Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2751681_0001.png
Grønlandsudvalget 2020-21
GRU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 26
Offentligt
Folketinget
Grønlandsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
17. december 2020
Kontor:
Nordatlantkontoret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund
Frederiksen
Sagsnr.: 2020-0032/09-0116
Dok.:
1721977
Slotshmgade1026Købnv.TF
w.justimnerdk@
+4572680391
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 26 (Alm. del), som Folketingets
Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. november 2020.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Aaja Chemnitz Larsen (IA).
Nick Hækkerup
/
Marie Mølsted
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 26 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:
”Vil
ministeren fremsende en oversigt, der viser udviklingen år
for år i de sidste 10 år på retsområdet i Grønland på disse områ-
der:
Sagsbehandlingstider i sager, hvor der bruges videoafhørin-
ger.
Sagsbehandlingstider i alle former for børnesager.
Sagsbehandlingstider i sager der behandles ved kredsretterne.
I det omfang det er muligt, bedes de samme tal angivet for Dan-
marks og Færøernes vedkommende med kommentarer til de for-
skelle, der måtte være mellem rigsdelene?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om udviklin-
gen i sagsbehandlingstider de seneste 10 år i ”alle former for børnesager”
og ”i sager, der behandles ved kredsretterne” udarbejdet en opgørelse over
sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til første afgørelse i disse sager. Opgø-
relserne fremgår af tabel 1 og 2 nedenfor.
Opgørelserne er baseret på dataudtræk fra Grønlands Politis døgnrapport-
og journalsystem Avannarleq og kriminalregisteret. Det bemærkes, at Avan-
narleq ikke er et statistiksystem, og at opgørelserne derfor er behæftet med
stor usikkerhed, idet datakvaliteten er afhængig af en manuel indtastning af
oplysninger.
Det skal hertil bemærkes, at kvaliteten af data i Avannarleq fra før 2015
vurderes at være behæftet med så stor usikkerhed, at de ønskede opgørelser
ikke kan konstrueres længere tilbage end 2015. Opgørelserne er således
alene lavet for perioden 2015-2019.
Endvidere er geografiske data i Avannarleq behæftet med meget stor usik-
kerhed pga. mangelfulde og fejlagtige registreringer. Dette kan have væ-
sentlig betydning for resultaterne i alle opgørelser, hvor geografiske forhold
indgår.
For så vidt angår delspørgsmålet om ”sagsbehandlingstider i alle former for
børnesager”, kan det oplyses, at
det ikke umiddelbart er muligt at udsondre
”børnesager” i hverken Avannarleq, POLSAS eller kriminalregisteret. Be-
svarelsen tager derfor udgangspunkt i sager, der karakteriseres som sæde-
lighedsforbrydelser begået mod børn under 15 år og mod børn mellem 15
og 17 år.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
2751681_0003.png
Tabel 1. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i dage fra anmeldelse til 1. afgørelse for-
delt på kredsret
Kredsret / Afgørelsesår
2015 2016
2017
2018
2019
Kujalleq Kredsret
Qeqqata Kredsret
Qaasuitsup Kredsret
Sermersooq Kredsret
Grønland
610
520
546
1070
893
654
432
719
538
579
499
560
675
502
558
786
536
648
568
615
576
772
552
601
646
Tabel 2. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i dage fra anmeldelse til 1. afgørelse for-
delt på kredsret for sædelighedsforbrydelser mod børn
Kredsret / Afgørelsesår
Kujalleq Kredsret
Qeqqata Kredsret
Qaasuitsup Kredsret
Sermersooq Kredsret
Grønland
2015
334
397
602
1188
860
2016
775
448
449
1043
753
486
780
913
766
2017
2018
418
321
708
441
586
2019
600
512
473
458
489
Note: Bemærk, at der ikke er afgjort nogle forhold i kategorien
”sædelighedsforbrydelser mod børn”
i
Kujalleq Kredsret i 2017. Det er derfor ikke muligt at beregne en gennemsnitlig sagsbehandlingstid.
2.
