Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2682693_0001.png
28. marts 2023
J.nr. 2023 - 2564
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 147 af 8. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvad Gini-ændringen alternativt vil være, såfremt de 700 mio. kr. i stedet anvendes på at forhøje topskattegrænsen (ingen ny mellemskat og ingen top-topskat) jf. svar på alm. del - spørgsmål nr. 27
2682693_0002.png
Spørgsmål
Det fremgår af regeringsgrundlaget, at regeringen afsætter i alt omkring 700 mio. kr. til en
samlet reform af topskatten (ny mellemskat og ny top-topskat), hvilket, jf. svar på alm. del
- spørgsmål nr. 27 af 12. januar 2023, vil øge uligheden målt ved Gini-koefficienten med
ca. 0,05 pct.- point. Vil ministeren oplyse, hvad Gini-ændringen alternativt vil være, så-
fremt de 700 mio. kr. i stedet anvendes på at forhøje topskattegrænsen (ingen ny mellem-
skat og ingen top-topskat) og endvidere oplyse, hvor meget topskattegrænsen i så fald vil
kunne forhøjes og hvad dette vil betyde for antallet af topskatteydere?
Svar
Det skønnes, at topskattegrænsen vil kunne forhøjes med ca. 20.000 kr. inden for ram-
men af et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 700 mio. kr.,
jf. tabel 1.
En sådan
forhøjelse ville i givet fald øge indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten med ca.
0,05 pct.-point. Det svarer omtrent til den isolerede virkning på indkomstforskellene af de
i regeringsgrundlaget afsatte midler til en omlægning af topskatten (indførelse af en mel-
lemskat og en ny
”top-topskat”).
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser ved forslag om ændring af topskattegrænsen sammenlignet
med regeringens forslag til en omlægning af topskatten
Umiddelbar
provenu
virkning
Provenu
virkning efter
tilbageløb og
adfærd
Ændring i
Gini-koeffi-
cient
Pct.- point
0,05
1,5
BNP-
virk-
ning
1)
Sam-
fundsøko-
nomisk
virkning
2)
(2023-niveau)
Arbejds-
udbud
Fuldtids-
personer
Mia. kr.
Forhøjelse af
topskattegrænsen
med 20.000 kr.
Regeringens for-
slag til en omlæg-
ning af topskatten
-1,4
-0,7
Mia. kr.
0,5
1.200
-2,1
-0,7
2.700
0,05
3,1
1,0
Anm: Både forhøjelsen af topskattegrænsen og regeringens forslag til en omlægning af topskatten er beregnet i forlæn-
gelse af den forhøjelse af beskæftigelsesfradraget og af det ekstra beskæftigelsesfradrag til enlige forsørgere, som er en
del af regeringens samlede forslag til en personskattereform. De opgjorte provenuvirkninger er afrundet til nærmeste 100
mio. kr., og beregningerne vedr. regeringens forslag konsolideres.
1) BNP-virkningen afspejler den isolerede effekt af den skønnede, afledte ændring i lønsummen som følge af ændringen i
arbejdsudbuddet. Det vil sige ekskl. virkningen af automatisk tilbageløb via moms og afgifter.
2) Den samfundsøkonomiske virkning er her opgjort i faktorpriser.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 3,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023 med forudsæt-
ningerne i Økonomisk Redegørelse, august 2022 og den mellemfristede fremskrivning fra august 2022.
En forhøjelse af topskattegrænsen med 20.000 kr. skønnes derudover at indebære en for-
øgelse af arbejdsudbuddet med ca. 1.200 fuldtidspersoner samt en forøgelse af BNP med
ca. 1�½ mia. kr. og en samfundsøkonomisk gevinst på ca. �½ mia. kr.,
jf. tabel 1.
Til sam-
menligning skønnes regeringens forslag til en omlægning af topskatten at indebære en
samlet forøgelse af arbejdsudbuddet med ca. 2.700 fuldtidspersoner samt en forøgelse af
BNP med godt 3 mia. kr. og en samfundsøkonomisk gevinst på ca. 1 mia. kr.
Forskellen afspejler blandt andet, at en forhøjelse af topskattegrænsen med 20.000 kr. vil
reducere antallet af topskatteydere med ca. 65.000 personer
fra ca. 510.000 til 445.000
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 147: Spm. om, hvad Gini-ændringen alternativt vil være, såfremt de 700 mio. kr. i stedet anvendes på at forhøje topskattegrænsen (ingen ny mellemskat og ingen top-topskat) jf. svar på alm. del - spørgsmål nr. 27
2682693_0003.png
personer
mens regeringens forslag til en omlægning af topskatten vil medføre, at om-
kring 250.000 personer (dvs. knap halvdelen af de nuværende topskatteydere) vil få halve-
ret den nuværende topskattesats fra 15 pct. til 7,5 pct. Samtidig indebærer regeringens
forslag dog også, at omkring 9.000 topskatteydere vil få øget skatten med 5 pct. point på
grund af
den såkaldte ”top-topskat”.
I den forbindelse gøres der opmærksom på, at der
kan være virkninger af at øge marginalskatten for meget høje indkomster, som ikke umid-
delbart er indeholdt i standardregneprincipperne, såsom indkomsttransformation for ho-
vedaktionærer.
Side 3 af 3