Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2745933_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
5. september 2023
Kontor:
Flerårsaftalesekretariatet
Sagsbeh: Frederik Alexander War-
wick
Sagsnr.: 2023-0030-9136
Dok.:
2907345
Besvarelse af spørgsmål nr. 957 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 957 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. juni 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 957: Spm. om, hvad hvert enkelte forslag fra Rørdamudvalget forventes at ville frigive af dommerressourcer opgjort i antal timer
Spørgsmål nr. 957 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oversende en opgørelse over, hvad hvert enkelte
forslag fra Udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for dom-
stolene (Rørdamudvalget) forventes at ville frigive af dommer-
ressourcer opgjort i antal timer, og hvad dette konkret forventes
at betyde for at nedbringe domstolenes sagsbehandlingstider?”
Svar:
Justitsministeriet oversendte den 26. juni 2023 den endelige rapport fra Ud-
valg for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene til Folketingets Rets-
udvalg.
Udvalget har behandlet en række tiltag, der kan bidrage til en nedbringelse
af sagsbehandlingstiderne i domstolene. Udvalget har i sin behandling an-
befalet og frarådet visse tiltag, mens udvalget i andre tilfælde finder, at det
er et politisk spørgsmål, om der skal arbejdes videre med dem. Hertil har
udvalget behandlet en række mere strukturelle spørgsmål, som vurderes at
kræve yderligere dybdegående overvejelser, herunder med henblik på at
estimere de økonomiske konsekvenser.
Udvalget har vurderet, at tiltagene samlet set vil kunne frigøre ca. 40,6-99,9
mio. kr. årligt fuldt indfaset. De økonomiske konsekvenser er forbundet med
usikkerhed.
For nogle tiltag kan de økonomiske konsekvenser henføres til frigjort ar-
bejdstid for både dommere, jurister og øvrigt personale, mens det for andre
tiltag eksempelvis kan henføres til en besparelse på de sagsrelaterede udgif-
ter i domstolene. Det gælder f.eks. spørgsmålet om, hvorvidt grænsen for
domsmænds medvirken i sager skal hæves, hvor udgifterne til bl.a. doms-
mænd i så fald reduceres.
For nærmere oplysninger om de enkelte tiltags økonomiske konsekvenser
og den dermed forbundne usikkerhed henvises til den endelige rapport fra
Udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, jf. REU alm.
del
bilag 222 (2022-2023).
Til illustration kan det dog oplyses, at den årlige gennemsnitsløn for en by-
retsdommer kan opgøres til ca. 1,1 mio. kr. Rent illustrativt
og isoleret til
dommere
vil tiltagenes samlede estimerede ressourcefrigørelse på ca.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 957: Spm. om, hvad hvert enkelte forslag fra Rørdamudvalget forventes at ville frigive af dommerressourcer opgjort i antal timer
2745933_0003.png
40,6-99,9 mio. kr. årligt således svare til, at der beløbsmæssigt kan tilveje-
bringes ca. 35-90 byretsdommere (svarende til ca. 50.000-125.000 effektive
arbejdstimer), når der ikke tages højde for nødvendige støttefunktioner, ad-
ministrative udgifter mv.
Tabel 1
indeholder en samlet oversigt over den estimerede ressourcefrigø-
relse som følge af tiltagene behandlet i Udvalg for forberedelse af ny fler-
årsaftale for domstolene.
For så vidt angår spørgsmålet om tiltagenes betydning for nedbringelsen af
domstolenes sagsbehandlingstider henvises til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 958 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvoraf det bl.a.
fremgår, at regeringen i forbindelse med de videre forhandlinger om en ny
flerårsaftale for domstolene vil fremlægge oplæg til en ny flerårsaftale, her-
under hvor mange ressourcer det vil kræve at få vendt udviklingen med de
stigende sagsbehandlingstider.
