Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2725542_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. maj 2023
Internationalt kontor
Line Herbæk Larsen
2023-0030-9023
2892518
UDKAST TIL TALE
til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9.
juni 2023 i Folketingets Europaudvalg
den 2. juni 2023
Side 1/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
[Indledning]
Der afholdes rådsmøde for retlige og indre anliggender
den 8.-9. juni i Luxembourg.
Ligesom på det seneste rådsmøde i marts bærer dagsor-
denen for det kommende rådsmøde præg af, at arbejds-
programmet for det svenske EU-formandskab på RIA-
området har et overordnet fokus på retlige og sikkerheds-
mæssige konsekvenser af krigen i Ukraine og kampen
mod organiseret kriminalitet. Hovedparten af dagsorde-
nen relaterer sig således på forskellig vis til Ruslands ag-
gression mod Ukraine eller bekæmpelsen af organiseret
kriminalitet.
Dagsordenen bærer også præg af, at det svenske EU-for-
mandskab lakker mod enden. Det er svenskernes sidste
rådsmøde, inden formandskabet pr. 1. juli går videre til
Spanien. Man vil af gode grunde gerne nå i mål med så
meget som muligt.
Det betyder også, at der er tale om en forholdsvis omfat-
tende rådsmødedagsorden
ikke mindst for så vidt angår
EU-retsakter. Faktisk er der hele fem direktivforslag,
som alle er på dagsordenen med henblik på vedtagelse af
en generel indstilling.
Udvalget har forud for mødet fået tilsendt et samlenotat
og et supplerende samlenotat om sagerne på dagsorde-
nen.
Side 2/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
Den sene fremsendelse af det supplerende samlenotat
skyldes en ændring i sidste øjeblik af et af dagsordens-
punkterne.
[Gennemgang af dagsordenen for RIA-rådsmødet]
[Anti-SLAPP-direktivet]
Det første dagsordenspunkt knytter sig til direktivet om
åbenbart grundløse eller urimelige retssager mod offent-
ligt engagement
også bedre kendt som Anti-SLAPP-
direktivet.
Direktivforslaget har til formål at hindre et nyt og sti-
gende problem i visse EU-medlemsstater, hvor retssager
bliver indledt mod f.eks. journalister eller rettighedsfor-
kæmpere med det formål at lukke munden på dem.
Det er
efter min opfattelse
heldigvis ikke et stort fæ-
nomen i Danmark.
[Revision af direktiv om menneskehandel]
Næste punkt på dagsordenen er forslaget om ændring af
direktiv om forebyggelse og bekæmpelse af menneske-
handel og beskyttelse af ofrene for denne.
Forslaget har til formål at styrke indsatsen mod menne-
skehandel ved bl.a. at udvide den nuværende liste over
Side 3/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
udnyttelsesformer, indføre flere sanktionsordninger for
juridiske personer og kriminalisere bevidst brug af tjene-
ster, der leveres ved udnyttelse af personer, som er ofre
for menneskehandel.
Forslaget udspringer af en evaluering af det eksisterende
direktiv om menneskehandel, hvor det bl.a. blev konsta-
teret, at især den teknologiske udvikling har haft betyd-
ning for beskyttelsesniveauet. Ændringen lægger derfor
op til en tilpasning til den generelle samfundsudvikling.
[Direktiv om bekæmpelse af vold mod kvinder og vold i
hjemmet]
Direktivet om bekæmpelse af vold mod kvinder og vold
i hjemmet er ligeledes på dagsordenen. Direktivforslaget
har overordnet tre formål, nemlig:
- at gøre eksisterende EU-retsakter på området mere
effektive,
- at skabe større ensartethed i EU og udfylde huller i
beskyttelsen, og
- at tilpasse EU-retten med internationale standarder
såsom Istanbul-konventionen.
[Direktiv om overtrædelse af EU-sanktioner]
Hertil kommer et direktiv, der er foranlediget af den rus-
siske aggressionskrig mod Ukraine.
Side 4/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
Det er forslaget om et direktiv om definition af strafbare
handlinger og sanktioner for så vidt angår overtrædelse
af Unionens restriktive foranstaltninger. Det er også det,
som mere populært kaldes EU-sanktioner.
Direktivforslaget har til formål at fastsætte minimums-
regler, der definerer overtrædelse af EU-sanktioner som
en strafbar handling og fastsætter et fælles minimums-
sanktionsniveau.
Overtrædelse af visse EU-sanktioner er allerede i dag
strafbart efter dansk ret. Vi vil løbende vurdere, om di-
rektivforslaget giver anledning til at tilpasse dansk lov-
givning, så vi er på linje med de andre EU-medlemsstater
på denne vigtige dagsorden.
[Direktiv om inddrivelse og konfiskation af aktiver]
Derudover er direktivforslag om inddrivelse og konfiska-
tion af aktiver på dagsordenen.
Forslaget har til formål at styrke muligheden for at spore,
identificere, beslaglægge, konfiskere og forvalte aktiver,
der stammer fra kriminelle handlinger, med særligt fokus
på organiseret kriminalitet.
Direktivet vil også bl.a. finde anvendelse på kriminelle
handlinger omfattet af direktiv om overtrædelse af EU-
sanktioner, som jeg netop har nævnt, der ligeledes er på
dagsordenen.
