Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2667169_0001.png
23. februar 2023
J.nr. 2023 - 990
Kontor:
Forretning og Styring 3 [FS3]
Initialer:
swc
Samrådsspørgsmål E
- Tale til besvarelse af spørgsmål E den 23. februar 2023.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete initiativer ministeren agter
at iværksætte for at indkræve udenlandske studerendes misligholdte SU-
gæld, som ifølge P1 Morgen er vokset fra 800 mio. kr. til ca. 1.3 mia. kr.,
og endvidere oplyse, hvad ministeren vil gøre for at bremse denne ud-
vikling?
Indledning
Vi har et verdensklasse SU-system i Danmark. Det har vi, fordi det
klogt. Som samfund lever vi af vores kompetencer. Og det har vi, fordi
det er retfærdigt: Det skal ikke være forældrenes pengepung, der skal
afgøre, om et ungt menneske skal kunne få en uddannelse.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0002.png
Men det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at nogle tager SU-lån uden
at betale tilbage. Så tak, fordi jeg måtte komme i dag og redegøre for
inddrivelsen af misligholdt SU-gæld, som er stiftet af både herboende
og udrejste personer med dansk og andet statsborgerskab.
Det giver mig lejlighed til at fortælle lidt mere om:
1. Sagens hovedtal og fakta
2. Muligheder for at inddrive gælden hos SU-skyldnerne og status
på og perspektiverne for de initiativer, vi har sat i gang på områ-
det.
Derefter vil uddannelses- og forskningsministeren, som også er inviteret
med til samrådet i dag, orientere dels om rammerne for tildeling af SU
og SU-lån og dels om arbejdet med gældsforebyggende initiativer i op-
krævningsfasen.
Jeg er i sagens natur optaget af, at alle, der har gæld til det offentlige,
skal betale pengene tilbage til fælleskassen. Også på det her område.
Det er vigtigt at have for øje, at når ubetalt gæld havner i Gældsstyrelsen
til
inddrivelse,
så er det fordi, at det ikke har været muligt for andre
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0003.png
offentlige myndigheder at få skyldnerne til at betale på normal vis i
op-
krævningsfasen.
Det er derfor typisk de skyldnere med lavest betalingsevne og betalings-
vilje, som ender hos Gældsstyrelsen. Det gælder generelt for al gæld.
Det gør ikke opgaven lettere, hvis skyldnerne bor i udlandet, hvor Gæld-
styrelsen ikke har beføjelser til at inddrive gælden med tvang, og hvor vi
ikke har et samarbejde med myndighederne om at inddrive SU-gæld.
Fra et inddrivelsesperspektiv er det bopælen og
ikke
nationaliteten, der
er afgørende. De værktøjer, som de danske myndigheder har til rådighed
i inddrivelsen, bestemmes kort sagt af, om skyldneren bor her i landet
eller i udlandet.
For at vise, hvordan gældsbilledet for SU-skyldnere ser ud, har jeg med-
taget og omdelt en planche med nøgletal. Jeg vil fremhæve nogle få ho-
vedtal.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0004.png
Tal og fakta om SU-gæld under inddrivelse relateret til udleveringsplanche
Når vi ser på det samlede antal skyldnere med misligholdt SU-gæld, så
har ca. 120.000 dansk statsborgerskab, mens ca. 18.000 skyldnere har et
andet statsborgerskab end dansk.
Godt 13.000 skyldnere har bopæl i udlandet. Ud af disse 13.000 udrejste
skyldnere har størstedelen - ca. 8.000 - dansk statsborgerskab.
Som nævnt er det bopælen, der er afgørende for vores muligheder for
at inddrive gælden. Skyldnere med bopæl i Danmark har gæld for i alt
11,3 mia. kr.
Skyldnere med bopæl i andre lande har gæld for 1,2 mia. kr. De uden-
landske statsborgere i denne gruppe tegner sig for 350 mio. kr. i SU-
gæld. Det er altså disse 350 mio. kr. vi taler om, når vi taler om udlæn-
dinge, som stifter SU-gæld i Danmark og efterfølgende rejser ud uden
at betale tilbage.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0005.png
Jeg synes, at det er vigtigt, at vi har en fælles, faktabaseret reference-
ramme, og at vi har proportionerne på plads.
Inddrivelse hos herboende SU-skyldnere
Al ny SU-gæld har siden 2020 været oversendt til det nye inddrivelses-
system PSRM.
Samtidig har SU-gæld været prioriteret i Gældsstyrelsens oprydning af
gældsposter i det gamle inddrivelsessystem, DMI.
Det har ført til, at ældre SU-gæld for ca. 1,9 mia. kr. har kunnet overføres
til PSRM, hvor der blandt andet kan foretages lønindeholdelse. Lønin-
deholdelse er et af de mest effektive inddrivelsesredskaber, hvor der kan
trækkes en procentdel af lønnen eller anden A-indkomst før udbetaling,
og det kan bruges til at dække gældsposter. Det svarer til, at 42 pct. af
SU-gælden aktuelt ligger til inddrivelse i PSRM.
Da størstedelen af borgere med SU-gæld under inddrivelse opholder sig
i Danmark, kan Gældsstyrelsen inddrive gælden på almindelig vis uanset
skyldnerens
statsborgerskab.
Det
gælder
som
nævnt
ved
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0006.png
lønindeholdelse for gældsposter i PSRM, men også med et andet effek-
tivt redskab, som er modregning i overskydende skat. Her undlader man
at udbetale en overskydende skat til skyldneren og bruger den i stedet
for til at dække gæld. Derudover kan der anvendes rykkere, afdragsord-
ninger og udlæg i skyldners bankindeståender eller andre aktiver.