Justitsministeriet har fremsendt tabel 1 og 2 til Rigsadvokaten og bl.a. i
lyset heraf indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelsen af den del af spørgs-
målet, der vedrører sagsbehandlingstider i alle former for bør-
nesager, og den del af spørgsmålet, der vedrører sagsbehand-
lingstider i sager, der behandles ved kredsretterne, indhentet føl-
gende oplysninger om de tilsvarende sagsbehandlingstider i
Danmark:
Sagsbehandlingstid i dage fra anmeldelse til indenretlig afgørelse i 1. instans, 2010-2020
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
Alle straffesager afgjort ved
byret i 1. instans
367
318
305
317
294
343
340
364
398
442
504
Heraf sædelighedsa-
ger med forurettet un-
der 18 år
372
426
359
361
335
325
438
280
370
599
533
Det bemærkes, at opgørelserne er baseret på tal fra politiets
sagsstyringssystem (POLSAS). Opgørelserne er derfor behæftet
med en vis usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og
sagsstyringssystem og ikke et egentligt statistiksystem. Det skal
bemærkes, at opgørelsen er baseret på dynamiske data, hvilket
betyder, at opgørelsen ikke er endelig. Således vil der kunne ske
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
2751681_0004.png
ændringer afhængigt af tidspunktet for udtrækket af oplysnin-
gerne i opgørelsen, idet der f.eks. kan forekomme efterregistre-
ringer.
Sagsbehandlingstiden er beregnet for alle sager, hvor seneste af-
gørelse er truffet i byretten, og er fordelt på år på baggrund af
afgørelsesdatoen. Tallene kan således inkludere sager, som kan
være anmeldt før 2010, og sager, som er under anke.
”Sagsbehandlingstider i sager der behandles ved kredsretterne”
er i tabellen for Danmark opgjort som sagsbehandlingstiden i
alle straffesager eksklusiv sager vedrørende den forenklede bø-
desagsproces.
”Børnesager” er i tabellen for Danmark opgjort som ”sædelig-
hedssager med forurettet under 18 år”. Disse sager er defineret
på baggrund af sagsområdet sædelighed, og forurettedes alder
er beregnet ud fra gerningstidspunktet.
Tabellen viser den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i de
nævnte sager fra anmeldelse til indenretlig afgørelse i byretten.
Da POLSAS kun indeholder data for seneste afgørelse, er alle
sager, der er behandlet i 2. eller 3. instans ekskluderet i opgørel-
sen
også byretsafgørelsen for disse. I opgørelsen kan ligeledes
indgå oplysninger fra ankede sager, som endnu ikke er afgjort i
2. instans.
Det bemærkes, at data til denne besvarelse ikke indgår i Rigsad-
vokatens standardmodel for anvendelse af data til ledelsesinfor-
mation. Specielt udviklede modeller testes altid, men der er fort-
sat en større risiko for ikke-identificerede fejl end ved anven-
delse af Rigsadvokatens standardmodel. Data i tabellen er såle-
des forbundet med betydelig usikkerhed. Data er opdateret den
28. november 2020.
Rigsadvokaten har ikke mulighed for at trække tilsvarende data
for Færøerne, da Færøernes Politi ikke anvender POLSAS.
Til brug for besvarelsen har Rigsadvokaten forelagt opgørelsen
over de grønlandske og de danske sagsbehandlingstider for Po-
litimesteren i Grønland og anmodet om en udtalelse.
Politimesteren i Grønland har i forhold til den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i de kriminalsager, der er afgjort i kredsret-
terne, oplyst, at tallene efter politimesterens opfattelse skal ses i
lyset af det bunkeafviklingsprojekt, der blev afviklet i Grønland
2014-2016, og at tallene for 2015 således skal ses som en natur-
lig konsekvens af, at man i 2015 har afviklet en række meget
gamle sager, hvilket har påvirket gennemsnitstallet negativt.
