Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2758052_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. oktober 2023
Strafferetskontoret
Rune Kistrup
2023-0030-9092
2902815
Besvarelse af spørgsmål nr. 935 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 935 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26. juni 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm., om i forlængelse af samrådet den 22. juni 2023 om den tiltalte vanvidsbilist på Langebro at redegøre for, om man kan tilvejebringe hjemmel til, at sigtede i grove straffesager skal deponere deres pas på anklagemyndighedens begæring
Spørgsmål nr. 935 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet den 22. juni 2023 om
den tiltalte vanvidsbilist på Langebro redegøre for, om man kan
tilvejebringe hjemmel til, at sigtede i grove straffesager, f.eks.
sager om vanvidskørsel, skal deponere deres pas på
anklagemyndighedens begæring som en betingelse for, at de kan
blive løsladt ved grundlovsforhør eller fristforlængelse, og vil
ministeren endvidere redegøre for, om man kan tilvejebringe
hjemmel til at spærre de pågældende personer i paskontrollens
systemer, herunder i Schengens SIS-systemer, samt for om
politiet kan oprette notifikationer om de pågældende personer
via flylisterne, hvis de bestiller en flyrejse?”
Svar:
1.
Det følger af retsplejelovens § 765, stk. 1, at såfremt betingelserne for
varetægtsfængsling er til stede, men varetægtsfængslingens øjemed kan
opnås ved mindre indgribende foranstaltninger, træffer retten, hvis sigtede
samtykker heri, i stedet for varetægtsfængsling bestemmelse herom. Retten
kan bl.a. bestemme, at sigtede skal deponere pas eller andre
legitimationspapirer hos politiet, jf. § 765, stk. 2, nr. 6. Anvendelsen af
varetægtssurrogat er nærmere beskrevet i Justitsministeriets besvarelse af 3.
april 2023 af spørgsmål nr. 393 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Endvidere fremgår det af paslovens § 2, stk. 1, nr. 1, at politiet kan inddrage
et allerede udstedt pas eller nægte udstedelse af pas til en dansk statsborger,
når der er rejst sigtelse mod den pågældende for et strafbart forhold, som
kan antages at medføre frihedsstraf, og der på grund af sagens beskaffenhed
eller den sigtedes forhold er grund til at antage, at vedkommende vil
unddrage sig ansvaret ved udrejse af landet eller forbliven i udlandet.
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Københavns Politi.
Rigspolitiet kan på den baggrund generelt oplyse, at
flyselskaberne videresender oplysninger om flypassagerer i
form af API-data (advance passenger information) og PNR-data
(passenger name record) til politiets PNR-enhed på bestemte
tidspunkter op til 24 timer forud for afgang samt ved
flyafgangen.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm., om i forlængelse af samrådet den 22. juni 2023 om den tiltalte vanvidsbilist på Langebro at redegøre for, om man kan tilvejebringe hjemmel til, at sigtede i grove straffesager skal deponere deres pas på anklagemyndighedens begæring
Når politiet modtager data, indgår det i politiets it-system til
behandling af oplysninger om flypassagerer. Herefter vil det
være muligt automatisk at søge det modtagne data om
flypassagerer op mod såkaldte watchlister, dvs. allerede opsatte
lister med oplysninger om personer, som politiet på forhånd har
fundet det nødvendigt at modtage oplysninger om i forbindelse
med flyrejser. Det betyder, at mulighederne for at standse en
person i at udrejse af landet på baggrund af oplysninger om
flypassagerer modtaget fra flyselskaberne kan være begrænsede
henset til den tidsramme, som det er muligt at handle inden for.
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at visse data om
flypassagerer i politiets it-system automatisk søges op mod
relevante
oplysninger
fra
bl.a.
kriminalregisteret,
schengeninformationssystemet, pasregisteret og Interpol.
Rigspolitiet skal bemærke, at det kun er muligt at behandle
PNR-oplysninger i forbindelse med forebyggelse, opdagelse,
efterforskning og retsforfølgning af grov kriminalitet, jf. PNR-
lovens (lov nr. 1706 af 27. december 2018 om indsamling,
anvendelse og opbevaring af oplysninger om flypassagerer)
bilag 2. Vanvidskørsel fremgår ikke af bilagets opremsning af
grov kriminalitet, men vil efter omstændighederne kunne
henføres under bilagets nr. 12 om grov legemsbeskadigelse.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at i forbindelse med
grænsekontrollen ved ind- og udrejse af Schengenområdet vil
den rejsendes pas blive scannet i politiets kontrolsystem
(POLKON). POLKON er et søgesystem, der søger i
Pasregisteret,
Kriminalregisteret,
Schengeninformationssystemet (SIS), Interpol og Visa
Information System (VIS).
SIS er en international database til brug for indberetning af
personer og visse genstande.
En indberetning af en person kan f.eks. skyldes, at personen
begæres anholdt, er savnet eller eftersøges i forbindelse med
retsforfølgning. En indberetning af en genstand (f.eks. et pas)
kan skyldes, at ejeren har mistet det, at det er blevet stjålet eller
at det er blevet inddraget.
Når grænsekontrolløren i forbindelse med en ind- eller
udrejsekontrol foretager et opslag på en person eller en genstand
(f.eks. et pas), vil det fremgå i SIS, hvis personen eller
genstanden er indberettet. Alt efter hvad årsagen til
indberetningen er, vil grænsekontrolløren blive præsenteret for
en vejledning om, hvordan denne skal forholde sig i den
konkrete sag.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm., om i forlængelse af samrådet den 22. juni 2023 om den tiltalte vanvidsbilist på Langebro at redegøre for, om man kan tilvejebringe hjemmel til, at sigtede i grove straffesager skal deponere deres pas på anklagemyndighedens begæring
Såfremt der er en indberetning på et pas i SIS, er
udgangspunktet, at passet skal beslaglægges. Såfremt der i
samme situation er en indberetning på personen vil håndteringen
være afhængig af baggrunden for indberetningen.”
Side 4/4