Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2740317_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
21. august 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Josefine Fyrstenberg
Sagsnr.: 2023-0030-9149
Dok.:
2907862
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 987 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 987 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 30. juni 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Nina Lidman
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 987: Spm. om, hvorvidt det efter lovforslaget om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. vedtagelse fortsat vil være muligt for personer, der er dømt for knivstikkeri, røveri, ulovlig tvang, grov vold, vold eller trussel mod tjenestemand m.fl. fortsat kan afsone med fodlænke hvis lovforslaget vedtages
Spørgsmål nr. 987 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i relation til forslag til lov om ændring af lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke
for voldtægtsdømte personer) redegøre for, om personer dømt
for knivstikkeri, røveri, ulovlig tvang, grov vold, vold eller trus-
sel mod tjenestemand, børneporno, samleje med mindreårig,
blufærdighedskrænkelse ved beføling, kvindelig omskæring,
terrorbilligelse eller vidnetrusler fortsat kan afsone med fod-
lænke hvis lovforslaget vedtages, og vil ministeren i bekræf-
tende fald tilkendegive, hvorvidt dette efter ministerens opfat-
telse fortsat bør være tilfældet, eller om ministeren vil tilpasse
lovforslaget, så det i tilstrækkelig grad forhindrer, at personer
dømt for alvorlig personfarlig kriminalitet kan afsone alene ved
at sidde derhjemme og spille computer?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at det efter
de gældende regler som altovervejende hovedregel ikke alene er
den pådømte kriminalitet, der har betydning for afgørelsen om
at afsone med fodlænke. Til gengæld skal en række andre betin-
gelser være opfyldt, for at der kan meddeles tilladelse til at af-
sone med fodlænke, bl.a. skal bolig- og beskæftigelsesforhold
være egnede, ligesom der bl.a. kan lægges vægt på hensynet til
retshåndhævelsen.
Der findes to former for afsoning med fodlænke, den såkaldte
”front door”-ordning og den såkaldte ”back door”-ordning.
”Front door”-ordningen
indebærer, at den dømte afsoner hele
sin straf på bopælen, mens ”back door”-ordningen
anvendes
som led i udslusningen, hvor den indsatte udstationeres med
fodlænke i den sidste del af afsoningen. Det bemærkes, at der er
to
modeller for ”back door”-ordningen,
jf. nærmere nedenfor
under pkt. 3 og 4.
Reglerne for afsoning med fodlænke findes i henholdsvis straf-
fuldbyrdelseslovens kapitel 13 a og kapitel 9 med tilhørende ad-
ministrative forskrifter.
2.
For så vidt angår ”front door”-ordningen,
gælder det, at tilla-
delse hertil kan meddeles personer, der er idømt fængselsstraf i
indtil 6 måneder, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1. Der-
udover er det bl.a. en betingelse, at den dømte har egnede bolig-
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 987: Spm. om, hvorvidt det efter lovforslaget om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. vedtagelse fortsat vil være muligt for personer, der er dømt for knivstikkeri, røveri, ulovlig tvang, grov vold, vold eller trussel mod tjenestemand m.fl. fortsat kan afsone med fodlænke hvis lovforslaget vedtages
og beskæftigelsesforhold, jf. straffuldbyrdelseslovens § 78 b,
stk. 1, nr. 1-2.
Efter § 78 b, stk. 3, nægtes tilladelse til strafudståelse på bopæ-
len bl.a. meddelt, hvis særegne hensyn til retshåndhævelsen
undtagelsesvis kræver dette. Det vil f.eks. være relevant, hvis
det i enkeltstående tilfælde vurderes, at den pådømte kriminali-
tet er af en sådan karakter, at afsoning af dommen i fodlænke vil
være uforeneligt med hensynet til retshåndhævelsen.
Efter samme bestemmelse nægtes tilladelse desuden meddelt,
hvis afsoning med fodlænke som følge af den dømtes forhold
ikke findes hensigtsmæssig, herunder hvis der er grund til at an-
tage, at den dømte ikke vil overholde de vilkår, som gælder for
fuldbyrdelse på bopælen. Tilladelse vil således blive nægtet,
hvis kriminalforsorgen vurderer, at der f.eks. skønnes at være
risiko for, at den dømte vil begå ny kriminalitet under afsonin-
gen, eller hvis det vurderes, at den pågældende ikke vil over-
holde et vilkår om ikke at indtage alkohol eller euforiserende
stoffer. Det vil bl.a. også indgå i vurderingen af, om der skal
meddeles tilladelse til afsoning med fodlænke, om den pågæl-
dende vurderes egnet til at overholde et vilkår om kun at forlade
bopælen for at deltage i aktiviteter, der er godkendt af kriminal-
forsorgen.
3.
Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti blev med flerårsaftalen for kriminalfor-
sorgens økonomi 2022-2025 enige om at gøre udstationering til
kriminalforsorgens udslusningsfængsler eller til egen bopæl
med fodlænke (”back door”)
til et normalt led i afsoningen for
dømte med en tidsbestemt fængselsstraf på mere end 6 måneder.
Betingelserne herfor følger af straffuldbyrdelseslovens § 50 a.
Ud over at en tredjedel af straffen skal være udstået, er det en
betingelse for udstationering, at der ikke skønnes at være risiko
for misbrug af udstationeringen, og at hensynet til retshåndhæ-
velsen ikke i øvrigt taler imod udstationering, jf. § 50 a, stk. 1,
nr. 1-3.
I vurderingen af misbrugsrisikoen og hensynet til retshåndhæ-
velsen indgår kriminalitetens art og straffens længde samt even-
tuelle tidligere straffe. Herudover kan bl.a. indgå oplysninger
om eventuelt misbrug af alkohol eller euforiserende stoffer, di-
sciplinære forhold under afsoningsforløbet, og om et eventuelt
udgangsmisbrug med deraf følgende udgangskarantæne. Som
det også gælder ved afsoning efter ”front door”-ordningen,
skal
den dømte bl.a. have egnede bolig- og beskæftigelsesforhold, jf.
§ 50 a, stk. 3 og 4.
4.
Endelig er der mulighed for udgang i form af udstationering
med fodlænke til bopælen efter straffuldbyrdelseslovens § 48,
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 987: Spm. om, hvorvidt det efter lovforslaget om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. vedtagelse fortsat vil være muligt for personer, der er dømt for knivstikkeri, røveri, ulovlig tvang, grov vold, vold eller trussel mod tjenestemand m.fl. fortsat kan afsone med fodlænke hvis lovforslaget vedtages
stk. 2, nr. 3, hvis den pågældende ikke opfylder betingelserne
for udstationering efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a, men
hvor udstationeringen findes formålstjenlig af hensyn til den
indsattes familieforhold, afsoningsforløb eller resocialisering.
Også her skal visse tidsmæssige betingelser dog som udgangs-
punkt være opfyldt, ligesom det er en betingelse, at der ikke
skønnes at være risiko for misbrug af udstationeringen, og at
hensynet til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod udstatio-
nering. Ved vurderingen af misbrugsrisikoen og hensynet til
retshåndhævelsen kan der lægges vægt på samme forhold som
nævnt vedrørende udstationering i medfør af § 50 a.”
Justitsministeriet kan i øvrigt oplyse, at det lovforslag, der henvises til, er en
opfølgning på regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra december
2022, hvor det fremgår, at det ikke skal være muligt at afsone en dom for
voldtægt med fodlænke. Der lægges ikke på nuværende tidspunkt op til at
afskære muligheden for fodlænkeafsoning for personer, der er dømt for
overtrædelse af øvrige bestemmelser i straffeloven.
Side 4/4