Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2740287_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
21. august 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Anne Louise Bengt Je-
spersen
Sagsnr.: 2023-0030-9104
Dok.:
2903897
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 939 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 939 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 27. juni 2923. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Nina Lidman
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 939: Spm. om, hvornår dømte skal sendes direkte i fængsel for at afsone deres fængselsdomme straks efter dommens afsigelse
Spørgsmål nr. 939 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren redegøre for, hvornår dømte skal sendes di-
rekte i fængsel for at afsone deres fængselsdomme straks efter
dommens afsigelse? Vil ministeren i forlængelse heraf også re-
degøre for, hvor meget større kapacitet, der er nødvendig i lan-
dets fængsler, hvis alle dømte skal sendes direkte til afsoning af
deres fængselsdomme straks efter domsafsigelsen?”
Svar:
Spørgeren har over for Justitsministeriet præciseret, at spørgsmålet både
vedrører dømte på fri fod og de dømte, der sidder varetægtsfængslede, indtil
de overgår til afsoning.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Efter
retsplejelovens § 769, stk. 1, kan retten på begæring
træffe bestemmelse om, hvorvidt tiltalte under eventuel appel,
eller indtil fuldbyrdelse kan iværksættes, skal varetægtsfængsles
eller forblive varetægtsfængslet eller undergives foranstaltnin-
ger, der træder i stedet herfor. Reglerne i retsplejelovens §§ 762,
764-766 og 768, som bl.a. fastsætter betingelserne for, hvornår
der kan ske varetægtsfængsling, vil i givet fald finde tilsvarende
anvendelse, medmindre tiltalte erklærer sig indforstået med at
forblive varetægtsfængslet eller undergivet anden foranstalt-
ning.
Vurderingen af hvorvidt anklagemyndigheden vil begære den
pågældende varetægtsfængslet efter dom efter bestemmelsen i §
769, stk. 1, beror på en konkret vurdering af, om betingelserne
for varetægtsfængsling efter dom er opfyldt i hver enkelt sag.
Anklagemyndigheden vil i den forbindelse eksempelvis lægge
vægt på grovheden af lovovertrædelserne, den idømte straf, und-
dragelsesrisikoen og risikoen for recidiv.
Er der afsagt dom i sagen, hvorved den tiltalte er idømt ubetinget
fængsel i mere end 30 dage for en lovovertrædelse, som er un-
dergivet offentlig påtale, kan den tiltalte endvidere varetægts-
fængsles, når hensynet til retshåndhævelsen skønnes at kræve,
at den tiltalte ikke er på fri fod, under hensyntagen til, at den
tiltalte har en tilknytning til en gruppe af personer, som er aktivt
involveret i en verserende voldelig konflikt med en anden
gruppe af personer, og at der inden for den gruppe, som den
dømte har tilknytning til, som led i konflikten enten er anvendt
skydevåben eller er anvendt våben eller eksplosivstoffer, som
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 939: Spm. om, hvornår dømte skal sendes direkte i fængsel for at afsone deres fængselsdomme straks efter dommens afsigelse
på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet til at for-
volde betydelig skade, eller er begået brandstiftelse omfattet af
straffelovens § 180, jf. retsplejelovens § 769, stk. 2.
Er der afsagt dom i sagen, hvorved den tiltalte er idømt ubetinget
fængsel i mere end 30 dage for en lovovertrædelse, som er un-
dergivet offentlig påtale, kan den tiltalte desuden varetægts-
fængsles, hvis der efter det om den tiltaltes forhold oplyste er
bestemte grunde til at antage, at vedkommende vil udeblive
uden lovlig grund efter tilsigelse til afsoning, jf. retsplejelovens
§ 769, stk. 3.
Er der er sket udvisning af den tiltalte, vil varetægtsfængsling
efter dom også kunne ske efter hjemrejselovens § 14, stk. 1 og
2.
Hjemrejselovens § 14, stk. 1, er en særlig fængslingshjemmel,
der er indført som et supplement til retsplejelovens regler om
varetægtsfængsling med henblik på at sikre en udlændings til-
stedeværelse under straffesagen og under eventuel appel, indtil
dommens bestemmelse om udvisning kan fuldbyrdes.
I visse tilfælde vil en udlænding kunne varetægtsfængsles både
efter bestemmelserne i retsplejeloven og efter hjemrejselovens
§ 14, stk. 1, jf. f.eks. dommen gengivet i U 2014.1565H, hvor
Højesteret ikke fandt grundlag for at afvise anklagemyndighe-
dens påstand om varetægtsfængsling i medfør af både retspleje-
lovens bestemmelser og den dagældende bestemmelse i udlæn-
dingelovens § 35, som i dag er erstattet af hjemrejselovens § 14.
Hjemrejselovens § 14, stk. 2, indeholder en særlig regel om va-
retægtsfængsling af asylansøgere, der er udvist ved endelig dom
efter udlændingelovens §§ 22-24.”
