Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2730302_0001.png
22. juni 2023
Dok.nr.: 557886
SAMRÅD VEDR. HIKVISION D. 22/6 2023
Hovedbudskaber
Produkter koblet til internettet udgør altid en trussel for cyberspio-
nage. Det gælder også overvågningskameraer tilkoblet en net-
værksforbindelse – uanset producent.
Regeringen tager truslen alvorligt.
Center for Cybersikkerhed har ikke hjemmel til at forbyde kinesiske
kameraer, men står til rådighed for myndigheder ift. rådgivning om
cybersikkerheden i overvågningskameraer.
Offentlige myndigheder er forpligtiget til at efterleve udbudsreg-
lerne.
Jeg er sammen med min kollega, justitsministeren, blevet
bedt om at besvare tre spørgsmål vedrørende kinesisk-produ-
cerede overvågningskameraer. Jeg vil besvare spørgsmålene i
den rækkefølge, de er stillet. Jeg vil tillige afslutte min besva-
relse med at forholde mig til, hvordan problematikken må
adresseres.
Indledningsvis vil jeg dog gerne knytte et par generelle kom-
mentarer til cyberspionage og cybersikkerheden i overvåg-
ningsudstyr.
***
Center for Cybersikkerhed vurderer, at truslen fra cyberspio-
nage mod Danmark er meget høj.
Den trussel skal vi tage meget alvorligt. Ikke mindst i den nu-
værende sikkerhedspolitiske situation.
Overvågningsudstyr, der tilkobles et netværk, kan indeholde
sårbarheder, der kan udnyttes. I overvågningsudstyr forbun-
det til internettet er der en risiko for, at andre kan se med.
Side 1 af 8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
Overvågningskameraer kan derfor udgøre en sikkerhedstrus-
sel.
Den trussel kræver, at man er opmærksom på en lang række
sikkerhedsaspekter. Ikke mindst i forhold til om udstyret ind-
samler sensitiv data eller eksempelvis er placeret på et net-
værk med adgang til andre systemer.
Grundlæggende er det afgørende, at man tænker cybersik-
kerhed ind i sine indkøb.
***
Jeg er i samrådsspørgsmål N blevet bedt om at forholde mig
til indkøb af overvågningskameraer fra firmaet Hikvision. Jeg
besvarer spørgsmålet for så vidt angår indkøb foretaget af
Forsvarsministeriets koncern.
Offentlige myndigheder er forpligtiget til at efterleve udbuds-
reglerne, der skal sikre en lige og gennemsigtig konkurrence.
Dette indebærer et helt generelt princip om, at offentlige ind-
købere ikke må diskriminere på baggrund af nationalitet.
I forbindelse med FMI’s anskaffelser foretages der løbende
vurderinger af produkter og deres sikkerhed i forhold til un-
derstøttelse af Forsvarets helt særlige behov og vilkår.
I forbindelse med modernisering, renovering og udskiftning af
Forsvarets kapaciteter vil der kunne blive fortaget en vurde-
ring af risikoen for bl.a. cyberspionage, og på den baggrund
Sagsnr.: 2023/004562
Dok.nr.: 557886
Side 2 af 8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
2730302_0003.png
taget stilling til om produkter fra specifikke leverandører kan
udelukkes.
Jeg kan oplyse, at HIKVISION-kameraer ikke længere anven-
des på Søværnets fartøjer af IVER HUITFELDT-klassen og er
under udfasning fra fartøjer af ABSALON-klassen og KNUD
RASMUSSEN-klassen.
Et stort antal [samtlige på Søværnets sejlende enheder] af de
HIKVISION-kameraer, der anvendes i Forsvaret, er ikke di-
rekte forbundet til internettet.
***
I samrådsspørgsmål O er jeg blevet spurgt til, om jeg er enig
i, at brugen af kinesisk-producerede kameraer involverer en
risiko for spionage.