Politimesteren har endvidere udtalt, at dette formentligt i noget
mindre omfang gør sig gældende for 2016, hvor tallene skal ses
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
2751681_0005.png
i lyset af, at bunkeafviklingsprojektet i 2016 både omfattede æl-
dre og nyere sager. Endelig har politimesteren udtalt, at den ef-
terfølgende udvikling af tallene skal ses i lyset af, at det af flere
forskellige årsager efter bunkeafviklingsprojektet ikke har været
muligt for alle kredsretterne at afvikle det antal sager, der efter-
følgende er kommet ind, hvilket siden 2017 har medført en svagt
stigende gennemløbstid.
Politimesteren har i forhold til sædelighedssager mod børn op-
lyst, at det ligeledes er Grønlands Politis oplevelse, at den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid er faldende, og at dette forment-
lig skyldes et stigende fokus på behandlingen af denne sagstype
både ved Grønlands Politi, hvor sager om sædelighedskrimina-
litet mod børn er prioriteret i politikredsens overordnede stra-
tegi, og ved retsvæsenet.
Rigsadvokaten kan henholde sig til det af Politimesteren i Grøn-
land oplyste.”
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet,
der angår
”sagsbehandlingstider i sager, hvor der bruges videoafhøring” ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan for så vidt angår sagsbehandlingstider i sager,
hvor der bruges videoafhøringer, generelt oplyse, at politikred-
sene fra 2018 systematisk og på et ensartet grundlag har regi-
streret og indsendt oplysninger til Rigspolitiet om gennemførte
videoafhøringer af børn og unge samt personer med psykisk
funktionsnedsættelse. Da politikredsene før 2018 ikke på ensar-
tet grundlag har indsendt oplysninger til Rigspolitiet er det ikke
muligt at fremskaffe sammenlignelige data fra før 2018.
Tabel 1 nedenfor indeholder oplysninger om antallet af video-
afhøringer samt antallet af dage fra anmeldelse til den første vi-
deoafhøring har fundet sted.
Tabel 1
2018
2019
2020 (januar
sep-
tember)
224
36
98
Grønland
Antal afhøringer
105
Grønland
Gennemsnitligt antal dage fra
anmeldelse til 1. videoafhø-
ring af forurettede uanset al-
der (herunder f.eks. personer
med psykisk funktionsned-
sættelse).
31
Færøerne
Antal afhøringer
148
65
16
12
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
2751681_0006.png
2018
2019
2020 (januar
sep-
tember)
52
15
Færøerne
Gennemsnitligt antal dage fra
anmeldelse til 1. videoafhø-
ring af forurettede uanset al-
der (herunder f.eks. personer
med psykisk funktionsned-
sættelse).
2531
Danmark
Antal afhøringer
19
Danmark
Gennemsnitligt antal dage fra
anmeldelse til 1. videoafhø-
ring af forurettede uanset al-
der (herunder f.eks. personer
med psykisk funktionsned-
sættelse).
7
2515
14
1853
16
Oplysningerne i tabel 1 stammer fra de enkelte politikredse, herunder Færøerne og
Grønland
De grønlandske forhold adskiller sig på en række punkter fra de
danske, herunder bl.a. for så vidt angår geografi, vejr, transport,
uddannelse, it-mæssig understøttelse og afhøringsfaciliteter.
Det fremgår af tabel 1, at antallet af afhøringer i Grønland er
steget betydeligt i perioden, mens sagsbehandlingstiden er fal-
det markant. Denne udvikling hænger blandt andet sammen
med, at Grønlands Politi i perioden har fået uddannet flere vi-
deoafhørere.
For så vidt angår Færøerne medfører de relativt få videoafhørin-
ger, at enkelte sager med usædvanlige forløb får stor betydning
for gennemsnittet.
For så vidt angår Danmark er antallet af afhøringer pr. år relativt
konstant, og sagsbehandlingstiden viser en faldende tendens. De
danske politikredse har i perioden generelt haft fokus på områ-
det ved f.eks. at optimere sagsgange, have det rette antal video-
afhørere og foretage korrekt registrering af afhøringerne. Politi-
kredsene har alle tre år været udfordret af enkelte store, kreds-
overskridende sagskomplekser og i en periode af 2020 også af
den særlige situation, som Covid-19 har medført.”
4.
Justitsministeriet har endelig til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Domsstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolsstyrelsen
har været i dialog med Retten i Grønland i
forbindelse med udarbejdelsen af bidraget. Spørgsmålet besva-
res punktvis herunder.
