Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2745898_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
5. september 2023
Kontor:
Flerårsaftalesekretariatet
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2023-0030-9142
Dok.:
2907419
Besvarelse af spørgsmål nr. 963 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 963 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. juni 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvad en ændring af grænsen for udeblivelsesdomme fra 6 mdr. til hhv. 1 år, 2 år og 3 år forventes at kunne frigive af dommer-timer
2745898_0002.png
Spørgsmål nr. 963 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvad en ændring af grænsen for
udeblivelsesdomme fra 6 mdr. til hhv. 1 år, 2 år og 3 år forventes
at kunne frigive af dommerressourcer opgjort i antal timer, og
hvad dette konkret forventes at betyde for at nedbringe domsto-
lenes sagsbehandlingstider?”
Svar:
Udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene har overvejet et
forslag om at hæve grænsen for fremme af sager i tiltaltes fravær fra fæng-
selsstraf i op til 6 måneder til op til 1 år med henblik på at reducere ressour-
cespildet forbundet med udeblivelser og lette presset på domstolene. Udval-
gets endelige rapport er den 26. juni 2023 oversendt til Folketingets Retsud-
valg, jf. REU Alm. del
bilag 222 (2022-2023).
Udvalget har vurderet, at den foreslåede ændring kan frigøre ca. 0,2 mio. kr.
årligt fuldt indfaset. Hertil er det Justitsministeriets vurdering, at der kan
frigøres ca. 0,3 mio. kr. eller 0,4 mio. kr. årligt fuldt indfaset, hvis grænsen
for at fremme sager hæves fra fængselsstraf i op til 6 måneder til op til hen-
holdsvis 2 år eller 3 år,
jf. tabel 1.
Den estimerede ressourcefrigørelse kan
henføres til en reduktion i ressourcespildet i forbindelse med udeblivelser,
herunder aflysning af retsmøder, omberammelser og sagsrelaterede udgif-
ter. De økonomiske konsekvenser er forbundet med usikkerhed.
Tabel 1
Estimeret ressourcefrigørelse ved forhøjelse af grænsen for fremme af sager i tiltaltes fravær
Mio. kr.
Grænsen for hvornår en sag kan fremmes til dom i tiltaltes fravær hæves
til sager med spørgsmål om frihedsstraf i op til 1 år
Grænsen for hvornår en sag kan fremmes til dom i tiltaltes fravær hæves
til sager med spørgsmål om frihedsstraf i op til 2 år
Grænsen for hvornår en sag kan fremmes til dom i tiltaltes fravær hæves
til sager med spørgsmål om frihedsstraf i op til 3 år
Årligt potentiale, fuldt indfaset
0,2
0,3
0,4
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser for 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket covid-19. Potentialeberegningerne er forbundet med usikkerhed.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Rigsadvokaten og Domstolsstyrelsen.
Til illustration kan det oplyses, at den årlige gennemsnitsløn for en byrets-
dommer kan opgøres til ca. 1,1 mio. kr. Rent illustrativt
og isoleret til
dommere
vil tiltagets estimerede ressourcefrigørelse på ca. 0,2-0,4 mio.
kr. årligt således svare til, at der beløbsmæssigt kan tilvejebringes ca. 0,2-
0,4 byretsdommerårsværk (svarende til ca. 250-500 effektive arbejdstimer),
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 963: Spm. om, hvad en ændring af grænsen for udeblivelsesdomme fra 6 mdr. til hhv. 1 år, 2 år og 3 år forventes at kunne frigive af dommer-timer
når der ikke tages højde for nødvendige støttefunktioner, administrative ud-
gifter mv.
Side 3/3