Jeg kan besvare spørgsmålet for så vidt angår cyberspionage
forbundet med kinesiske overvågningskameraer.
Som jeg nævnte indledningsvist, kan de fleste overvågnings-
systemer indeholde sårbarheder, der potentielt kan udnyttes.
Det kan samtidig ikke afvises, at kameraer fra bestemte pro-
ducenter indeholder såkaldte bagdøre.
Forsvarets Efterretningstjeneste har oplyst mig, at i disse
overvågningskameraer vil det generelt være vanskeligt at af-
sløre eventuelle skjulte funktionaliteter, herunder om så-
danne vil kunne implementeres på et senere tidspunkt ved en
såkaldt firmware-opdatering.
Sagsnr.: 2023/004562
Dok.nr.: 557886
Side 3 af 8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
Ifølge Forsvarets Efterretningstjeneste kan anvendelse af
overvågningsudstyr fra lande uden for Danmarks normale sik-
kerhedspolitiske kreds øge risikoen for cyberspionage, hvis
f.eks. udstyret opsættes i nærheden af sensitive lokaliteter.
Derfor opfordrer Forsvarets Efterretningstjeneste til omtanke
ved indkøb og anvendelse af overvågningsudstyr fra lande,
der står uden for Danmarks normale sikkerhedspolitiske
kreds.
I den forbindelse kan det, ifølge Forsvarets Efterretningstje-
neste, blandt andet være relevant at tage i betragtning, om
leverandøren er hjemmehørende i eller varetager produktio-
nen eller driften fra et land, hvor det efter det pågældende
lands lovgivning er muligt at pålægge leverandører eller deres
underleverandører at udføre eller deltage i forhold, som vil
udgøre spionage eller sabotage.
I Kina er alle kinesiske borgere og virksomheder underlagt Ki-
nas nationale efterretningslov, som giver de kinesiske efter-
retningstjenester vide beføjelser til at indsamle oplysninger
fra kinesiske selskaber, organisationer og individer, uanset
hvor i verden de befinder sig.
Det er den enkelte myndigheds ansvar at udarbejde risiko-
vurderinger og retningslinjer for det udstyr, som myndighe-
den anvender.
Sagsnr.: 2023/004562
Dok.nr.: 557886
Side 4 af 8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
Som Danmarks nationale it-sikkerhedsmyndighed og natio-
nalt kompetencecenter på cybersikkerhedsområdet oplyser,
rådgiver og vejleder Forsvarets Efterretningstjenestes Center
for Cybersikkerhed myndigheder og virksomheder for at
styrke cybersikkerheden.
Center for Cybersikkerhed står til rådighed og kan vejlede og
rådgive myndigheder med blandt andet ”best practice” for cy-
ber- og informationssikkerhed i systemer til videoovervåg-
ning.
I februar 2023 udgav Center for Cybersikkerhed en vejled-
ning, som netop handler om sikkerhed i overvågningsudstyr.
I vejledningen fremgår konkrete anbefalinger vedrørende ind-
køb, opsætning, drift og bortskaffelse af overvågningsudstyr.
***
I spørgsmål P er jeg blevet bedt om, at fremlægge begrun-
delser for, hvorfor det med Udbudsloven og Udbudsdirektivet
ikke er muligt at udelukke indkøb, som kan være en trussel
mod Danmarks sikkerhed.
Lad mig slå fast, at erhvervsrettet lovgivning, herunder Ud-
budsloven, hører under Erhvervsministeriets ressort. Jeg kan
således alene oplyse, hvorledes Forsvarsministeriets Materiel-
og Indkøbsstyrelse (FMI) tolker lovgivningen.
Lad mig for god ordens skyld starte med at præcisere, at FMI
i den omtalte redegørelse fra 2020 ikke skriver, at udbudslo-
Sagsnr.: 2023/004562
Dok.nr.: 557886
Side 5 af 8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
2730302_0006.png
ven forhindrer udelukkelse, men at FMI’s muligheder for at
udelukke en virksomhed er begrænsede.
