Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2674768_0001.png
Folketingets Skatteudvalg
Christiansborg
13. marts 2023
Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 126 (Alm. del) af 2. marts
2023
Spørgsmål
Ministeren bedes tilsende udvalget sit talepapir fra den generelle orientering i Skat-
teudvalget den 2. marts 2023 om ECOFIN-sager i dette halvår af relevans for Skat-
teudvalget.
Svar
Talepapir til samråd 2. marts 2023 er vedlagt i bilag 1.
Det bemærkes, at det talte ord gælder.
Med venlig hilsen
Stephanie Lose
Fg. økonomiminister
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at tilsende talepapir fra den generelle orientering i Skatteudvalget den 2. marts 2023 om ECOFIN-sager i dette halvår af relevans for Skatteudvalget, til økonomiministeren
Side 2 af 7
Bilag 1
Økonomiministerens talepapir til samråd i SAU 2. marts 2023
Tak, formand. Jeg har som ny økonomiminister fået ansvaret
for det internationale økonomiske område og for at repræsen-
tere Danmark i ECOFIN. Jeg vil prioritere samarbejdet med
Skatteudvalget og ser frem til at orientere om sager på ECO-
FIN, som er relevante for Udvalget.
Der er ingen sager på ECOFIN 14. marts, som er relevante for
Skatteudvalget. Jeg vil i dag orientere Udvalget om regeringens
prioriter på det internationale skatteområde med fokus på de
skattesager i EU, som har stor dansk interesse, og som ventes
behandlet under svensk formandskab i første halvår 2023.
Generelt om arbejdet på skatteområdet
I de senere år har der i EU og globalt været et stort fokus på
tiltag, der bekæmper grænseoverskridende skatteundgåelse og
skattely.
I EU har man bl.a. flere gange styrket det såkaldte
skatteundgåel-
sesdirektiv
(Anti Tax Avoidance Directive -
ATAD).
Direktivet
skal blandt andet forhindre, at selskaber udnytter forskelle i lan-
denes regler til at undgå beskatning, udflytter mobile aktiver til
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at tilsende talepapir fra den generelle orientering i Skatteudvalget den 2. marts 2023 om ECOFIN-sager i dette halvår af relevans for Skatteudvalget, til økonomiministeren
Side 3 af 7
skattely mv. Direktivet bygger blandt andet på en OECD-hand-
lingsplan.
Derudover har EU-landene i flere omgange styrket direktivet
om
det administrative skattesamarbejde
(Directive on Administrative
Cooperation
DAC),
som blandt andet sikrer automatisk ud-
veksling af oplysninger om finansielle konti, og derved de facto
ophæver bankhemmeligheden i EU. Dette direktiv tager også
højde for aftaler i OECD.
Det globale skattesamarbejde i OECD har i de senere år især
fokuseret på selskabsbeskatning, herunder i lyset af den digitale
økonomi. Arbejdet har ført til en historisk international skatte-
aftale, som mere end 135 lande har tilsluttet sig. (Denne OECD-
aftalen har også haft fokus her i Skatteudvalget i de senere år).
Aftalen har to spor. Det ene spor, det såkaldte spor 2, indebærer
effektiv
minimumsbeskatning
på 15 pct. for store multinationale
koncerner med omsætning på mindst 750 mio. euro. Det bety-
der, at selskaber, der opererer i bare ét af de lande, som har til-
sluttet sig aftalen, skal betale en effektiv selskabsskat på 15 pct.
Den effektive beskatning sikres ved at selskabet pålægges en
’top-up’-skat,
hvis selskabet har filialer, hvis indkomst beskattes
under minimumsniveauet.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at tilsende talepapir fra den generelle orientering i Skatteudvalget den 2. marts 2023 om ECOFIN-sager i dette halvår af relevans for Skatteudvalget, til økonomiministeren
Side 4 af 7
Rådet opnåede i december 2022 enstemmighed om EU-imple-
mentering af dette spor i form af et direktiv, som ventes at træde
i kraft ved udgangen af 2023.
Den anden del af aftalen, det såkaldte spor 1, indebærer
delvis
omfordeling af beskatningsret
fra hjemlandet til markedslandet for
de største og mest profitable globale koncerner. Der er fortsat
tekniske udeståender i forhandlingerne,
som iht. OECD’s tids-
plan ventes afsluttet i sommeren 2023.
Der udestår bl.a. en præcisering af den såkaldte
’stand still and roll
back’-
klausul, som pålægger lande at tilbagerulle og ikke senere
indføre digitale omsætningsskatter og lignende relevante tiltag.
