Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2772629_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. oktober 2023
Straffuldbyrdelseskontoret
Josefine Fyrstenberg
2023-0030-9035
2895640
Besvarelse af spørgsmål nr. 888 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 888 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. juni 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Justitsministeriet skal anmode om, at det vedlagte bilag behandles
fortroligt,
da bilaget indeholder oplysninger om enkeltpersoners private
forhold, herunder afsoningsforhold.
Peter Hummelgaard
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 888: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Ny dom: Kvindelig dobbeltmorder udnyttede udviklingshæmmet mand for 1,5 millioner kroner
Spørgsmål nr. 888 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere artiklen "Ny dom: Kvindelig
dobbeltmorder udnyttede udviklingshæmmet mand for 1,5
millioner kroner”, bragt på sn.dk, den 16. juni 2023, herunder
sætningen: "En 58-årig kvinde, der afsoner en livstidsdom for to
drab i 1990’erne, er fredag idømt ét års fængsel i en ny sag fra
Jyderup”, og vil ministeren på baggrund heraf redegøre for
sagen? Vil ministeren endvidere redegøre for, hvordan en
livstidsdømt angiveligt kan afsone en livstidsdom derhjemme
uden fodlænke? Vil ministeren endelig fremsende en tabel ud
fra årstal for domfældelse over, hvordan og hvorhenne de
nuværende livstidsfanger afsoner deres livstidsstraf, herunder
afsoning med fodlænke, med samtidig angivelse af, hvor mange
der har henholdsvis ledsaget og uledsaget udgang?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1. Direktoratet for Kriminalforsorgen kan om den konkrete sag
henvise til den samtidige fortrolige besvarelse af spørgsmål nr.
894 (Alm. del), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 20. juni 2023, hvor Direktoratet for
Kriminalforsorgen har redegjort for den konkrete sag.
2.
Det kan generelt oplyses, at livstidsdømte efter
kriminalforsorgens praksis typisk udstationeres til eget hjem
uden fodlænke efter at have været igennem et
mangeårigt
udslusningsforløb, der har til formål at afprøve den indsatte
under stadig større frihedsgoder, inden en eventuel
prøveløsladelse, samtidig med at den dømte er underlagt kontrol
og tilsyn af kriminalforsorgen.
Et udslusningsforløb for livstidsdømte er kendetegnet ved, at
den indsatte gradvist og kontrolleret tildeles flere og flere
frihedsgoder, således at kriminalforsorgen har mulighed for at
vurdere, hvordan den indsatte agerer uden for institutionen.
Det er en forudsætning for tilladelse til udgang, at der ikke
skønnes at foreligge misbrugsrisiko, og at hensynet til
retshåndhævelsen ikke taler herimod. Da livstidsdømte har
begået meget alvorlig kriminalitet, foretages der en skærpet
misbrugs- og retshåndhævelsesvurdering i disse sager.
Kriminalforsorgen skal første gang tage udgangsspørgsmålet op
til overvejelse, når indsatte, der udstår en straf af fængsel på
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 888: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Ny dom: Kvindelig dobbeltmorder udnyttede udviklingshæmmet mand for 1,5 millioner kroner
livstid, har udstået 10 år af straffen. Hvornår der herefter kan
gives tilladelse til udgang er forskelligt fra sag til sag og beror
bl.a. på karakteren af og omstændighederne i forbindelse med
den idømte kriminalitet, eventuel tidligere kriminalitet og
karakteren heraf, hvor hurtigt den livstidsdømte er recidiveret
efter tidligere løsladelse, tidligere udgangsmisbrug, og om den
livstidsdømte er indforstået med at undergive sig relevante
særvilkår for udgang. I vurderingen indgår endvidere
oplysninger om eventuelle disciplinære forseelser under
indsættelsen, i det omfang disse kan give anledning til at
formode, at der er risiko for, at den pågældende misbruger
udgangen. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den indsatte i
institutionen indtager euforiserende stoffer, og hvor der er en
sammenhæng mellem indtagelse af euforiserende stoffer og den
begåede kriminalitet.
Det typiske udslusningsforløb for livstidsdømte begynder med
et antal enkeltstående ledsagede udgange over et par år. Dernæst
vil den pågældende kunne overgå til regelmæssig ledsaget
udgang, som ligeledes er over et par år. Herefter vil den
livstidsdømte kunne overgå til et uledsaget udgangsforløb, som
begynder med udgange uden overnatning, dernæst udgange med
en enkelt overnatning for til sidst at overgå til regelmæssig
weekendudgang hver tredje weekend.
Det er en forudsætning for udslusningsforløbet, at de hidtil
afviklede udgange er gået godt, og at der ikke er disciplinære
forseelser i institutionen, der kan give anledning til at formode,
at der er risiko for, at den pågældende misbruger udgangen.
Når den livstidsdømte har afviklet uledsaget udgang i en periode
på typisk 1 år, kan der ske udstationering til udslusningsfængsel.
Udstationeringen gives typisk for en periode af 2 år, og den
dømte skal normalt være undergivet de regler, der gælder for
udgang fra åbne fængsler (”fængselsvilkår”), i det første år,
mens den dømte typisk skal være undergivet de regler, der
gælder for udslusningsfængsler (”institutionsvilkår”), i det
andet år.