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden ind-
hentet en udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst
følgende:
”1.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 8, stk. 1, at fuldbyr-
delsen af en fængselsstraf skal iværksættes snarest muligt. For
dømte, der er på fri fod efter dommen, iværksættes fuldbyrdel-
sen, når den dømte modtages i en institution under kriminalfor-
sorgen, jf. § 8, stk. 2. For dømte, der er varetægtsfængslet efter
dommen eller allerede udstår frihedsstraf, iværksættes fuldbyr-
delsen, når kriminalforsorgen giver meddelelse til den pågæl-
dende herom, jf. § 8, stk. 3. For dømte, der er meddelt tilladelse
til strafudståelse på bopælen under intensiv overvågning og kon-
trol (fodlænke), iværksættes fuldbyrdelsen, når kriminalforsor-
gen giver meddelelse til den pågældende herom, jf. § 8, stk. 4.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 939: Spm. om, hvornår dømte skal sendes direkte i fængsel for at afsone deres fængselsdomme straks efter dommens afsigelse
Er den dømte ikke varetægtsfængslet efter endelig dom, indkal-
des den pågældende til fuldbyrdelse af fængselsstraffen efter
regler fastsat af justitsministeren, jf. straffuldbyrdelseslovens §
9, stk. 1. Sådanne regler er fastsat i iværksættelsesbekendtgørel-
sen (bekendtgørelse nr. 1019 af 28. juni 2022).
Det er efter retsplejelovens § 997, stk. 1, politidirektøren, der
drager omsorg for straffedommes fuldbyrdelse i forhold til bl.a.
straf, og politidirektøren skal efter iværksættelsesbekendtgørel-
sens § 1, stk. 1, nr. 1, underrette kriminalforsorgen om, at en
person skal udstå fængselsstraf eller forvaring, så snart der er
givet fuldbyrdelsesordre, jf. retsplejelovens § 997, stk. 1.
For dømte på fri fod, hvor hovedforholdet i dommen er en over-
trædelse af en række nærmere opregnede bestemmelser i straf-
feloven om personfarlig kriminalitet, eller hvor der i dommen
indgår en overtrædelse af de udlændingeretlige kontrolforplig-
telser i hjemrejseloven, samt sager, hvor politidirektøren har un-
derrettet kriminalforsorgen om, at hensynet til politiets forebyg-
gende virksomhed skønnes at kræve hurtig indsættelse, skal da-
toen for fremmøde fastsættes således, at fuldbyrdelsen kan
iværksættes senest 30 dage efter datoen for fuldbyrdelsesordre.
Det samme gælder, hvis den dømte i forbindelse med en tidli-
gere afsoning er udeblevet efter tilsigelse til afsoning uden lov-
lig grund og inden for et tidsrum af 2 år efter løsladelse fra den
tidligere afsoning på ny er idømt fængselsstraf. Der henvises til
iværksættelsesbekendtgørelsens § 25, stk. 2.
I andre sagstyper er der ikke fastsat regler for, hvornår fuldbyr-
delsen senest skal være iværksat.
Indkaldelse til afsoning i sager omfattet af kravet om hurtig ind-
sættelse kan ske med en frist på ned til 10 dage før datoen for
fremmøde. I andre sager skal den dømte indkaldes med en frist
på mindst 1 måned før datoen for fremmøde. Der henvises til
iværksættelsesbekendtgørelsens § 11.
2.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan oplyse, at i tilfælde af,
at alle dømte skal sendes direkte til afsoning af deres fængsels-
domme straks efter domsafsigelsen, vil dette medføre en afvik-
ling af den nuværende venteliste, samt betyde, at personer, der
afventer afgørelse på en ansøgning om afsoning i fodlænke, vil
skulle afsone denne ventetid i fængsler og arresthuse, indtil der
er truffet afgørelse.
Hvis dømte, der afventer afgørelsen for afsoning i fodlænke,
skal afsone denne ventetid i fængsler og arresthuse, vil det ge-
nerere et varigt merbelæg på 314 belægsenheder. Dette svarer
til en varig nødvendig yderligere kapacitet på ca. 327 åbne
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 939: Spm. om, hvornår dømte skal sendes direkte i fængsel for at afsone deres fængselsdomme straks efter dommens afsigelse
pladser ved en kapacitetsudnyttelse på 96 pct. I praksis betyder
et belæg over 96 pct., at det kan være nødvendigt at gøre brug
af dobbeltbelæg i fængslerne, hvor to indsatte placeres i en en-
keltmandscelle, der er indrettet til brug af én person, for at sikre
den fornødne fleksibilitet i flytning af indsatte fra f.eks. åbne til
lukkede fængsler eller mellem fængslets afdelinger. Det er kri-
minalforsorgens vurdering, at brugen af dobbeltbelæg kan føre
til øget konfliktniveau og dårligere miljø for både indsatte og
personale.
Afviklingen af ventelisten vil derudover generere et midlertidigt
merbelæg på sammenlagt 274 årlige belægsenheder, hvilket
svarer til en nødvendig yderligere kapacitet på midlertidigt ca.
285 åbne pladser ved en kapacitetsudnyttelse på 96 pct., hvis
ventelisten skal afvikles på ét år.
Sammenlagt vil indførelsen af straksafsoning således generere
et behov for yderligere kapacitet på ca. 600 åbne pladser, hvoraf
de 327 er varige og de 285 er midlertidige.
Det bemærkes, at det ved beregningen ikke har været muligt at
tage højde for muligheden for at anke dommen, hvor fristen er
på 14 dage, og hvor kriminalforsorgen i det pågældende tidsrum
og frem til det tidspunkt, hvor der er afgivet fuldbyrdelsesordre,
ikke vil kunne agere i forhold til iværksættelse af straffuldbyr-
delsen.
Da kapacitetsudnyttelsen de seneste år har ligget på gennemsnit-
ligt ca. 100 pct., vil det genererede merbelæg, hvis alle dømte
skal sendes direkte til afsoning efter domsafsigelsen, sætte kri-
minalforsorgen yderligere under pres.”
Side 5/5