1. Sagsbehandlingstid i sager med videoafhøring
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
Sagsbehandlingstider i sager, hvor der bruges videoafhøringer,
registreres ikke ved retterne i Grønland. Det vil være vanskeligt
og forbundet med anvendelse af betydelige ressourcer at fore-
tage en manuel gennemgang af sagerne for at kortlægge sagsbe-
handlingstider i sager, hvor det bruges videoafhøring. En sådan
manuel gennemgang er derfor ikke iværksat.
2. Sagsbehandlingstid i børnesager
Domstolsstyrelsen forstår ved ”børnesager” (1) sager om seksu-
elle overgreb på børn under 15 år og (2) unge lovovertrædere
under 18 år i Grønland. Der foreligger data herom i det sagsbe-
handlingssystem, som kredsretterne anvender til brug for be-
handlingen af kriminalsager.
Der foreligger ikke data om de ovenfor nævnte kategorier af
børnesager ved Retten i Grønland eller Grønlands Landsret.
Grønlands Landsret behandlede 116 straffeankesager i 2019,
hvorfor der forventes at være et relativt begrænset antal børne-
sager ved landsretten hvert år.
Domstolsstyrelsen bemærker for god ordens skyld, at der ikke
foreligger valide data, såfremt ”børnesager” skal forstås, så det
dækker over andre typer af sager fx på det familieretslige om-
råde (sager om bopæl, forældremyndighed og samvær). Frem-
skaffelse af sådanne data vil i givet fald kræve en manuel gen-
nemgang af sagerne og opgørelse i kredsretterne, som vil være
yderst ressourcekrævende for kredsretterne.
Domstolsstyrelsen har på baggrund af de tilgængelige data ud-
arbejdet nedenstående tabel 1, der viser den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i sager om seksuelle overgreb på børn under
15 år i perioden 4. kvartal 2019 til 3. kvartal 2020 og den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid i straffesager for unge under 18
år for samme periode. Grunden til, at der alene findes data for
en periode på 1 år, er, at det først primo oktober 2019 blev mu-
ligt for kredsretterne at registrere de relevante oplysninger i
sagsbehandlingssystemet. Tallene kan være forbundet med en
vis usikkerhed. Domstolsstyrelsen vil i samarbejde med Retten
i Grønland fremadrettet have fokus på validiteten af de tilgæn-
gelige data i sagsbehandlingssystemerne.
Tabel 1. Sagsbehandlingstiden i dage i sager om seksuelle overgreb på børn under 15 år og
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
2751681_0008.png
for unge under 18 år for perioden 4. kvartal 2019
3. kvartal 2020
Overgreb <15 år
(80 pct. hurtigste
sager)
Kujalleq Kredsret
Qeqqa Kredsret
Qaasuitsoq Kredsret
Sermersooq Kredsret
Kredsretterne i alt
Retten på Færøerne
Byretterne i Danmark
80
60
79
94
78
Unge <18 år
(80 pct. hurtigste
sager)
159
89
285
156
176
175
53
Note 1: Parameteren
”80 pct. hurtigste” er valgt for at tage højde for atypiske sager med en ekstraordinær lang
sagsbehandlingstid, som ikke giver et nuanceret billede af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på sagsområ-
det. Hvis antallet af afsluttede sager er under 5 vises den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle afsluttede
sager.
Note 2: Sager om overgreb mod børn opgøres ikke selvstændigt i Danmark og på Færøerne.
Note 3: Sagsbehandlingstiden opgøres fra rettens modtagelse til afsigelse af dom.
Som det fremgår af tabel 1, ligger den gennemsnitlige sagsbe-
handlingstid for de 80 pct. hurtigst afviklede sager vedrørende
seksuelle overgreb på børn under 15 år i perioden på mellem 60
dage og 94 dage ved kredsretterne i Grønland, mens den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for de 80 pct. hurtigst afviklede
sager er 78 dage på tværs af kredsretterne. Der er ingen registre-
ringer af sagsbehandlingstiden i sager om seksuelle overgreb på
børn ved retterne i Danmark og Færøerne i samme periode.
