Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
SAU Alm.del
Offentligt
2655189_0001.png
2. februar 2023
J.nr. 2023 - 1029
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 9 af 6. januar 2023 (alm. del). Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA)
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor meget selskabsskatten skal sænkes i de tre modeller i ekspertgruppen for grøn skattereforms delrapport, hvis man ønsker en positiv bnp-effekt
2655189_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse effekten på BNP af de tre modeller i ekspertgruppen for grøn skat-
tereforms delrapport opgjort i både mia. kr. og pct.?
Svar
Ekspertgruppen for en grøn skattereform offentliggjorde d. 8. februar 2022 sine anbefa-
linger til en ensartet CO
2
-afgift. Anbefalingerne indeholder tre forskellige modeller til ind-
retning af det fremtidige CO
2
-afgifssystem, og der henvises til ekspertgruppens rapport
for en nærmere uddybning af de enkelte modeller.
Det er med Skatteministeriets aktuelle regnemetoder ikke muligt at skønne over en samlet
BNP-effekt af ekspertgruppens modeller til en ensartet CO
2
-afgift. Det skyldes, at afgif-
ten giver anledning til en række adfærdsændringer, som normalt ikke indgår i beregningen
af BNP-effekter af skatte- og afgiftsændringer
og som i øvrigt ikke vil påvirke borgernes
velfærd målt ved den samfundsøkonomiske virkning
men som beregningsteknisk må
antages at påvirke BNP,
jf. nærmere forklaring nedenfor.
I nærværende besvarelse kvantificeres
derfor alene de elementer, Skatteministeriet aktuelt kan skønne over.
De elementer, Skatteministeriet aktuelt ikke kan skønne over, trækker i overvejende grad i
retning af et højere BNP. Fokuseres der alene på de BNP-effekter, der er kvantificeret i
nærværende besvarelse, vil den negative BNP-effekt således alt andet lige overvurderes.
Det forventes dog under alle omstændigheder, at den samlede BNP-effekt er forholdsvis
beskeden, svarende til i størrelsesordenen 0,0-0,1 pct. af BNP. I
tabel 1
er vist de isolerede
virkninger på BNP af de elementer, Skatteministeriet aktuelt kan skønne over. Skønnene
er behæftet med væsentlig usikkerhed.
Skatteministeriet kan derimod skønne over de samlede samfundsøkonomiske virkninger
af ekspertgruppens modeller,
jf. tabel 1.
Den samfundsøkonomiske virkning sigter over-
ordnet efter at måle effekten på borgernes økonomiske velfærd af økonomisk-politiske
tiltag. BNP måler derimod i højere grad den samlede produktion.
Kvantificerede BNP-effekter og samfundsøkonomiske virkninger af CO
2
-afgiften
CO
2
-afgiften indebærer en afledt reduktion af arbejdsudbuddet, der isoleret set skønnes at
reducere BNP med i størrelsesorden 0,4 mia. kr. i model 1, 0,3 mia. kr. i model 2 og 0,2
mia. kr. i model 3,
jf. tabel 1.
Reduktionen af arbejdsudbuddet indebærer tilsvarende en
samfundsøkonomisk omkostning på ca. 0,3 mia. kr. i model 1 og 0,2 mia. kr. i model 2 og
3.
CO
2
-afgiften forvrider desuden de berørte virksomheders investeringsbeslutning, således
at virksomhederne producerer en smule mindre optimalt end i fravær af afgiften. Det re-
ducerer isoleret set BNP med ca. 0,5 mia. kr. i model 1, 0,4 mia. kr. i model 2 og 0,2 mia.
kr. i model 3. Tilsvarende indebærer forvridningen af investeringsadfærden en samfunds-
økonomisk omkostning på ca. 1,1 mia. kr. i model 1 og 1,6 mia. kr. i model 2 og 3.
