Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2757856_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2023
Politikontoret
Emil Lykke Gregersen
2023-0030-9114
2905846
Besvarelse af spørgsmål nr. 954 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 954 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 29. juni 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm., om NCIK i over halvdelen af sagerne om økonomisk it-kriminalitet videresender sagerne til de respektive politikredse frem for at foretage en indledende efterforskning
Spørgsmål nr. 954 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, om det er korrekt, at NCIK i over
halvdelen af sagerne om økonomisk it-kriminalitet videresender
sagerne til de respektive politikredse frem for at foretage en
indledende efterforskning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
NSK har oplyst, at den digitale udvikling og den it-relaterede
kriminalitet udfordrer politiets efterforskningsmæssige
ressourcer på en række fronter. Udviklingen indebærer bl.a., at
forbrydelser kan begås i et hidtil uset omfang over for mange
mennesker på én gang og med stor hastighed, hvilket bl.a. har
ført til en voldsom vækst i den økonomiske kriminalitet på
internettet.
Nationalt Center for It-Kriminalitet (NCIK, tidligere LCIK)
blev oprettet i 2018 med henblik på at imødegå den betydelige
vækst i it-relateret økonomisk kriminalitet. Centeret forestår
bl.a. den indledende centrale sagsbehandling af anmeldelser om
konkrete strafbare forhold forud for en eventuel efterforskning i
politikredsene, ligesom centeret varetager en række
forebyggende indsatser mod it-relateret økonomisk kriminalitet.
Den indledende sagsbehandling kan bl.a. bestå i kvalificering af
anmeldelsen, sikring af datakvaliteten, søgninger på unikke
søgbare oplysninger og sammenkædning af anmeldelser med
eventuelle andre sager. Den efterfølgende efterforskning foregår
i de enkelte politikredse.
Der skete i perioden 2019-2021 en betydelig ophobning af sager
i NCIK, som bl.a. betød, at NCIK ikke havde kapacitet til at løfte
den fulde indledende efterforskning af anmeldelserne. På den
baggrund besluttede politiets koncernledelse i 2. halvår 2021, at
NCIK skulle iværksætte et oversendelsesprojekt, hvor ca.
25.000 sager blev sendt til politikredsene, uden at der var
gennemført en indledende efterforskning af sagerne, så
politikredsene fik mulighed for at behandle sagerne. Formålet
med oversendelsen var dels at forsøge at skabe grundlag for at
opnå en mere hensigtsmæssig drift i NCIK, dels at undgå at der
indtrådte forældelse i de omhandlede sager, som NCIK ikke
havde ressourcer til at behandle. Oversendelsesprojektet blev
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 954: Spm., om NCIK i over halvdelen af sagerne om økonomisk it-kriminalitet videresender sagerne til de respektive politikredse frem for at foretage en indledende efterforskning
afsluttet ved udgangen af 2021, hvorefter NCIK igen forestår
den indledende sagsbehandling i sagerne.
NSK har et stort fokus på at sikre, at sagsbeholdningen i NCIK
nedbringes betydeligt, og at der i NCIK sker en hurtig og
ensartet sagsbehandling af anmeldelser om it-relateret
økonomisk kriminalitet på tværs af hele landet. NSK har derfor
styrket den centrale modtagelse og visitation af anmeldelserne i
NCIK. Dette er sket dels ved at tilføre flere ressourcer til
centeret, dels ved at indføre en ny prioriterings- og
styringsmodel, som skal sikre en skarpere prioritering og en
hurtigere stillingtagen til, hvilke sager der skal efterforskes.
Modellen skal bl.a. sikre, at de anmeldelser, der ikke bør
efterforskes, så vidt muligt henlægges allerede i NCIK, således
at politikredsene alene modtager anmeldelser, som NCIK har
foretaget indledende efterforskning af, og som bør være
genstand for egentlig efterforskning i en politikreds.
NSK har endvidere oplyst, at det er NSK’s umiddelbare
opfattelse, at der ikke er sammenhæng mellem undladelsen af
en indledende efterforskning i NCIK og risikoen for forældelse,
hvis sagerne blot videresendes til de respektive politikredse.
Det er NSK’s opfattelse, at risikoen for forældelse bl.a.
afhænger af politiets ressourcer til sagsbehandling og
efterforskning af sagerne, og ikke hvor dette bliver foretaget.
Rigspolitiet kan henholde sig til udtalelsen fra NSK.”
Side 3/3