Derfor var langt størstedelen af den SU-gæld, som det lykkedes at ind-
drive i 2022, også fra herboende skyldnere.
Den samlede SU-gæld
opgjort i faste priser
er de seneste fem år
(2018-2022) steget fra ca. 9 mia. kr. til 12,5 mia. kr. Det skyldes, at den
samlede tilgang af gæld har været større end afgangen.
Mens den årlige tilgang af nye gældsposter til inddrivelse i faste priser
ligger relativt stabilt på ca. 1,5 mia. kr., har tilskrivningen af inddrivel-
sesrenter drevet den samlede gæld op.
Samtidig er andelen af skyldnerne, som ikke har betalingsevne, i størrel-
sesordenen 50 pct., og mange skyldnere har store gældsposter, som det
vil tage mange år at inddrive. Hvis skyldnere også har andre gældsposter
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0007.png
end SU-gæld, som ligger foran i dækningsrækkefølgen, skal de afdrages
før SU-gælden.
Derfor vil jeg også gerne fremhæve, at den politiske aftale om
Nedbrin-
gelse af danskernes gæld
fra juni 2022 omfatter en nedsættelse af inddrivel-
sesrenten med fire procentpoint ved at halvere rentetillægget fra otte
pct. til fire pct.
Herudover forenkler og styrker vi lønindeholdelsen, så både skyldnere
under den såkaldte lavindkomstgrænse
det vil sige kontanthjælpsgræn-
sen med og uden forsørgerpligt
og skyldnere med høje indkomster
kommer til at afdrage mere på alle typer gæld
også SU-gæld.
Vi behandler netop nu et lovforslag i Folketinget, der skal udmønte af-
talen, og vi forventer, at inddrivelsesrenten bliver nedsat pr. 1. juli 2023,
og at den styrkede lønindeholdelse bliver iværksat fra efteråret 2023.
Inddrivelse hos udrejste SU-skyldnere
Skiftende regeringer og skatteministre har måttet erkende, at det er svært
at inddrive gæld fra udrejste personer, da Gældsstyrelsen ikke har
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0008.png
myndighedsbeføjelser i udlandet. Det betyder, at Gældsstyrelsen ikke
kan anvende tvangsinddrivelse, fx lønindeholdelse eller modregning i
overskydende skat, som det er tilfældet for herboende skyldnere.
Gældsstyrelsens muligheder begrænser sig til at udsende rykkere til
skyldnere, som bor i udlandet, hvis de ellers har kontaktoplysningerne.
Jeg har i min ministertid arbejdet videre med initiativerne i den såkaldte
syvpunktsplan, som blev lanceret af den daværende regering i 2018. Jeg
vil ikke gå i detaljer, men overordnet konstatere, at der samlet set har
været begrænset fremdrift og effekt af initiativerne.
Det gælder dels det
internationale spor
med at finde en fælles løsning i EU,
som giver mulighed for at inddrive SU-gæld fra skyldnere bosiddende i
EU-landene og dels bilaterale drøftelser med udvalgte lande om inddri-
velsesaftaler. Jeg vil dog gerne understrege, at et fælles EU-redskab vil
være én af de mest effektive løsninger på vores udfordring, og vi arbej-
der derfor også videre med det spor, selvom det ser ud til at have lange
udsigter.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0009.png
Tilsvarende har der været beskeden fremdrift i et pilotprojekt om at
gennemføre prøvesager via domstolene i henhold til den såkaldte Bru-
xelles I-forordning for at afklare, om forordningen kan bruges til at ind-
drive SU-gæld. Der er således endnu ikke prøvesager, der er nået så
langt, at der foreligger en afklaring heraf.
Derimod er der positive takter i forhold til drøftelser og nedsættelse af
en arbejdsgruppe mellem de nordiske lande om at udvide det nordiske
samarbejde om inddrivelse af gæld til det offentlige, som ikke er skatte-
gæld. Skatteministeriet har indledningsvist påtaget sig en drivende rolle
for gruppen og har netop indkaldt til det første konstituerende møde i
arbejdsgruppen. Det er en mulighed for, at arbejdet i arbejdsgruppen vil
resultere i en kommende aftale blandt de nordiske lande, der giver mu-
lighed for at inddrive, blandt andet, SU-gæld.
I det
nationale spor
samarbejder vi med en privat inkassovirksomhed om
at inddrive SU-gæld i Norden, og der har forgæves været gennemført et
yderligere EU-udbud i 2021 for at udvide samarbejdet til at omfatte flere
lande.
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: Spm. om talepapir fra samrådet den 23. februar 2023 om udenlandske studerendes misligholdte SU-gæld, til skatteministeren
2667169_0010.png
Ingen private inkassovirksomheder bød på opgaven.
Der er herudover gennemført lovgivning om adresseoplysningspligt for
skyldnere med gæld over 100 kr., som inden de rejser ud skal oplyse
deres udenlandske adresse. Hvis man undlader, kan det straffes med
bøde. Men såfremt skyldner er rejst til udlandet uden at oplyse sin uden-
landske adresse, er det jo i sagens natur vanskeligt at pålægge bøden, og
det er således reelt vanskeligt at håndhæve den oplysningspligt.
Derfor er det også samlet set min vurdering, at mulighederne for at for-
bedre inddrivelsen over for udrejste SU-skyldnere på den korte bane er
begrænsede, og at det vil kræve international opbakning, som der arbej-
des på at opnå. Det er dog desværre ikke kun os i Danmark, der sætter
tempoet for det internationale arbejde.
Jeg vil herefter overlade ordet til uddannelses- og forskningsministeren,
hvorefter uddannelses- og forskningsministeren og jeg selvsagt står til
rådighed for opfølgende mundtlige og skriftlige spørgsmål.