Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2729152_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. juni 2023
Sikkerhedskontor II
Simon Bundegaard Erik-
sen
2023-0035-0341
2870216
UDKAST TIL TALE
Til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål N-P
fra Folketingets Retsudvalg om kinesisk producerede
overvågningskameraer
Samrådsspørgsmål N:
Hvordan forholder ministrene sig til, at Forsvaret, Politiet og Vejdi-
rektoratet har indkøbt kameraer fra Hikvision, som er delvist ejet af
den kinesiske stat (40 pct.), selvom PET og CFCS advarer mod at ind-
købe kinesisk producerede kameraer pga. risiko for overvågning, jf.
artiklen ”Dokumenter: Kinesiske kameraer overvåger danske mili-
tæranlæg og motorveje” fra Børsen.dk den 25. maj 2023?
Samrådsspørgsmål O:
Er ministrene enige i, at brugen af kinesisk-producerede kameraer in-
volverer en risiko for spionage og overvågning foretaget af den kine-
siske stat samt datahøst via den kinesiske sikkerhedslov, og vil mini-
strene i den forbindelse gennemføre tiltag, der skal forhindre indkøb
af kinesisk produceret materiel, jf. artiklen ”Dokumenter: Kinesiske
kameraer overvåger danske militæranlæg og motorveje” fra Bør-
sen.dk den 25. maj 2023?
Side 1/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
Samrådsspørgsmål P:
Vil ministrene – på baggrund af at Materiel- og Indkøbsstyrelsen hen-
viser til, at udbudsloven forhindrer en udelukkelse af Hikvision fra of-
fentlige udbud – fremlægge begrundelser for, hvorfor der ikke i Ud-
budsloven og Udbudsdirektivet er muligheder for at udelukke indkøb,
som kan være en trussel mod Danmarks sikkerhed?
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra udvalget.
Side 2/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
[Indledning]
Tak for ordet og tak for spørgsmålene.
Jeg vil gerne indlede med at sige lidt om den generelle
spionagetrussel mod Danmark.
Dernæst vil jeg redegøre mere specifikt for spionagetrus-
len fra Kina.
Afslutningsvist vil jeg sige noget mere konkret om sik-
kerhedsrisikoen ved at anvende kinesisk produceret
overvågningsudstyr og om politiets håndtering heraf.
[Generelt om spionagetruslen]
Helt generelt vil jeg sige, at Danmark er udsat for en mar-
kant, bredspektret og vedvarende trussel fra fremmede
staters efterretningsvirksomhed.
Det fremgår også af den seneste ”Vurdering af spionage-
truslen mod Danmark, Færøerne og Grønland” (VSD),
som Politiets Efterretningstjeneste (PET) offentliggjorde
i maj 2023.
Side 3/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
Der er ikke noget nyt i, at fremmede stater forsøger at
spionere mod Danmark, men det gør selvsagt ikke spio-
nagetruslen mindre alvorlig.
De fremmede efterretningstjenester, der er aktive i Dan-
mark, er professionelle modstandere, som planlægger og
gennemfører aktiviteter med en lang tidshorisont.
Det er modstandere, som har en høj kapacitet, og som
udnytter mange forskellige fremgangsmåder til at udøve
deres aktiviteter, herunder moderne teknologi.
Truslen fra fremmede staters efterretningsvirksomhed
omfatter også forsøg på at anskaffe sig produkter, viden
og teknologi. Det sker bl.a. for at udvikle de fremmede
staters militære kapacitet.
For så vidt angår spionagen så kan den foregå ved hjælp
af blandt andet menneskelige kilder, via cyberspionage
eller aflytning af tele- og datatrafik.
Spionagetruslen retter sig mod politikere, embedsfolk i
centrale ministerier, ansatte i efterretningstjenesterne og
Forsvaret. Men den retter sig også mod andre offentlige
Side 4/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
myndigheder, kritisk dansk infrastruktur, virksomheder
og forskningsinstitutioner.
[Truslen fra Kina]
Truslen fra fremmede efterretningstjenester mod Dan-
mark kommer først og fremmest fra Rusland og Kina.
Kina og det kinesiske kommunistpartis globale ambitio-
ner og vilje til at udfordre Vesten afspejles også i trus-
selsbilledet i Danmark.
Det gælder særligt Kinas ambitioner om at blive førende
inden for udviklingen af visse teknologier, hvor også
Danmark er langt fremme.
Kina anvender en bred vifte af virkemidler til at under-
støtte sine strategiske og teknologiske interesser.
PET kan konstatere, at de kinesiske efterretningstjenester
har meget vide beføjelser til at indsamle oplysninger i ud-
landet, heriblandt i Danmark.
