Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2744132_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 623
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
19. juni 2023
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2023-0030-8735
Dok.:
2818938
Besvarelse af spørgsmål nr. 623 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 623 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Betina Kastbjerg (DD).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 896: Spm. om, hvordan bevillingen på 32,2 mio. kr. er blevet fordelt mellem hhv. Domstolsstyrelsen og de enkelte retsembeder
Spørgsmål nr. 623 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvor stor andel af beløbet på 32,2 mio.
kr., som regeringen med FFL23 foreslår at tilføre domstolene til
at lette det aktuelle sagspres, der konkret vil gå til at dække un-
derskuddet hos Danmarks Domstoles samlede budget, herunder
redegøre detaljeret og udspecificeret for, hvad underskuddet på
det samlede budget hos Danmarks Domstole dækker over, og
om merbevillingen, der går til at dække Danmarks Domstolenes
samlede underskud, reelt også bidrager til at lette det aktuelle
sagspres ved domstolene?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Domstolsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Domstolene
har i den seneste årrække sædvanligvis startet året
med et (relativt set mindre) underskud på budgettet, da økono-
mien har været under pres bl.a. som følge af stigningen i antallet
af modtagne alvorlige og ressourcekrævende straffesager, øget
sagskompleksitet samt stigende energipriser. I løbet af året er
dette underskud typisk blevet nedbragt som følge af mindrefor-
brug på forskellige poster i budgettet.
I 2022 var der dog et negativt årsresultat på ca. 10 mio. kr., idet
det forventede mindreforbrug ikke indfandt sig i samme omfang
som tidligere. Årsresultatet skal ses i forhold til et samlet drifts-
budget på ca. 2,2 mia. kr.
I begyndelsen af 2023 blev der også budgetteret med et budget-
underskud. Samtidig kunne det dog konstateres, at der var behov
for at prioritere yderligere midler til nødvendige merudgifter på
it-området.
På baggrund heraf og under hensyn til domstolenes negative års-
resultat for 2022, som der blev kendskab til mod slutningen af
januar 2023, vurderede Domstolsstyrelsen, at det var nødven-
digt at gennemføre en ekstraordinær besparelse på domstolsom-
rådet i 2023, idet der ellers var risiko for et nyt negativt årsre-
sultat i 2023. En del af denne besparelse ville være på Domstols-
styrelsens budget samt retternes centrale budget, der disponeres
af Domstolsstyrelsen. Det var dog som udgangspunkt også nød-
vendigt at gennemføre besparelser i forhold til retternes budget-
ter på ca. 10 mio. kr.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 896: Spm. om, hvordan bevillingen på 32,2 mio. kr. er blevet fordelt mellem hhv. Domstolsstyrelsen og de enkelte retsembeder
Med aftalen om finansloven for 2023 og merbevillingen på 32,2
mio. kr. til domstolene, kan det undgås at gennemføre besparel-
ser på retternes budgetter på knap 10 mio. kr. Ekstrabevillingen
sikrer, at retternes budgetter styrkes med knap 30 mio. kr., end
hvad der oprindeligt var budgetteret med.
Dermed bidrager merbevillingen efter Domstolsstyrelsens op-
fattelse i høj grad til at styrke aktiviteten ved retterne og lette det
aktuelle sagspres ved domstolene. Det vil være op til de enkelte
retter nærmere at prioritere indsatsen.
Herudover reserves et mindre beløb indtil videre til uforudsete
udgifter, herunder fx til opgaver med cyber- og informationssik-
kerhed.”
Side 3/3