Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2753298_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
21. september 2023
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Nanna Mathilde A Ander-
sen
Sagsnr.: 2023-0030-9162
Dok.:
2912235
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 998 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 998 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 5. juli 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Messerschmidt (DF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 998: MFU spm. om om der foreligger andre tilfælde, hvor en højesteretsdommer har fortiet oplysninger om slægtsskab med dømt
Spørgsmål nr. 998 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Der
gælder normalt et strengt dekorumkrav for danske dom-
mere, således at dommerstanden i almindelighed kan nyde bred
anerkendelse. I lyset heraf påkalder det sig interesse, at den ny-
est udpegede højesteretsdommer, som ansat ved statsadvokaten
forbrød sig imod reglerne om god forvaltningsskik ved at fortie
slægtskab med sin bror, der var tiltalt for
og siden blev dømt
for
omfattende momssvindel. Sagen er blandt andet omtalt i
en artikelserie i Berlingske Tidende i marts 2014, se f.eks.
»Statsadvokats hemmelighed kan skade tillid til anklagemyn-
digheden«, den 22. marts 2014. Vil ministeren i lyset heraf op-
lyse, om der foreligger andre tilfælde, hvor en højesteretsdom-
mer har haft tilsvarende sager i bagagen? Hvis dette ikke er til-
fældet, bedes ministeren oplyse, om det skal ses som en ny prak-
sis i relation til dommeres dekorumkrav, at den slags sager ikke
er til hinder for, at man udnævnes som højesteretsdommer.”
Svar:
Faste dommere ved rigets almindelige domstole beskikkes af kongen, jf.
retsplejelovens § 42, stk. 1.
Før nogen kan beskikkes til højesteretsdommer, skal den pågældende have
godtgjort sin egnethed til at have sæde i retten ved som prøve at votere først
i mindst 4 sager, af hvilke mindst den ene skal være borgerlig, jf. retspleje-
lovens § 42, stk. 5.
Dommerudnævnelsesrådet afgiver indstilling til justitsministeren om besæt-
telse af stillinger som bl.a. højesteretsdommer, jf. retsplejelovens § 43 a, stk.
1, nr. 1. Rådets indstilling skal være begrundet, og rådet kan kun indstille én
ansøger til en ledig stilling, jf. retsplejelovens § 43 a, stk. 2, 1. og 2. pkt.
De nævnte bestemmelser er indsat i retsplejeloven ved lov nr. 402 af 26. juni
1998, der bygger på Domstolsudvalgets anbefalinger i betænkning nr.
1319/1996. I forbindelse med lovens vedtagelse er det forudsat, at justitsmi-
nisteren, der formelt har udnævnelseskompetencen, kun helt undtagelsesvis
ikke følger rådets indstilling. I et sådant tilfælde orienterer ministeren Fol-
ketingets Retsudvalg herom, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger
pkt. 3.3.5.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 998: MFU spm. om om der foreligger andre tilfælde, hvor en højesteretsdommer har fortiet oplysninger om slægtsskab med dømt
Dommerudnævnelsesrådet sekretariatsbetjenes af Domsstolsstyrelsen, og
Justitsministeriet har derfor til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
en udtalelse fra styrelsen, der har oplyst følgende:
”Efter retsplejeloven § 43 skal besættelsen af dommerstillinger
ske ud fra en samlet vurdering af ansøgernes kvalifikationer til
den pågældende stilling. Der skal herved lægges afgørende vægt
på ansøgernes juridiske og personlige kvalifikationer. Også
bredden i ansøgernes juridiske erfaringsgrundlag skal tillægges
vægt, ligesom der skal indgå i vurderingen, at der ved domsto-
lene bør være dommere med forskellig juridisk erhvervsbag-
grund. I tillæg hertil skal den, der skal beskikkes som højeste-
retsdommer, have godtgjort sin egnethed til at have sæde i retten
ved som prøve at votere først i mindst 4 sager, af hvilke mindst
den ene skal være borgerlig, jf. retsplejelovens § 42, stk. 5.
Højesteret indstiller fortsat kun ansøgere til beskikkelse som hø-
jesteretsdommer til Dommerudnævnelsesrådet, hvis disse betin-
gelser er opfyldt.”
Dommerudnævnelsesrådet indstiller én person til en given dommerstilling.
Dette har til formål at sikre, at rådets indstillinger fremtræder med størst
muligt vægt, og at rådet har størst mulig indflydelse på udnævnelsen, jf.
lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.3.5.
Af samme grunde finder jeg ikke, at jeg som justitsminister
eller som po-
litiker i øvrigt
bør kommentere konkrete dommerudnævnelser, der sker på
baggrund af indstilling fra Dommerudnævnelsesrådet, der er et uafhængigt
organ.
Jeg har fuld tillid til, at Dommerudnævnelsesrådet inddrager alle relevante
forhold ved rådets indstillinger til udnævnelser, herunder i Højesteret.
Jeg glæder mig endvidere over, at vores domstole nyder en bred anerken-
delse og tillid i samfundet.
Side 3/3