Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
Europaudvalget
Offentligt
2021
KOM (2021) 0823 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Notat
Klik og vælg dato
J.nr. 2017 - 4413
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv [SAE]
Bilag 1 -
Provenuvirkninger af OECD’s aftale om inter-
national beskatning
I notatet gennemgås Skatteministeriets provenumæssige vurderinger af OECD’s
aftale
om international beskatning af 8. oktober 2021. OECD-aftalen har to spor, men skal be-
tragtes som en samlet løsning, der indebærer tilvalg af begge spor. Spor 1 vedrørende om-
fordeling af beskatningsret indebærer, at de største og mest profitable multinationale kon-
cerner, herunder flere tech-giganter, fremover i højere grad kommer til at betale skat i de-
res markedslande. Den globale effektive minimumsbeskatning på 15 pct. i spor 2 vil bi-
drage til at hindre den skadelige skattekonkurrence mellem landene og sikre, at virksom-
heder ikke kan placere indkomst i lavskattelande og derved undgå beskatning.
OECD-aftalen vurderes samlet
–
med en vis usikkerhed
–
at indebære et mindre årligt
merprovenu for Danmark. Spor 1 forventes isoleret set at være forbundet med et mindre-
provenu på ca. 1,9-2,2 mia. kr. afhængigt af omsætningstærskel (hhv. 20 og 10 mia. EUR)
på sigt, mens spor 2 forventes at kunne indebære et merprovenu på omkring 2�½ mia. kr.
årligt. Samlet ventes aftalen således at indebære et årligt merprovenu for Danmark på
hhv. ca.
0,3
mia. kr. med en omsætningstærskel under spor 1 på 10 mia. EUR og ca.
0,6
mia. kr. med en omsætningstærskel på 20 mia. EUR.
Spor 1
I OECD-aftalen indgår, at en andel af internationale koncerners overskud på 25 pct. af
den såkaldte residualprofit fremover skal beskattes i markedslande frem for i det land,
hvor værdien er skabt. Residualprofitten er i OECD-aftalen defineret som den del af det
regnskabsmæssige overskud, der overstiger en profitmargin/overskudsgrad på 10 pct.,
imens profitmarginen er givet ved det regnskabsmæssige overskud divideret med omsæt-
ningen.
Reglerne omfatter indledningsvist koncerner med omsætning på mindst 20 mia. EUR.
Hvis en evaluering syv år efter reglernes ikrafttræden viser, at implementeringen af regel-
sættet har været ”succesfuld”,
omfattes koncerner med en omsætning på mindst 10 mia.
EUR. Det forventes, at kun ganske få danske koncerner vil komme til at opfylde de op-
stillede betingelser i aftalen vedrørende størrelsen af global omsætning og overskudsgrad,
der gælder, for at omfordeling af beskatningsretten skal finde sted. Sektorerne
’finansielle
services’ og
’råstofudvinding’
er undtaget fra aftalens anvendelsesområde, hvilket begrun-
des med, at overskud, herunder evt. overnormale, fra selskaber i de omfattede sektorer
allerede i dag beskattes i de lande, hvor de har aktivitet. Undtagelserne vurderes derved
ikke at have en betydelig virkning på det danske provenu.