Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2758053_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 393
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. april 2023
Strafferetskontoret
Søren Rams Rasmussen
2023-0030-8493
2761075
Besvarelse af spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 393 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm., om i forlængelse af samrådet den 22. juni 2023 om den tiltalte vanvidsbilist på Langebro at redegøre for, om man kan tilvejebringe hjemmel til, at sigtede i grove straffesager skal deponere deres pas på anklagemyndighedens begæring
Spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, i hvilket omfang der i stedet for
varetægtsfængsling anvendes mindre indgribende foranstaltnin-
ger og varetægtssurrogater som f.eks. tilsyn, psykiatrisk behand-
ling, elektronisk fodlænke, deponering af pas eller lignende?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har undersøgt mulighederne for at trække op-
lysninger fra politiets sagsstyringssystem (POLSAS) om antal-
let af sager, hvor der i stedet for varetægtsfængsling anvendes
varetægtssurrogat eller andre mindre indgribende foranstaltnin-
ger.
POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem, der er op-
bygget således, at der journaliseres på en gerningskode, som
knytter sig til en eller flere lovovertrædelser. I forbindelse med
sagens afslutning registreres en afgørelsestype, som angiver
straffesagens resultat. POLSAS vil således kunne bruges som et
redskab til at oplyse bl.a., hvor mange anmeldelser eller afgø-
relser der vedrører en given lovovertrædelse. Det vil derimod
ikke uden videre være muligt at trække data af mere detaljeret
karakter.
Det bemærkes i den forbindelse, at der i POLSAS ikke findes
en selvstændig afgørelses- eller gerningskode vedrørende vare-
tægtssurrogat. Det er derfor ikke muligt ved elektronisk udtræk
fra POLSAS at tilvejebringe de ønskede oplysninger.
Det kan dog generelt oplyses, at retsplejelovens § 765, stk. 2,
opregner eksempler på mindre indgribende alternativer til vare-
tægtsfængsling (varetægtsfængsling
”i surrogat”).
Opregningen
er ikke udtømmende. Bestemmelsen nævner tilsyn (nr. 1), sær-
lige bestemmelser vedrørende opholdssted, arbejde, anvendelse
af fritid og samkvem med bestemte personer (nr. 2), ophold i
egnet hjem eller institution (nr. 3), psykiatrisk behandling eller
afvænningsbehandling (nr. 4), give møde hos politiet på nær-
mere angivne tidspunkter (nr. 5), deponere pas eller andre legi-
timationspapirer hos politiet (nr. 6) og økonomisk sikkerheds-
stillelse (nr. 7).
Varetægtsfængsling af personer under 18 år sker som udgangs-
punkt i surrogat efter retsplejelovens § 765. Det fremgår i den
forbindelse af afsnittet om unge lovovertrædere i
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm., om i forlængelse af samrådet den 22. juni 2023 om den tiltalte vanvidsbilist på Langebro at redegøre for, om man kan tilvejebringe hjemmel til, at sigtede i grove straffesager skal deponere deres pas på anklagemyndighedens begæring
Rigsadvokatmeddelelsen, pkt. 2.2.2.1, at anklagemyndigheden
som altovervejende hovedregel skal nedlægge påstand om vare-
tægtsfængsling i surrogat, når der opstår spørgsmål om vare-
tægtsfængsling af en person under 18 år. Denne hovedregel om
anklagemyndighedens påstand i disse sager kan som udgangs-
punkt alene fraviges, hvis sigtelsen angår særlig grov eller farlig
kriminalitet.
I praksis sker varetægtsfængsling i surrogat af personer under
18 år ”i egnet hjem eller institution”, jf. retsplejelovens § 765,
stk. 2, nr. 3, som altovervejende hovedregel i en sikret døgnin-
stitution (eller efter omstændighederne en institution mv. for
psykisk afvigende personer, jf. herom nedenfor).
Hvis sigtelsen angår grov personfarlig kriminalitet, skal retten
bestemme, at sigtede ikke må opholde sig i eget hjem, jf. rets-
plejelovens § 765, stk. 3. Bestemmelsen blev indsat ved lov-
forslag nr. L 111 af 29. november 2017. Det fremgår af bemærk-
ningerne til lovforslaget, at dette gælder uanset sigtedes alder,
og at ”eget hjem” skal forstås i bred forstand, og således også
omfatter midlertidigt ophold hos familie eller venner mv., jf.
Folketingstidende 2017-18, tillæg A, L 111 som fremsat, side 2.
For så vidt angår personer over 18 år anvendes varetægtsfængs-
ling i surrogat i forhold til psykisk afvigende personer, herunder
sindssyge og mentalt retarderede. Surrogatfængsling af sådanne
personer sker typisk i egnet hjem eller institution, eksempelvis
en psykiatrisk afdeling eller en døgninstitution for personer med
vidtgående psykiske handicap. Dette gælder også i forhold til
psykisk afvigende personer under 18 år.
Herudover anvendes varetægtsfængsling i surrogat kun meget
sjældent over for personer over 18 år.”
Side 3/3