Den kinesiske efterretningslovgivning giver de kinesiske
efterretningstjenester mulighed for at pålægge kinesiske
statsborgere og virksomheder at samarbejde med tjene-
Side 5/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
sterne, uanset hvor i verden de måtte opholde sig. Det
gælder også kinesiske teknologivirksomheder.
Spionagetruslen fra Kina er altså til stede og skal tages
alvorligt.
Og jeg kan garantere, at både vores myndigheder og vi i
regeringen tager truslen meget alvorligt.
PET arbejder – sammen med andre relevante myndighe-
der – hver dag for at imødegå spionagetruslen fra frem-
mede magter. Og PET har siden 2019 styrket sin indsats
mod spionage markant.
Men vi skal alle sammen tage vores forholdsregler. Det
gælder selvfølgelig også offentlige myndigheder, når de
køber kameraer og andre former for overvågningsudstyr.
[Myndighedernes sikkerhedsvurdering af overvåg-
ningskameraer]
Center for Cybersikkerhed (CFCS) er national it-sikker-
hedsmyndighed og nationalt kompetencecenter på cyber-
sikkerhedsområdet.
Side 6/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
Som forsvarsministeren har nævnt, så står Center for Cy-
bersikkerhed til rådighed og kan vejlede og rådgive myn-
digheder om cyber- og informationssikkerhed i systemer
til videoovervågning.
På Justitsministeriets område er det PET, der varetager
opgaven som it-sikkerhedsmyndighed. Det er derfor
også PET, som rådgiver Rigspolitiet og politikredsene i
it-sikkerhedsspørgsmål.
PET’s rådgivning på Justitsministeriets ressort vedrø-
rende sikkerhedsspørgsmål sker i tæt samarbejde med
CFCS
Det er begrænset, hvor meget jeg inden for rammerne af
et samråd kan oplyse om PET’s arbejde med at imødegå
spionagetruslen.
Jeg kan dog nævne, at PET tidligere har udarbejdet en
vurdering af mulige sikkerhedsrisici ved kameraer fra ki-
nesiske producenter til politiet. Det har også været of-
fentligt fremme tidligere.
PET anbefaler i den vurdering, at Rigspolitiet i forhold
til overvågningskameraer anlægger en risikovurdering,
Side 7/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
der tager højde for uvedkommendes adgang til både
selve kameraet og til de konkrete systemer, der er tilknyt-
tet det netværk, som kameraet er tilkoblet.
Uden at det skal blive alt for teknisk, så handler det bl.a.
om, hvorvidt overvågningskameraet anvendes i internet-
forbundne systemer, og om er der andre systemer på det
internetforbundne netværk, som overvågningskameraet
er forbundet til.
[Politiets kortlægning af overvågningskameraer]
Rigspolitiet har på baggrund af PET’s rådgivning udar-
bejdet en sikkerhedsvurderingsmodel for politiets over-
vågningskameraer.
Sikkerhedsvurderingsmodellen inddrager bl.a. tekniske
sikkerhedsforhold, politioperative forhold og databe-
skyttelsesretslige forhold.
Desuden skelner modellen mellem kritiske og ikke-kriti-
ske politifaglige funktioner for overvågningskamera-
erne.
Side 8/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
2729152_0009.png
Rigspolitiet har – med udgangspunkt i sikkerhedsvurde-
ringsmodellen og PET’s vurdering – kortlagt politikred-
senes overvågningskameraer.
Kortlægningen har identificeret 136 overvågningskame-
raer fra kinesiske producenter.
På baggrund af en konkret sikkerhedsvurdering af hvert
af de identificerede overvågningskameraer har Rigspoli-
tiet truffet beslutning om, at 64 ud af de 136 overvåg-
ningskameraer udfases i politiet.
Rigspolitiet har oplyst, at 60 ud af 64 overvågningska-
meraer er udskiftet, og at de sidste 4 forventes at være
udskiftet senest den 30. juni 2023.
Fjerner det så enhver sikkerhedsrisiko ved anvendelsen
af overvågningskameraer? Nej, det gør det desværre
ikke. Der vil være sårbarheder.
[Afslutning]
Derfor skal vi også være os truslen bevidst. Og vi skal
alle sammen tage vores forholdsregler. Derfor er der også
på Justitsministeriets område, herunder hos politiet, stort
Side 9/10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 906: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
fokus på, hvordan kritiske teknologier, herunder over-
vågningsudstyr, anvendes.
Samtidig kan jeg til fulde tilslutte mig det, som forsvars-
ministeren sluttede af med at sige: Nemlig, at der er be-
hov for, at vi får undersøgt, hvordan vi konkret kan hånd-
tere den generelle udfordring på det her område.
Og så kan jeg også kun opfordre til, at offentlige myn-
digheder rækker ud til sikkerhedsmyndighederne og sø-
ger rådgivning. Også om indkøb af teknologi.
Tak for ordet.
Side 10/10