Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2659817_0001.png
Retsudvalget 2017-18
REU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 982
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 90
Offentligt
Udenrigsministeriet
Folketingets Retsudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2018 - 21640
JTK
1. august 2018
REU alm. del
svar på spørgsmål 982 fra Peter Kofod Poulsen
(DF) og Josephine Fock (ALT) stillet den 6. juli 2018 til
udenrigsministeren.
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan Udenrigsministeriets oplysning i en
mail af
25. januar 2017 til Tibetkommissionen, om at UM ”har afleveret
alt materiale, som har kunnet identificeres til brug for Tibet-
kommissionens
undersøgelse”, kan være sand, når UM ikke havde
forsøgt at identificere relevante e-mails i hhv. det almindelige backup-
system, Enterprise Vault og i postkassen [email protected]?
Svar
Da Udenrigsministeriet meddelte Tibetkommissionen, at alt materiale,
som kunne identificeres til brug for Tibet-kommissionens undersøgelse,
var afleveret, blev det meddelt med udgangspunkt i den fremgangsmåde
for identifikation af relevant materiale, som blev aftalt med
Tibetkommissionen på et møde i ministeriet den 2. maj 2016.
Fremgangsmåden for Udenrigsministeriets identificering af relevant
materiale er beskrevet i justitsministerens besvarelse af 22. maj 2018 af
spørgsmål nr. 671 (alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Vedrørende denne fremgangsmåde kan desuden henvises til
Tibetkommissionens beretning (bind 2, kapitel 6.1, side 426), hvoraf
fremgår: ”Under
besøget [den 2. maj. 2016] udepegede kommissionen, hvilke sager i
en forevist journalplan som de af kommissionen foreslåede søgekriterier skulle anvendes
på. Udenrigsministeriet fremsendte herefter den 23. maj 2016 materiale til
kommissionen. I fremsendelsesbrevet blev det oplyst, at materialet bestod af de sager og
mails, der var fremkommet ved en søgning i de elektroniske arkiver på de kriterier, der
var angivet i kommissionens brev af 17. februar 2016, og i de sager som kommissionen
udvalgte under kommissionens besøg i ministeriet den 2. maj 2016.
Kommissionen har i perioden 17. juni 2016 til 14. marts 2017 modtaget ydereligere
materiale fra Udenrigsministeriet.
[….]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministrenes holdning til en undersøgelse af de undersøgte myndigheders håndtering af udleveringen af materiale til og samarbejdet med Tibetkommissionen
2659817_0002.png
2
Kommissionen har været på kontrolbesøg i Udenrigsministeriet den 13. oktober 2016,
men fandt ikke uafleveret materiale af interesse for kommissionens undersøgelse.”
Som det fremgår oplyste man kommissionen om, at man havde søgt i
”de
elektroniske arkiver” [fremhævning indsat]. Det blev således ikke på noget
tidspunkt i dialogen mellem Udenrigsministeriet og Tibetkommissionen
fra ministeriets side overvejet, hvorvidt ministeriets backup-system,
Enterprise Vault eller postkassen [email protected] skulle
inddrages i identificeringen af relevant materiale. Ligesom det heller ikke
blev taget op fra kommissionens side.
Da man den 25. januar 2017 derfor oplyste at have
”afleveret alt materiale,
som har kunnet identificeres til brug for Tibet-kommissionens
undersøgelse” var det med udgangspunkt i denne dialog med
kommissionen om hvordan og hvor, man skulle søge efter materiale.
Udenrigsministeriet identificerede og oversendte en meget betydelig
samling af relevant materiale
dokumenter med et samlet omfang på ca.
20.500 sider
til brug for Tibetkommissionens undersøgelse.
Det kan hertil bemærkes, at Udenrigsministeriet ikke har praksis for at
foretage generelle søgninger i backup-system i forbindelse med
identifikation af materiale efter offentlighedsloven eller i lignende
undersøgelser. Den praksis baserer sig på, at ministeriet antager, at dets
medarbejdere overholder de forvaltningsretlige regler og principper,
herunder journaliseringsforpligtelsen.
Hvis der derimod opstår en konkret mistanke om, at relevant materiale
skulle eksistere i et andet system end arkivet, kan der være grund til at
foretage bredere søgninger udover i arkivet. Dette var således tilfældet i ét
enkelt tilfælde under kommissionens arbejde på baggrund af en
henvendelse fra en af ministeriets medarbejdere om, at en mulig relevant
mail ikke var blevet journaliseret. Der blev derfor foretaget en konkret
søgning fra centralt hold i ministeriets mailprogram, Outlook, og mail-
komprimeringssystem, Enterprise Vault. Der blev dog ikke identificeret
relevant materiale i forbindelse med den pågældende sag.
