter end skibsfart, medmindre der i for-
handlingerne kunne opnås enighed om værnsregler for at undgå dette.
I lyset af udviklingen under forhandlingerne valgte man fra dansk side som del af et sam-
let kompromis og sammen med øvrige 136 andre lande
i OECD’s BEPS Inclusive
Framework at tiltræde den endelige OECD-aftale, der som bekendt indebærer en undta-
gelse af indkomst fra rederivirksomhed i aftalens spor 2.
Side 2 af 2