Efter 2 års udstationering til udslusningsfængsel vil den dømte
kunne udstationeres til eget hjem typisk for en periode på 1 år,
inden der fra kriminalforsorgens side indledes en sag om
prøveløsladelse. Udstationeringen til eget hjem sker efter
praksis uden fodlænke.
Et udslusningsforløb kan fraviges i såvel formildende som
skærpende retning, da der foretages en grundig og individuel
vurdering i forhold til den konkrete indsatte. Derfor kan forløbet
i nogle sager vare længere eller kortere tid afhængigt af
omstændighederne i den enkelte sag.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 888: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Ny dom: Kvindelig dobbeltmorder udnyttede udviklingshæmmet mand for 1,5 millioner kroner
Der kan desuden fastsættes særlige vilkår for udgang, herunder
udgang i form af udstationering, der har til formål at nedsætte
risikoen for misbrug og/eller tage hensyn til retshåndhævelsen.
Der kan bl.a. fastsættes vilkår om misbrugsbehandling og/eller
kønsdriftsdæmpende medicinsk behandling.
Der vil endvidere forud for hvert udslusningsskridt blive
indhentet en udtalelse fra anklagemyndigheden, ligesom der
forud for regelmæssig udgang samt udstationering, herunder til
eget hjem, skal udarbejdes en erklæring af en psykiater til brug
for vurderingen af den pågældendes farlighed ved det
pågældende udslusningsskridt.
Der sker således en grundig vurdering, herunder af den indsattes
farlighed, inden der kan meddeles tilladelse til regelmæssig
udgang, herunder udstationering til eget hjem.
Formålet med udstationering til eget hjem er at afprøve den
livstidsdømte under så frie forhold som muligt inden en eventuel
prøveløsladelse, hvor den livstidsdømte samtidig er underlagt
kontrol og tilsyn af kriminalforsorgen.
Kriminalforsorgen har således ved en udstationering til eget
hjem mulighed for at følge, hvordan den indsatte fungerer i de
rammer, der også vil være ved en prøveløsladelse, inden denne
finder sted. Udstationering af livstidsdømte i eget hjem giver
således mulighed for en stærkere og mere kontrolleret overgang
til et liv uden for fængslet, ligesom det indgår som et aktivt led
i den lægefaglige vurdering af den indsattes farlighed i
forbindelse med prøveløsladelse.
3.
Kriminalforsorgen fører således tilsyn med dømte, der er
udstationerede i eget hjem. Tilsynet indebærer bl.a., at der i
tilsynsperiodens første to måneder vil være kontakt med den
dømte mindst hver anden uge, mens den dømtes risiko- og
behovsniveau
afdækkes,
medmindre
helt
særlige
omstændigheder taler for, at kontakthyppigheden kan mindskes.
I den resterende del af tilsynsperioden fastsættes
kontakthyppigheden ud fra den dømtes risiko- og behovsniveau,
herunder behovet for støtte og kontrol.
Hvis der er fastsat vilkår efter straffelovens § 57, eksempelvis
misbrugsbehandling, vil kriminalforsorgen også føre kontrol
med, at disse vilkår overholdes i tilsynsperioden.
Det bemærkes i den forbindelse, at det er fastsat i straffelovens
§ 41, stk. 5, at den maksimale tilsynsperiode ved en
prøveløsladelse af en livstidsdømt er 5 år, mens der ved
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 888: Spm., om ministeren vil kommentere artiklen "Ny dom: Kvindelig dobbeltmorder udnyttede udviklingshæmmet mand for 1,5 millioner kroner
udstationering til eget hjem ikke foreligger en øvre ramme,
hvilket kan medvirke til at understøtte en kontrolleret overgang
til mere frie rammer.
Årsagen til, at livstidsdømte efter praksis udstationeres til eget
hjem uden fodlænke er navnlig, at den pågældende på
tidspunktet for udstationering til eget hjem er i den helt
afslutningsvise del af en længerevarende udslusning og blandt
andet vil have været udstationeret til et udslusningsfængsel på
”institutionsvilkår” i 1 år. Under dette sidste led i udslusningen
er det derfor vigtigt at afprøve den pågældende under forhold,
der minder mest muligt om prøveløsladelse, så der vil være et
solidt og mere sikkert grundlag for at kunne vurdere
spørgsmålet om prøveløsladelse.
Til trods for, at der i hver sag foretages en grundig vurdering,
kan det ikke garanteres, at en dømt ikke begår ny kriminalitet.
Det ændrer dog ikke på, at det er alvorligt, når der begås ny
kriminalitet.
Direktoratet for Kriminalforsorgen kan generelt oplyse, at ny
kriminalitet i forbindelse med de cirka 30.000 udgange årligt i
flere år har ligget på ca. 0,1% af sagerne.”
For så vidt angår den del af spørgsmålet, der vedrører de nuværende
livstidsfanger og deres afsoningsvilkår, kan Justitsministeriet henvise til
vedlagte fortrolige bilag.
Side 5/5