Tabel 1
Estimeret ressourcefrigørelse som følge af tiltagene behandlet i Udvalg for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene
Mio. kr., 2023-pl
I alt
1. Strafferetsplejen
1.1 Domsmandssager
Grænsen for domsmænds medvirken hæves til sager med frihedsstraf på mere end 30-60 dage
Domsmænd deltager på samme måde som nævninger ikke i andre retshandlinger eller afgørelser i sagen end skyldsspørgsmålet og fastsæt-
telse af sanktionen
Domsmænd medvirker i afgørelsen om skyld og straf samt foranstaltninger over for psykisk afvigende lovovertrædere, men ikke i forhold
til andre retsfølger
1.2 Nævningesager
Grænse for nævningesager hæves til 6-8 år
Udgifter forbundet med mulighed for yderligere dommer og lægdommer i visse sager
Våbensager undtages nævningebehandling
1.3 Fremme af sagen ved udeblivelse
Grænse hæves til sager med en fængselsstraf på op til 1 år
Mulighed udvides til at omfatte sager med en påstand om mindre indgribende foranstaltninger end anbringelse efter straffelovens § 68
Tiltalte med psykiske lidelser kan anmode retten om tilladelse til ikke at skulle være til stede
Mulighed for, at sag kan gennemføres uden tiltaltes tilstedeværelse, når sagen strækker sig over flere dage, og tiltalte udebliver efter første
retsmøde
1.4 Behandling som tilståelsessag ved udeblivelse
Visse sager med påstand om frihedsstraf kan behandles som tilståelsessag ved udeblivelse
Bødesager med påstand om frakendelse af førerretten, kørselsforbud eller frakendelse af retten til at føre lille knallert kan behandles, som
om tiltalte har tilstået
1.5 Øget incitament til tilståelse
Fuldstændig tilståelse som formildende omstændighed
Øget incitamenter til tilståelse
1.6 Appelgrænsen for straffesager
Beløbsgrænse hæves for bødesager
Straffesager, hvor der sker førerretsfrakendelse, kørselsforbud eller frakendelse af retten til at føre lille knallert, kan kun ankes med Proces-
bevillingsnævnet tilladelse
Byrettens afgørelser vedr. vederlag til beskikkede forsvarere kan kun kæres med Procesbevillingsbevillingsnævnets tilladelse
Byrettens afgørelse vedr. generhvervelse af førerretten inden frakendelsestidens udløb kan kun kæres med Procesbevillingsnævnets tilla-
delse
1.7 Skriftlig behandling af revisionsanke
Årligt potentiale
fuldt indfaset
40,6-99,9
23-41,9
6,7-16,5
6,1-15,9
0,5
0,1
8,3-15,6
10,2-19,5
(-2,2)-(-4,3)
0,3-0,4
1,5
-0,2
0,1
1,1
0,1
1,0
0,9
0,1
1,4
0,7
0,7
1,7-2,9
0,7-1,4
0,9
0,0-0,5
0,1
0,7
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 957: Spm. om, hvad hvert enkelte forslag fra Rørdamudvalget forventes at ville frigive af dommerressourcer opgjort i antal timer
2745933_0004.png
Revisionsanker uden domsmænd kan afgøres uden hovedforhandling
1.8 Krav om ankebekræftelse
Tvungen betænkningstid ved anke
1.9 Sager vedrørende personer med psykiske lidelser
Ordning, hvor anklagemyndigheden i sager om personer med psykiske lidelser foretager vurdering af, hvilken straf forholdet må forventes
at ville have udløst, hvis personen ikke var psykisk syg
Sager om anbringelse i institution behandles
uanset om der fastsættes længstetid
som domsmandssager
Straffesager hvor anklagemyndighedens påstand er, at det har sit forblivende med en allerede idømt foranstaltning behandles uden doms-
mænds medvirken
Sager, hvor der er spørgsmål om andre foranstaltninger end straf, kan behandles som tilståelsessag
2. Den civile retspleje
2.1 Appelgrænsen for civile sager
Beløbsgrænse hæves for civile sager til 30.000-150.000 kr.
Anke i sager, der har været behandlet i småsagsprocessen skal kræve tilladelse fra Procesbevillingsnævnet uanset ankens værdi
Byrettens kendelser vedrørende administrative afgørelser om afslag på prøveløsladelse eller andre afgørelser efter straffuldbyrdelsesloven
kan kun kæres med Procesbevillingsnævnets tilladelse
2.2 Behandling af samværssager i 1. instans
Afgørelser i familieretten, der udelukkende vedrører samvær, skal kun kunne ankes til landsretten med Procesbevillingsnævnets tilladelse
2.3 Fogedforretninger
Skyldners fredningsperiode forlænges fra 6 måneder til 1 år
Fogedrettens adgang til at foretage udlæg på rettens kontor uden skyldner tilstedeværelse i aktiver registret i offentlige registre udvides
Fogedrettens adgang til at tage stilling til sagens materie i umiddelbare fogedforretninger fra rettens kontor samt adgangen til at foretage
arrest fra rettens kontor uden skyldners tilstedeværelse udvides
2.4 Mortifikation og ejendomsdomme
Behandling af sager om mortifikations- og ejendomsdom
2.5 Omkostningsgodtgørelse i skattesager
Procentsats for omkostningsgodtgørelse i retssager, som den skattepligtige har anlagt og tabt sænkes fra 50 pct.