FMI har oplyst mig, at muligheden for at kunne afvise kame-
raer fra Hikvision, når FMI foretager anskaffelser, altid skal
bero på en konkret vurdering af bl.a. anskaffelsens karakter,
Hikvisions rolle i leverancen samt kameraernes egenskaber
og deres påtænkte anvendelse.
Der findes i udbudsreglerne en række mulige udelukkelses-
grunde. Overordnet gælder, at en virksomhed enten skal
være dømt, eller have begået alvorlige forsømmelser i forbin-
delse med sit erhverv for at kunne udelukkes. Hikvision frem-
går ikke af gældende FN eller EU sanktionslister, som kan
danne grundlag for udelukkelse.
***
Er der således mulighed for at gennemføre tiltag, der kan for-
hindre indkøb af kinesisk produceret materiel?
Først og fremmest skal jeg igen gøre opmærksom på, at er-
hvervsrettet lovgivning hører under Erhvervsministeriets res-
sort, det gælder både Udbudsloven samt Investeringsscree-
ningsloven, der har til formål at forhindre, at udenlandske di-
rekte investeringer og særlige økonomiske aftaler kan udgøre
en trussel mod den nationale sikkerhed.
For så vidt angår de juridiske muligheder for at forhindre ind-
køb af kinesisk produceret materiel, må jeg derfor henvise til
erhvervsministeren.
Sagsnr.: 2023/004562
Dok.nr.: 557886
Side 6 af 8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
2730302_0007.png
Når det er sagt, vil jeg gerne understrege, at vi i regeringen
er meget opmærksomme på de sikkerhedsudfordringer, der
desværre også kommer med den øgede digitalisering.
I den her sag er der to ting, der er vigtige at være opmærk-
som på: Cybersikkerhed ved indkøb generelt, og indkøb af
produkter fra lande, der står uden for Danmarks normale sik-
kerhedspolitiske kreds.
***
Som jeg allerede har nævnt, kan der være sårbarheder i al
internetforbundet overvågningsudstyr. Og de sårbarheder kan
udnyttes.
Her kan jeg eksempelvis nævne, at man med den Nationale
Strategi for Cyber- og Informationssikkerhed for 2022-2024
igangsatte en analyse, der skal afdække, hvordan man i
endnu højere grad kan tage højde for it-sikkerhed i offentlige
it-indkøb.
Herudover kan jeg nævne, at der også i EU er fokus på cy-
bersikkerheden i produkter. Europa-Kommissionen har blandt
andet offentliggjort et udkast til en ny forordning, der har til
formål at styrke cybersikkerheden i produkter med digitale
elementer tilgængelig på det indre marked.
***
Samtidig må vi ikke være blinde over for de særlige forhold,
der gør sig gældende ved kinesiske virksomheder, der er un-
derlagt den kinesiske efterretningslov.
Sagsnr.: 2023/004562
Dok.nr.: 557886
Side 7 af 8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 905: Spm. om talepapir fra åbent samråd den 22/6-23 om indkøb af kinesisk-producerede overvågningskameraer, jf. REU alm. del - samrådsspm. N-P
Jeg er derfor rigtig glad for, at vi i dag kan drøfte udfordrin-
gerne ved indkøb af kinesiskproduceret overvågningsudstyr.
FMI har tydeliggjort, at der er begrænsninger i mulighederne
for at udelukke en virksomhed, som Hikvision, fra udbudspro-
cesser.
Jeg finder det derfor nødvendigt, at vi får undersøgt, hvordan
vi konkret kan håndtere den generelle udfordring, der er. jeg
vil tage initiativ til at drøfte muligheder i regeringen.
***
Jeg vil nu give ordet videre til justitsministeren.
Sagsnr.: 2023/004562
Dok.nr.: 557886
Side 8 af 8