Side 2 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor meget selskabsskatten skal sænkes i de tre modeller i ekspertgruppen for grøn skattereforms delrapport, hvis man ønsker en positiv bnp-effekt
2655189_0003.png
Tabel 1. Virkningen på BNP, BFI og samfundsøkonomi af Ekspertgruppen for en grøn skattereforms
modeller til en ensartet CO
2
-afgift
Mia. kr.,
2022-niveau
Model 1
Sam-
funds-
BFI økonomi
Model 2
Sam-
fundsøko-
BFI
nomi
Model 3
Sam-
funds-
økonomi
BNP
CO
2
-afgiften isoleret set
Arbejdsudbud
Forvridning af in-
vesteringsadfærd
CO
2
-kvoter
BNP
BNP
BFI
-0,4 -0,3
-0,5 -0,5
-1,7
0,0
-0,3
-1,1
0,0
-0,3
-0,4
-0,9
-0,3
-0,4
0,0
-0,2
-1,6
0,0
-0,2
-0,2
-0,7
-0,2
-0,2
0,0
-0,2
-1,6
0,0
Håndtering af evt. mer-
eller mindreprovenu
Lempelse af sel-
skabsskatten
Forhøjelse af
bundskatten
1,7
1,7
-
0,5
-
-
-0,1
-
-0,1
-0,1
Nettoeffekt af automatisk tilbageløb
1)
Automatisk tilba-
geløb
Samlet effekt
-0,2
-
0
-
0
-0,9
-0,5
-
0
-
0
-1,8
-0,5
-
0
-
0
-1,8
Anm.: Der er i opgørelsen af BNP-virkningen af CO
2
-afgiften set bort fra de isolerede virkninger på kapitalapparatet af til-
skud til CCS, energieffektiviseringer, øget brug af vedvarende energi samt ændret erhvervsstruktur. Summer kan afvige fra
totaler som følge af afrundinger. Samfundsøkonomi er opgjort i faktorpriser. Der er anvendt en CO
2
-kvotepris på ca. 750 kr.
pr. ton CO
2
.
1) Det automatiske tilbageløb indgår som en selvstændig del af den samlede BNP-effekt. Der er set bort fra denne effekt i
de isolerede BNP-virkninger af CO
2
-afgiften, selskabskattelempelsen og bundskatteforhøjelsen. I tabellen er der i stedet
skønsmæssigt taget udgangspunkt i nettoeffekten af det automatiske tilbageløb, således at der kun vises nettoeffekten på
BNP af automatisk tilbageløb. For en nærmere forklaring af BNP-effekten af automatisk tilbageløb henvises til kapitel 4 i
Skatteøkonomisk Redegørelse 2021.
Kilde: Skatteministeriet
CO
2
-afgiften vil derudover nedbringe forbruget af CO
2
-kvoter i Danmark, der reguleres
på EU-niveau. CO
2
-kvoteprisen indebærer en meromkostning for danske virksomheder
ved brug af fossile brændsler. Dermed forvrider CO
2
-kvotesystemet danske virksomhe-
ders produktionsbeslutning, hvilket isoleret set medfører en samfundsøkonomisk om-
kostning svarende til prisen på CO
2
-kvoterne. Forbruget af CO
2
-kvoter indebærer imid-
lertid også en betaling ud af Danmark, hvilket udgør en meromkostning for det danske
samfund. Ved en nedgang i forbruget af CO
2
-kvoter sparer det danske samfund altså ud-
giften til kvoteprisen, hvilket isoleret set medfører en samfundsøkonomisk gevinst sva-
rende til prisen på CO
2
-kvoterne.
Samlet set er der således ingen samfundsøkonomisk virkning forbundet med en nedgang i
forbruget af CO
2
-kvoter, da den samfundsøkonomiske omkostning ved forvridningen af
virksomhedernes produktionsbeslutning præcis modsvares af den samfundsøkonomiske
gevinst ved, at det danske samfund sparer udgiften til CO
2
-kvoten.
Side 3 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor meget selskabsskatten skal sænkes i de tre modeller i ekspertgruppen for grøn skattereforms delrapport, hvis man ønsker en positiv bnp-effekt
2655189_0004.png
I nationalregnskabet betragtes CO
2
-kvoterne imidlertid som en afgiftsbetaling, der defini-
torisk indgår i BNP. Derfor vil en reduktion i det danske forbrug af CO
2
-kvoter reducere
BNP svarende til nedgangen i kvotebetalingen, dvs. med i størrelsesordenen 1,7 mia. kr. i
model 1, 0,9 mia. kr. i model 2 og 0,7 mia. kr. i model 3,
jf. tabel 1.
