Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2679640_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. marts 2023
Økonomikontoret
Emma Holm Sørensen
2023-0030-8178
2719530
Besvarelse af spørgsmål nr. 97 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 97 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvor store beløb omprioriteringsbidraget årligt har udgjort af bevillingerne til henholdsvis politi og anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorg de seneste ti år
Spørgsmål nr. 97 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
Vil ministeren redegøre for, hvor store beløb omprioriterings-
bidraget årligt har udgjort af bevillingerne til henholdsvis politi
og anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorg de seneste
ti år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan oplyse, at politiet og anklagemyndigheden
(Politiet og den lokale anklagemyndighed, Den Centrale Ankla-
gemyndighed og Politiets Efterretningstjeneste) i lighed med
andre statsinstitutioner hvert år som udgangspunkt bliver pålagt
et omprioriteringsbidrag på 2 pct. af nettoudgiftsbevillingen.
I forbindelse med flerårsaftalerne om politiets og anklagemyn-
dighedens økonomi 2012-2015, 2016-2019 (og forlængelsen
heraf i 2020) og 2021-2023 er omprioriteringsbidraget imidler-
tid blevet annulleret og erstattet af andre besparelses- og effek-
tiviseringskrav.
Besparelses- og effektiviseringsmulighederne er blevet identifi-
ceret i forbindelse med budgetanalyser mv. forud for oven-
nævnte flerårsaftaler og er blevet anvendt til finansiering af vi-
dereførsel af initiativer i tidligere flerårsaftaler og nye initiativer
i flerårsaftalerne.
I forbindelse med flerårsaftalen om politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi 2021-2023 blev det aftalt, at politiet og ankla-
gemyndigheden skal realisere effektiviseringspotentialer på
76,8 mio. kr. i 2021, 254,0 mio. kr. i 2022 og 331,2 mio. kr. i
2023 (2023-pl). Effektiviseringerne i 2023 er videreført i politi-
ets fremadrettede bevillingsniveau.
Endvidere blev der i forbindelse med flerårsaftalen om politiets
og anklagemyndighedens økonomi 2016-2019 og forlængelsen
heraf til 2020 aftalt effektiviseringer i politiet og anklagemyn-
digheden på 12,3 mio. kr. i 2016, 159,1 mio. kr. i 2017, 321,6
mio. kr. og 404,1 mio. kr. i 2019 og 2020 (2023-pl), hvor effek-
tiviseringen i 2020 er videreført i politiets fremadrettede bevil-
lingsniveau. Endelig blev der i forbindelse med flerårsaftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2012-2015 af-
talt effektiviseringer på 201,2 mio. kr. i 2012, 286,0 mio. kr. i
2013, 368,2 mio. kr. i 2014 og 394,2 mio. kr. i 2015 (2023-pl),
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om, hvor store beløb omprioriteringsbidraget årligt har udgjort af bevillingerne til henholdsvis politi og anklagemyndighed, domstole og kriminalforsorg de seneste ti år
hvor effektiviseringen i 2015 er videreført i politiets fremadret-
tede bevillingsniveau.”
Justitsministeriet har herudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”Kriminalforsorgen
har ikke data vedrørende omprioriteringsbi-
drag, der går ti år tilbage, hvorfor kriminalforsorgen ikke kan
oplyse niveauet for et årligt omprioriteringsbidrag.
Det kan dog oplyses, at der med de seneste flerårsaftaler har væ-
ret igangsat effektiviseringstiltag, der har medfinansieret afta-
lernes initiativer med mellem ca. 55 og ca. 86 mio. kr. årligt i
perioden 2018 til 2025.
Med flerårsaftalen for kriminalforsorgen (2022-2025) blev der
afsat en samlet økonomisk ramme på ca. 4,0 mia. kr. til initiati-
verne i aftalen. En del af aftalens finansiering tilvejebringes ved
omprioriteringer og effektiviseringer inden for kriminalforsor-
gens økonomiske ramme.
Effektiviseringerne i aftalen svarer til 57,2 mio. kr. i 2022
(2023-pl). I 2023 udgør effektiviseringerne 76,0 mio. kr., mens
de i 2024 og 2025 udgør 86,2 mio. kr. årligt (2023-pl).
Det bemærkes, at aftalens udgiftsniveau blev genberegnet i for-
bindelse med fornyelsen af forliget bag aftalen i marts 2023.
Genberegningen medførte en nedjustering af aftalens økonomi-
ske ramme fra ca. 4,0 mia. kr. over perioden til ca. 3,5 mia. kr.,
der bl.a. skyldes en opdatering af, hvornår fængselspladserne i
Kosovo forventes ibrugtaget. Initiativerne i aftalen er således
uændret.”
Endelig har Justitsministeriet til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhen-
tet en udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
henviser til Domstolsstyrelsens udtalelse
vedrørende spørgsmål nr. 96 (Alm. del) fra Folketingets Rets-
udvalg.”
Side 3/3