Retten i Grønland har oplyst, at sagsbehandlingstiderne skal ses
i sammenhæng med en række aktuelle forhold, herunder at der
er indkommet mange nye sager om seksuelle overgreb på per-
soner under 18 år i 2020, at COVID-19 har medført, at flere af
kredsretternes bitingsteder, hvor mange af denne type sager be-
handles, ikke kan anvendes til hovedforhandling blandt andet på
grund af de sundhedsmæssige anbefalinger om afstand, at der
mangler en fast kredsdommer ved kredsretten i Qaasuitsoq samt
aflysning/udsættelse af sager som følge blandt andet af vejrliget.
I tabel 1 fremgår ligeledes den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid for de 80 pct. hurtigst afviklede sager vedrørende unge under
18 år. Som det fremgår, ligger den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for de 80 pct. hurtigst afviklede sager vedrørende unge
lovovertrædere under 18 år i perioden på mellem 89 dage og 285
dage ved kredsretterne i Grønland, mens den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for de 80 pct. hurtigst afviklede sager er 176
dage på tværs af kredsretterne.
Retten i Grønland har oplyst, at sagsbehandlingstiderne blandt
andet skal ses i sammenhæng med vejr- og vindforholdene i
Grønland, manglende fremmøde fra vidners og tiltaltes side og
andre omstændigheder, der har afgørende betydning for mulig-
hederne for at få afviklet sagerne hurtigst muligt som planlagt.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
2751681_0009.png
Retten i Grønland har efter genåbningen den 27. april 2020 bedt
kredsretterne opprioritere sager om seksuelle overgreb på børn
under 15 år samt sager vedrørende unge lovovertrædere under
18 år ved at flytte disse fra bitingstederne til hovedtingstedet for
at få nedbragt antallet af sager.
Sagsbehandlingstiderne for Retten på Færøerne og for byret-
terne i Danmark er ligeledes vist i sager, hvor tiltalte er under
18 år. Retten på Færøerne og kredsretterne i Grønland har næ-
sten samme sagsbehandlingstid, hvorimod byretterne i Danmark
har en væsentlig lavere gennemsnitlig sagsbehandlingstid. Den
lavere gennemsnitlige sagsbehandlingstid i Danmark kan hænge
sammen med det særlige fokus, der er i Danmark på sager med
ungdomskriminelle, hvor der blandt andet pr. 1. januar 2019
blev etableret et Ungdomskriminalitetsnævn.
3. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid ved kredsretterne
Før 2017 var statistikdata fra retterne i Grønland meget mangel-
fulde, idet al statistik var baseret på manuelle optællinger, som
blev indrapporteret til Retten i Grønland. Domstolsstyrelsen har
derfor valgt ikke at se på data fra før 2017. Da rapporteringen
under dette punkt omfatter flere sagsområder, ligesom der sam-
menlignes med Retten på Færøerne og byretterne i Danmark, er
data fra kredsretterne af hensyn til overskuelighed vist samlet.
Der er kun valide data for civile sager på et aggregeret niveau
for det samlede sagsområde, hvorimod data er mere detaljerede
for kriminalsagernes vedkommende. Der er ikke valide data om
sagsbehandlingstiden for andre sagsområder for kredsretterne i
Grønland.
Tabel 2. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid i dage for civile sager og udvalgte kriminalsager
ved kredsretterne i Grønland for perioden 2017
2020 (1.-3. kvartal)
Kredsretterne i Grønland:
Civile sager
Almindelige civile sager (sager med forh.maksime)
Kriminalsager
Bødesag
Kriminalsag med domsmænd
Kriminalsag uden domsmænd
2017
230
206
78
102
214
166
2018
229
176
140
271
293
304
2019
214
144
147
248
344
332
2020
164
134
177
249
414
526
Note 1: Statistikgrundlaget før 2017 er mangelfuldt. Datagrundlaget for at belyse andre områder end kriminalsager og civile sager er meget
begrænset og derfor udeladt her.