Procentsats for omkostningsgodtgørelse sænkes fra 100 pct. til 75 pct.
3. Domstolsstrukturen og andre tværgående spørgsmål
3.1 Specialisering blandt eller ved byretterne
Brug af sagkyndige retsmedlemmer på visse sagsområder
Brug af sagkyndige lægdommere på visse sagsområder
3.2 Klagenævnsbehandling i flykompensationssager
Afskære passagerens mulighed for at anlægge retssag om flykompensation, før passageren har fået behandlet krav hos et alternativt tvist-
løsningsorgan
Forbedring og smidiggørelse af domstolenes behandling af flykompensationssager
3.3 Dommeres medvirken i råd, nævn og udvalg
Dommere skal ikke længere varetage hvervet som mødeleder og juridisk garant i børn og ungeudvalg
Dommere og andre domstolsjurister mv. kan varetage hvervet som medlem af børn og unge-udvalg som bibeskæftigelse
Etablering af landsdækkende sekretariat for børn og unge-udvalg
3.4 Lettelse af domsskrivningen
Lettelse af domsskrivning
3.5 Antal medvirkende landsdommere
Præcisering af, at én landsdommer kan træffe afgørelse om at afvise en sag under sagens forberedelse, herunder om at afvise en kæresag
Parterne i en civil ankesag skal kunne aftale, at sagen kan afgøres af én landsdommer, hvis sagens karakter eller betydning ikke nødvendig-
gør, at der deltager tre landsdommere i sagens afgørelse
Der skal kunne deltage færre end tre landsdommere i den endelige materielle afgørelse af en sag
3.6 Omfordeling af sager mellem byretterne
Efter anmodning fra en part kan retten henvise en sag til en anden byret, hvis sagen kan afgøres væsentligt hurtigere
Tiltalte og anklagemyndigheden kan gives adgang til via byretten at anmode landsretspræsidenten om at flytte en straffesag til en anden
byret, hvis den afgivende byret har en lang sagsbehandlingstid, og sagen kan behandles væsentligt hurtigere ved den anden byret
Der kan indføres en vejledende grænse for, hvornår en byrets sagsbehandlingstider er så lange, at retten bør overveje at tage initiativ til at
overføre sager til en anden byret efter de beskrevne regler
Aldersgrænse for tilkaldeordning hæves til 74 år
3.7 Notarialforretninger
Gyldighedstiden for en underskriftsprøve forlænges til 4 år
Etablering af landsdækkende (digitalt) register over underskriftprøver
Notarforretninger samles ved udvalgte byretter
3.8 Landsretternes bitingsteder
Nedlæggelse af Østre Landsrets bitingsted i Nykøbing Falster og overførelse af sager til hovedtingsted i København
Mulighed for at retten efter et skøn kan beslutte, om en sag af hensyn til hurtigere berammelse skal behandles ved henholdsvis et bitingsted
eller hovedtingsted uanset sagens geografiske tilknytning
3.9 Byretternes bitingsteder
0,7
0,5
0,5
1,2-1,8
1,0-1,4
1,6
0,1
0,1
14,8-55,2
3,7-21,6
3,5-21,2
0,2-1,8
0,2
3,0
3,0
1,5
1,3
0,1
-0,1
2,9
2,9
3,7-26,2
3,5-25,2
0,5-1
2,8
0,2
0,2
-
0,2
-
0,2
1,3
-
1,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,1
1,1
-
-
Anm.: Potentialeberegningerne er forbundet med usikkerhed. Beregninger tager udgangspunkt i relevante opgørelser for 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal
af sager mv i 2020-2021 vurderes at have været påvirket af covid-19. Det bemærkes, at
”-”
både kan være udtryk for, at tiltagene forventes at være udgiftsneutrale,
såvel som, at tiltagene vil skulle undersøges nærmere forud for en nærmere afdækning af de økonomiske konsekvenser.
Side 4/4