Nedgangen i forbruget
af CO
2
-kvoter påvirker ikke produktionen målt ved bruttofaktorindkomsten (BFI)
og
heller ikke den samfundsøkonomiske virkning, som forklaret ovenfor.
Yderligere BNP-effekter af CO
2
-afgiften
En CO
2
-afgift vil give anledning til en række yderligere adfærdsændringer end de viste i
tabel 1.
Blandt andet vil virksomhederne øge deres forbrug af vedvarende energi og ener-
gieffektivisere for at undgå en del af afgiftsbelastningen
samt indføre CCS (fangst og
lagring af CO
2
) som følge af tilskuddet hertil. Disse tre adfærdsændringer vil medføre
øget brug af kapital, da investeringer i vedvarende energi, energieffektiviseringer og CCS
generelt er relativt kapitalintensive. Det øger isoleret set BNP
uden dog at have nogen
samfundsøkonomisk virkning.
Hertil kommer en ændring af den samlede erhvervsstruktur i Danmark. CO
2
-afgiften be-
laster relativt set de CO
2
-intensive virksomheder hårdest og vil derfor forskyde dansk
produktion i en mere CO
2
-ekstensiv retning. Alt afhængig af kapitalintensiteten i de sek-
torer, hvor produktionen forskydes hen, kan der være en BNP-effekt af den ændrede er-
hvervsstruktur. Det er dog ikke entydigt, om effekten øger eller reducerer BNP
og der
vil under alle omstændigheder ikke være nogen samfundsøkonomisk virkning forbundet
med denne effekt.
Der er således en række BNP-effekter, som ikke er kvantificeret i nærværende besvarelse,
men som samlet set skønnes at trække i modsat retning af de effekter, der er præsenteret i
tabel 1.
Hvis der alene fokuseres på de viste effekter i
tabel 1,
vil den negative BNP-virk-
ning af CO
2
-afgiften således overvurderes. Det er derfor heller ikke muligt at angive en
samlet BNP-effekt.
Håndtering af eventuelt mer- eller mindreprovenu
I ekspertgruppens model 1 tilvejebringes et provenu efter tilbageløb og adfærd på i stør-
relsesordenen 0,7 mia. kr., der forudsættes disponeret til en nedsættelse af selskabsskatte-
satsen på 0,6 pct.-point. En sådan skattenedsættelse ville isoleret set øge BNP med ca. 1,7
mio. kr. og indebære en samfundsøkonomisk gevinst på ca. 0,5 mio. kr. Den samlede,
samfundsøkonomiske omkostning i model 1
inkl. den forudsatte nedsættelse af sel-
skabsskattesatsen
kan således opgøres til -0,9 mia. kr.,
jf. tabel 1.
Ekspertgruppens model 2 er i udgangspunktet provenuneutral, og den samlede, sam-
fundsøkonomiske omkostning skønnes til i størrelsesordenen -1,8 mia. kr.
Ekspertgruppens model 3 indebærer et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på i
størrelsesordenen -0,5 mia. kr. Det forudsættes beregningsteknisk, at provenuet tilveje-
bringes ved en forhøjelse af bundskatten på 0,05 pct.-point, hvilket isoleret set reducerer
BNP med ca. 0,1 mia. kr. og indebærer en samfundsøkonomisk omkostning på 0,1 mia.
Side 4 af 5
SAU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om, hvor meget selskabsskatten skal sænkes i de tre modeller i ekspertgruppen for grøn skattereforms delrapport, hvis man ønsker en positiv bnp-effekt
2655189_0005.png
kr. Den samlede, samfundsøkonomiske omkostning i model 3
inkl. den forudsatte for-
øgelse af bundskattesatsen
kan opgøres til -1,8 mia. kr.
Side 5 af 5