Note 2: Ved almindelige sager forstås sager med forhandlingsmaksime. Ved en byret i Danmark ville det være almindelige sager, boligsager,
småsager og sager om konkurskarantæne.
Note 3: Sagsbehandlingstiden opgøres fra rettens modtagelse til afsigelse af dom
Tabel 2 viser, at kredsretterne i Grønland har nedbragt den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for civile sager i perioden siden
2017. For kriminalsager med og uden domsmænd er den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid derimod steget over perioden og
ligger i 2020 på mere end over et år. Den gennemsnitlige sags-
behandlingstid i bødesager har siden 2018 ligget ret stabilt på
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
2751681_0010.png
omkring 250 dage. Grønland har i 2020 været ramt af nogle af
de samme udfordringer som resten af verden med Coronare-
striktioner. Dette vurderes at have været medvirkende til sti-
gende sagsbehandlingstider.
Tabel 3. Sagsbehandlingstiden i dage for civile sager og udvalgte straffesager ved Retten på
Færøerne for perioden 2017
2020 (1.-3. kvartal)
Retten på Færøerne
Civile sager
Almindelige civile sager (sager med forh.maksime)
Straffesager
Bødesag
Sager med domsmænd
Sager uden domsmænd
2017
74
67
134
42
160
465
2018
83
77
105
57
155
174
2019
83
80
119
66
186
214
2020
112
99
178
79
205
383
Note 1: Ved almindelige sager forstås sager med forhandlingsmaksime.
Note 2: Når Retten på Færøerne markerer en sag som en "sag med domsmænd", betyder det ikke, at sagen behandles med domsmænd, men
at den i Danmark formentlig ville blive behandlet med domsmænd. Der er derfor en flydende overgang mellem kategorierne bødesag, sager
med domsmænd og sager uden domsmænd. Retten på Færøerne kan ikke i dag afgøre en sag uden retsmøde, som det er tilfældet i
Danmark.
Note 3: Sagsbehandlingstiden opgøres fra rettens modtagelse til afsigelse af dom
Tabel 4. Sagsbehandlingstiden i dage for civile sager og udvalgte straffesager ved byretterne i
Danmark for perioden 2017
2020 (1.-3. kvartal)
Byretter i Danmark:
Civile sager
Almindelige civile sager (sager med forh.maksime)
Straffesager
Bødesag
Sager med domsmænd
Sager uden domsmænd
Note 1: Ved almindelige sager forstås sager med forhandlingsmaksime.
2017
185
179
64
17
126
130
2018
194
193
66
20
134
144
2019
199
180
74
14
156
156
2020
206
205
76
16
164
171
Note 2: Sagsbehandlingstiden opgøres fra rettens modtagelse til afsigelse af dom
Som det fremgår af tabel 3 og 4, ligger den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for civile sager ved kredsretterne mere på niveau
med byretterne i Danmark end med Retten på Færøerne. Frem
til og med 2019 lå de gennemsnitlige sagsbehandlingstider ved
kredsretterne lidt over sagsbehandlingstiderne ved byretterne i
Danmark, hvor det omvendte er tilfældet i 1.-3. kvartal 2020,
hvor byretterne i Danmark tilsyneladende har været hårdere
ramt af Coronakrisen og -restriktioner, ligesom der også modta-
ges flere straffesager, end der er kapacitet til at behandle. Retten
på Færøerne har hele tiden haft lavere sagsbehandlingstider i ci-
vile sager end retterne i både Danmark og Grønland.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for kriminalsagerne ved
kredsretterne i Grønland er ikke overraskende steget en del i lø-
bet af 2020. I Danmark er den gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid i byretterne betydeligt kortere i straffesager end ved kreds-
retterne i Grønland, og niveauet ved Retten på Færøerne ligger
også noget under niveauet ved kredsretterne i Grønland.
