Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2682684_0001.png
28. marts 2023
J.nr. 2023 - 2887
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 142 af 8. marts 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Mona Juul (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 142: Spm. om at redegøre for de antagelser, der ligger til grund for estimaterne for CO2-effekt og statens provenu ved indførelse af kørselsafgifter på lastbiler i 2025 og 2030
2682684_0002.png
Spørgsmål
I Aftale om grøn omstilling af vejtransporten blev kørselsafgifter for lastbiler vedtaget
med hensigten at finansiere de øvrige elementer i aftalen med 0,5 mia. kr. i 2025-2027 og
1 mia. kr. fra 2028 og frem, samt lede til en estimeret reduktion af CO
2
-emissioner med
ca. 0,3 mio. tons i 2025 og ca. 0,4 mio. tons i 2030, jf. aftaletekst Kilometerbaseret vejaf-
gift for lastbiler af 24. juni 2022. Vil ministeren redegøre for de antagelser, der ligger til
grund for estimaterne for CO
2
-effekt og statens provenu ved indførelse af kørselsafgifter
på lastbiler i 2025 og 2030?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift skønnes at indebære en CO
2
-reduktion på ca. 0,2 mio. ton i
2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030. Samtidig ønsker regeringen at implementere ændringer i
de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler. Det indebærer effektivisering
af vejgodstransporten til glæde for transporterhvervet og bidrager med CO
2
-reduktioner
på ca. 0,1 mio. ton årligt og mindsker samtidig de erhvervsøkonomiske omkostninger.
Skatteministeriet har udviklet en model mhp. på at kunne vurdere de provenumæssige
konsekvenser og effekter på CO
2
-udledningen ved en kilometerbaseret vejafgift for lastbi-
ler. Vurderingen af disse effekter er baseret på det forventede trafikarbejde (det samlede
antal kørte kilometer) for lastbiler, den gennemsnitlige omkostning pr. kørt kilometer
samt den forventede bestand og salg af lastbiler.
En kilometerbaseret vejafgift øger omkostningen pr. kørt km med en lastbil, hvilket for-
ventes at indebære en reduktion i trafikarbejdet. Denne effekt er modelleret på baggrund
af udviklingen i det forventede trafikarbejde med lastbiler, der er opgjort på baggrund af
oplysninger fra Vejdirektoratet, og den gennemsnitlige omkostning pr. kørt km, der bl.a.
er baseret på de Transportøkonomiske Enhedspriser. En reduktion i trafikarbejdet som
følge af indførelsen af en vejafgiften medfører en reduktion i CO
2
-udledningen samt et
afledt mindreprovenu i form af lavere indtægter fra afgifter på diesel.
En kilometerbaseret vejafgift vil øge totalomkostningerne over en lastbils levetid, hvilket
forventes at påvirke salget og sammensætningen af lastbiler, der også bliver påvirket af
CO
2
-differentieringen af afgiften. Denne effekt er modelleret på baggrund af en opstillet
repræsentativ bilpark. Bilparken er opstillet på baggrund af den eksisterende danske be-
stand af lastbiler og Energistyrelsens Klimastatus og -fremskrivning 2022 (KF22).
En nærmere redegørelse for disse forudsætninger fremgår af de økonomiske bemærknin-
ger til lovforslaget om vejafgift, hvorfor der henvises hertil. Lovforslaget om vejafgiften
er fremsat den 29. marts 2023.
Side 2 af 2