Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2682379_0001.png
27. marts 2023
J.nr. 2023 - 2399
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 134 af 3. marts 2023 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at imødegå risikoen for bl.a. momskarruselsvig ved at afgrænse en evt. forlængelse af afgiftsperioden til brancher, der ikke er risikobrancher
2682379_0002.png
Spørgsmål
Et bredt politisk flertal blev i sommeren i 2021 enige om en aftale, der bl.a. stiller krav om
brug af revisor for flere virksomheder i udvalgte risikobrancher med en omsætning på 5-8
mio. kr. Det fremgår af materialet til den tekniske gennemgang afholdt den 2. marts 2023,
SAU alm. del
bilag 69, at en forlængelse af afgiftsperioden vil øge risikoen for bl.a.
momskarruselsvig. Vil man kunne imødegå den risiko ved at afgrænse en evt. forlængelse
af afgiftsperioden til brancher, der ikke er risikobrancher?
Svar
Ved den tekniske gennemgang blev der gennemgået en række initiativer i en beretning fra
den parlamentariske arbejdsgruppe om iværksætteri. Et af initiativerne angik et forslag om
at lette de administrative byrder for små og nystartede virksomheder fx i forbindelse med
momsregnskabet.
Af kommentaren til initiativet fremgik, at det er muligt at forlænge afgiftsperioden, men
at det vil øge risikoen for svig. På den baggrund blev der spurgt til, om man kunne nøjes
med at forlænge afgiftsperioden for ikke-risiko brancher.
For så vidt angår besvarelsen af det konkrete spørgsmål, kan jeg henholde mig til føl-
gende, som jeg har modtaget fra Skattestyrelsen:
”Skattestyrelsen vurderer, at den øgede risiko for momskarruselsvig og gældsopbyggelse
ikke imødegås ved at begrænse en forlængelse af afgiftsperioden til virksomheder, der
ikke er i de udvalgte risikobrancher identificeret ifm. aftalen om
Det fremadrettede behov for
revision
fra juni 2021.
Skattestyrelsen bemærker, at virksomheder selv angiver deres branchekode via virk.dk,
der administreres af Erhvervsstyrelsen. Det betyder, at svig og risiko for gældsopbygning
ikke er afgrænset til branchekoder underlagt
revisionspligt, idet ”konkursryttere” eller dår-
lige betalere bevidst kan vælge branchekoder, der ikke er underlagt revisionspligt. Det be-
tyder, at virksomheder reelt ville få mulighed for at påvirke, om de ønsker kvartalsvis
momsafregning eller halvårsafregning, såfremt forslaget bliver fremmet.
I forhold til virksomheder, der ikke angiver moms mv., kan Skattestyrelsen inddrage virk-
somhedens momsregistrering, når virksomheden ikke har angivet moms i fire på hinan-
den følgende afregningsperioder. Skattestyrelsens erfaringer viser, at nyregistrerede virk-
somheder i højere grad bliver foreløbig fastsat på grund af manglende angivelse af moms
og afgifter sammenlignet med etablerede virksomheder. Såfremt afregningsperioden for
nye virksomheder ændres fra kvartalet til halvåret, betyder det, at ikke-regelefterlevende
virksomheder fremover kan eksistere i minimum to år, før de kan sanktioneres ved at få
registreringen inddraget. Virksomheder kan i dag ved kvartalsafregning allerede efter et år
få inddraget deres registrering. Ved inddragelsen af registreringen stoppes den manglende
regelefterlevelse, og restancetilvæksten stoppes ligeledes.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 134: Spm. om at imødegå risikoen for bl.a. momskarruselsvig ved at afgrænse en evt. forlængelse af afgiftsperioden til brancher, der ikke er risikobrancher
2682379_0003.png
Særligt vedrørende momskarruseller og EU-købssvig får Skattestyrelsen ofte oplysninger
om samhandel med udenlandske virksomheder inden angivelsesfristens udløb via VIES-
systemet eller som oplysninger fra skattemyndighederne i andre EU-lande. Skatteforvalt-
ningen kan ikke reagere på disse oplysninger, før fristen for den nationale angivelse er
overskredet.
Det er generelt Skattestyrelsens erfaring, at det særligt for nyregistrerede virksomheder er
hensigtsmæssigt med en kortere afregningsperiode. Kortere afregningsperioder kan bi-
drage til, at administrative rutiner og afklaring af tvivlsspørgsmål om opgørelse af afgifts-
tilsvar kan klarlægges så tidligt som muligt i virksomhedens livscyklus. En forlængelse af
momsafregningsperioden vil altså udsætte Skattestyrelsens mulighed for at foretage mål-
rettet vejledning på indberetningstidspunktet samt udføre kontrolvejledning.”
Side 3 af 3