Det kan oplyses, at Udenrigsministeriets backup-system er et led i
ministeriets beredskabsplanlægning på IT-området. Systemet har til formål
at muliggøre indlæsningen af en sikkerhedskopi af ministeriets data og
systemer i tilfælde af systemnedbrud, terroranslag, brand, cyberangreb og
lignende med henblik på at kunne genoprette systemer og data. En backup
er et øjebliksbillede af ministeriets samlede IT-platform på et givent
tidspunkt, og er ikke tiltænkt at have samme funktion som et arkivsystem.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministrenes holdning til en undersøgelse af de undersøgte myndigheders håndtering af udleveringen af materiale til og samarbejdet med Tibetkommissionen
2659817_0003.png
3
Udover backup-systemet
eksisterer ligeledes systemet ”Enterprise Vault”.
Enterprise Vault er
ikke
et backup-system og ej heller et arkivsystem, og
er heller ikke tiltænkt at have disse funktioner. Enterprise Vault er et mail-
komprimeringssystem, der komprimerer e-mails i medarbejdernes
mailbokse med henblik på at spare plads for medarbejdere med meget
store antal mails i deres Outlook-postkasser.
For så vidt angår postkassen
[email protected]
er dette en
såkaldt
”funktionspostkasse”. Mailkontoen bruges til at modtage mails fra
borgere, virksomheder og andre landes ambassader. Disse henvendelser
bliver fordelt til relevante modtagere til videre sagsbehandling. Når der
modtages mails i postkassen af betydning for Udenrigsministeriets
sagsbehandling, bliver disse journaliseret og indgår derfor i ministeriets
arkiv.
Det har således ikke været overvejet at foretage generelle søgninger i
Udenrigsministeriets
backup-system,
Enterprise
Vault
og
[email protected]
i forbindelse med fremskaffelse af materialet
til kommissionen. Når man i dag ser tilbage på den aftalte fremgangsmåde
og den rejste kritik, kan man naturligvis godt ærgre sig over, at der ikke
med Tibetkommissionen var en drøftelse
på deres eller ministeriets
initiativ - om de tekniske muligheder og begrænsninger for at foretage
generelle søgninger i disse systemer.
I øvrigt kan jeg generelt henvise til, at justitsministeren blandt andet på
baggrund af den tvivl, der i den seneste tid har været rejst om grundlaget
for
Tibetkommissionens
konklusioner,
nu
har
gennedsat
Tibetkommissionen.
Det følger af kommissoriet for den gennedsatte kommission, at den blandt
andet har til opgave at undersøge, hvorvidt eventuelt nyt relevant materiale
giver grundlag for at ændre eller supplere Tibetkommissionens
konklusioner. Endvidere skal den gennedsatte kommission også
undersøge og redegøre for politiets håndtering af demonstrationer og
andre meningstilkendegivelser i forbindelse med officielle kinesiske besøg
i Danmark siden 1995 til tidspunktet for kommissionens nedsættelse.
Derudover følger det af kommissoriet, at der på baggrund af
kommissionens beretning, herunder navnlig eventuelle oplysninger om
nyt materiale, der ikke blev udleveret til Tibetkommissionen, vil blive taget
stilling til, om der er grundlag for at iværksætte en undersøgelse af de
undersøgte myndigheders håndtering af udleveringen af materiale til
Tibetkommissionen og samarbejdet med kommissionen herom.
Udenrigsministeriet ser frem til at samarbejde med den gennedsatte
kommission.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 90: Spm., om ministrenes holdning til en undersøgelse af de undersøgte myndigheders håndtering af udleveringen af materiale til og samarbejdet med Tibetkommissionen
4
Udenrigsministeriet vil til formålet etablere en tværgående enhed, der skal
forestå samarbejdet med Tibetkommissionen herunder sikre, at alt
relevant materiale stilles til rådighed for Kommissionen, at der søges i alle
relevante systemer, som Tibetkommissionen er interesserede i, at den
nødvendige IT-ekspertise også er til rådighed for den gennedsatte
kommission, og at man på tværs af ministeriet sikrer inddragelse af alle
enheder og ekspertiser, der måtte være relevante for at opfylde
Tibetkommissionens opgaver.
Med venlig hilsen
Anders Samuelsen