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i bødesager ligger på et
betydeligt lavere niveau ved byretterne i Danmark end ved
kredsretterne i Grønland og ved Retten på Færøerne. Det er vur-
deringen, at årsagen hertil er, at bødesager i Danmark kan be-
handles efter den forenklede bødesagsproces, hvilket ikke har
været en del af retsplejen i Grønland og Færøerne. Den forenk-
lede bødesagsproces betyder, at en meget stor andel af det sam-
lede antal bødesager kan ekspederes uden berammelse af rets-
møde, hvilket er meget tids- og ressourcebesparende. Med den
nye retsplejelov på Færøerne pr. 1. januar 2021 indføres den for-
enklede bødesagsproces på Færøerne.”
5.
Jeg er opmærksom på de grønlandske forhold, der gør, at sagsbehand-
lingstiden gennemsnitligt er højere end i Danmark, og det ligger mig meget
på sinde, at kriminalsagskæden fungerer i Grønland, ligesom Justitsministe-
riets myndigheder i Grønland skal leve op til deres ansvar for at sikre kortest
mulige sagsbehandlingstider navnlig af hensyn til de personer, der er invol-
veret i sagen. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at Justitsministeriet har op-
rettet et egentligt kontor (Nordatlantkontoret), som bl.a. har til opgave at
opdatere ministeriets lovgivning for Grønland og Færøerne samt sikre, at
Justitsministeriet har et vedvarende fokus på at styrke justitsområdet i Grøn-
land. For mig er det helt naturligt at arbejde for en standard, der svarer til
standarden i Danmark.
Der afholdes desuden et årligt møde i Rådet for Grønlands Retsvæsen, der
navnlig har til formål at varetage koordinationen mellem Grønlands Selv-
styre og rigsmyndighederne om kriminal- og retsplejelovgivningen, herun-
der også i relation til kriminalsagskæden.
Jeg kan oplyse, at Justitsministeriet har et stort fokus på løbende at opdatere
lovgivningen for både Grønland og Færøerne. Herunder særligt i forhold til
at sikre en bedre og mere effektiv sagsbehandling.
I den forbindelse kan nævnes lov nr. 1427 af 17. december 2019 om ændring
af retsplejelov for Grønland (Gengivelse af forklaringer i kriminalsager, re-
vision af reglerne om legemsundersøgelse, normering af Retten i Grønland
m.v.), som trådte i kraft den 1. januar 2020, og som indførte hjemmel til at
udnævne en yderligere dommer ved Retten i Grønland. Ansættelsen af en
yderligere dommer ved Retten i Grønland vil i endnu højere grad gøre det
muligt for Retten i Grønland og kredsretterne at fokusere på kortere sagsbe-
handlingstider, ligesom Retten i Grønland vil kunne øge indsatsen for at
kompetenceudvikle kredsdommere og kredsdommerkandidater.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 922: Spm. om ministeren vil redegøre for den gennemsnitlige sagsbehandlingstid hos Grønlands Politi, til justitsministeren
Justitsministeriet har derudover udarbejdet et lovforslag, som bl.a. har til
formål at implementere politireformen for Grønland. Forslaget er aktuelt
under behandling af Inatsisartut. Med vedtagelsen af dette lovforslag vil
Grønlands Politi blive ligestillet med de øvrige politikredse, hvilket vil
styrke understøttelsen af politiets og anklagemyndighedens arbejde og der-
med også sagsbehandlingen i Grønland.
Herudover arbejder Justitsministeriet aktuelt på et lovforslag, der har til for-
mål at effektivisere behandlingen af kriminalsager i Grønland bl.a. ved at
indføre regler om behandlingen af tilståelsessager og ved at udvide udgan-
gen til at afsige udeblivelsesdomme. Lovforslaget skal være med til at sikre
en mere effektiv afvikling af sager, hvor den tiltalte tilstår eller udebliver.
Formålet med disse initiativer er bl.a. at nedbringe sagsbehandlingstiden i
kriminalsager i Grønland. Jeg er i øvrigt meget opmærksom på løbende at
tage initiativer, der kan være med til forbedre sagsbehandlingstiden i krimi-
nalsager i Grønland.
Jeg kan endelig oplyse, at der med den nye flerårsaftale for politiet og an-
klagemyndigheden er afsat midler til at oprette en dedikeret enhed i Grøn-
lands Politi, der blandt andet skal forbedre behandlingen af sager om seksu-
alforbrydelser mod børn.
12