Det er uklart, om Kommissionen derefter ligeledes vil lægge op
til fælles EU- implementering af denne del af aftalen.
Forventning til svensk formandskab og danske prioriteter
EU’s løbende drøftelser om
kampen mod skatteundgåelse ven-
tes at forsætte.
Under svensk formandskab ventes fokus på yderligere
styrkelse
af det administrative skattesamarbejde.
Direktivet blev senest revide-
ret i 2021 (DAC7), som indebærer indberetningspligt for digitale
platforme.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at tilsende talepapir fra den generelle orientering i Skatteudvalget den 2. marts 2023 om ECOFIN-sager i dette halvår af relevans for Skatteudvalget, til økonomiministeren
Side 5 af 7
Det aktuelle forslag (DAC8) indebærer, at udbydere af krypto-
aktiver mv. forpligtes til at indberette oplysninger om deres kun-
ders investeringer og betalinger i kryptoaktiver, fx Bitcoins, og
elektroniske penge. Oplysningerne udveksles herefter automa-
tisk mellem EU-landenes skattemyndigheder.
Forslaget skal fremme transparens og modvirke skatteundgå-
else- og unddragelse via kryptoaktiver. Således bidrager de ind-
berettede oplysninger til, at skattemyndighederne i EU-landene
kan sikre korrekt beskatning af borgere, som investerer i bl.a.
kryptoaktiver, men som ikke selvangiver deres indtægter (afkast)
korrekt.
Der kan muligvis opnås enighed om direktivet i dette halvår.
Der ventes også fokus på en
revision af skatteundgåelsesdirektivet,
der skal bekæmpe skatteundgåelse ved brug af postkasseselska-
ber, dvs. selskaber som ikke har reel økonomisk aktivitet.
Regeringen arbejder målrettet for en styrket indsats i kampen
mod skatteundgåelse og -unddragelse (i forlængelse af indsatsen
under tidligere regeringer).
Regeringen prioriterer derfor også arbejdet med EU’s
fælles sort-
liste over skattely uden for EU.
Sortlisten omfatter lande, som ikke
efterlever krav om skattegennemsigtighed, retfærdig beskatning
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at tilsende talepapir fra den generelle orientering i Skatteudvalget den 2. marts 2023 om ECOFIN-sager i dette halvår af relevans for Skatteudvalget, til økonomiministeren
Side 6 af 7
og implementering af OECD’s minimumsstandarder. Kravene
blev besluttet af ECOFIN i 2017.
Den såkaldte Adfærdskodeksgruppe varetager arbejdet med
overvågning af tredjelande og opdatering af listen. Dvs. selve
sortlisten, over lande, som ikke efterlever kravene. Og den så-
kaldte observationsliste over lande, som ikke efterlever kravene,
men som på tilstrækkeligt politisk niveau har forpligtet sig til at
efterleve kravene inden for aftalte tidsfrister.
ECOFIN vedtager de opdaterede lister pba. Adfærdskodeks-
gruppens indstilling og uden videre drøftelse to gange årligt, ty-
pisk i februar og oktober. Listerne blev senest opdateret ifm.
ECOFIN 14. februar 2023.
Efter denne opdatering er 16 lande opført på sortlisten (der til-
føjes 4 lande til sortlisten), mens 18 lande er opført på observa-
tionslisten.
For en nærmere redegørelse vil jeg henvise til det sædvanlige
fortrolige notat om opdateringen, som Udvalget modtog i for-
bindelse med opdateringen.
På det grønne område ventes fokus på forslaget om en revision
af
EU’s energibeskatningsdirektiv,
som er en del af EU’s ’Fit
for 55’-
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 126: Spm. om at tilsende talepapir fra den generelle orientering i Skatteudvalget den 2. marts 2023 om ECOFIN-sager i dette halvår af relevans for Skatteudvalget, til økonomiministeren
Side 7 af 7
pakke, der skal indfri EU’s mål om en reduktion af CO
2
-udled-
ninger på 55 pct. i 2030. Regeringen arbejder for en ambitiøs
revision af energibeskatningsdirektivet og finder det væsentligt,
at energiafgifterne forhøjes og indekseres, så prissignalet er tids-
svarende og ikke udhules over tid. Derover arbejder regeringen
for, at minimumsafgifterne afspejler energiprodukternes energi-
indhold samt klimapåvirkning og ikke
som det er tilfældet i
dag
alene er baseret på energiprodukterne vægt og volumen.