Side 5/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
[Generelt for direktivforslagene]
Fælles for alle fem direktivforslag er, at de er på dagsor-
denen med henblik på vedtagelse af en generel indstil-
ling. Det er forventningen, at der vil være opbakning fra
medlemsstaterne til vedtagelsen af de generelle indstil-
linger.
En anden fællesnævner er, at alle forslagene er omfattet
af det danske retsforbehold. Danmark deltager derfor
ikke i vedtagelsen af generel indstilling og vil i øvrigt
ikke blive bundet heraf.
[Ruslands aggression mod Ukraine: retsforfølgning og
efterforskning af overtrædelser af EU’s restriktive foran-
staltninger]
Nu til et andet punkt på dagsordenen, som også udsprin-
ger af krigen i Ukraine. Dette punkt vedrører efterforsk-
ning og retsforfølgning af overtrædelser af EU’s restrik-
tive foranstaltninger. Altså overtrædelse af EU-sanktio-
ner. Der er lagt op til en meningsudveksling, som forven-
tes at omhandle medlemsstaternes praktiske erfaringer
med at efterforske og retsforfølge overtrædelse af EU-
sanktioner.
[Retlige aspekter af kampen mod organiseret kriminali-
tet: effektive efterforskninger og fundamentale rettighe-
der]
Side 6/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
Som et udslag af det svenske formandskabs fokus på or-
ganiseret kriminalitet rummer dagsordenen dernæst en
meningsudveksling om retlige aspekter af kampen mod
organiseret kriminalitet med fokus på effektive efter-
forskninger og fundamentale rettigheder.
Jeg forventer her, at der vil være en anledning til at give
udtryk for, at man fra dansk side bakker op om
EU’s fo-
kus på kampen mod organiseret kriminalitet.
[Imødegåelse af sikkerhedsudfordringer: vurdering fra
Intelligence Advisory Board]
Dagsordenen bærer også præg af et sikkerhedsmæssigt
aspekt i
form af emnet ”imødegåelse af sikkerhedsudfor-
dringer”. Fokus forventes at være på en seks måneders
statusopdatering om de nuværende sikkerhedsudfordrin-
ger for Unionen, herunder konsekvenserne og betydnin-
gen af krigen i Ukraine for terrortruslen mod Europa.
Det er forventningen, at der vil blive givet en præsenta-
tion på basis af en vurdering foretaget af det såkaldte In-
telligence Advisory Board
IAB.
IAB repræsenterer sikkerheds- og indenrigsefterret-
ningstjenesterne fra EU-medlemsstaterne samt Norge,
Schweiz og Storbritannien. IAB er ikke en del af det for-
melle EU-samarbejde, men har en rådgivende funktion i
EU-regi.
Side 7/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
IAB anvendes til at kommunikere tjenesternes perspekti-
ver, erfaringer og rådgivning mv. på en række bredere
sikkerheds- og efterretningsrelaterede emner, herunder
også terrorbekæmpelse, som dog primært henhører under
forummet Counter Terrorism Group (CTG).
[Bekæmpelse af voldelig ekstremisme og terrorisme]
I denne sammenhæng forventes også en meningsudveks-
ling af indsatsen mod voldelig ekstremisme og terrorisme
inden for EU.
[Rådskonklusioner om LGBTI-personers sikkerhed i Eu-
ropa]
Hertil kommer et dagsordenspunkt om godkendelse af
rådskonklusioner om LGBTI-personers sikkerhed i EU.
Rådskonklusionerne indeholder en række opfordringer
til EU-medlemsstaterne og Kommissionen om at styrke
LGBTI-personers sikkerhed på en række områder.
Eksempelvis opfordres medlemsstaterne til at forebygge
alle former for vold, chikane og diskrimination og sikre,
at myndighederne er tilstrækkeligt udstyret til at beskytte
og fremme grundlæggende rettigheder for LGBTI-perso-
ner.
Side 8/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
Kommissionen opfordres til bl.a. at opretholde og inten-
sivere bestræbelserne på at sikre beskyttelsen af LGBTI-
personer mod vold, chikane og diskrimination, herunder
hadtale og hadforbrydelser.
Jeg skal i øvrigt bemærke, at der er sket en udvikling si-
den samlenotatets oversendelse for så vidt angår forvent-
ningerne til opbakningen fra øvrige medlemsstater. Ikke
alle medlemsstater var lige begejstrede for det seneste
udkast, og vedtagelsen af rådskonklusioner kræver en-
stemmighed. Formandskabet har derfor revideret råds-
konklusionerne, således at Q’et – der står for ”Queer” –
er udgået i LGBTIQ-personer.
Forhandlingerne er fortsat i gang, men det er forventnin-
gen, at der vil blive opnået opbakning blandt medlems-
landene til udkastet til rådskonklusioner.
Fra dansk side deler vi det svenske formandskabs syn på
behovet for at sikre LGBTI-personers sikkerhed. Derfor
bakker vi også op om rådskonklusionerne.
[EU’s tiltrædelse af EMRK]
Endelig er der også en gammel kending på dagsordenen.
Der er nemlig lagt op til en statusdrøftelse af
EU’s tiltræ-
delse af den Europæiske Menneskerettighedskonvention
(EMRK).
Side 9/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
Sagen er løbende blevet forelagt for udvalget
senest til
orientering forud for rådsmødet den 8.-9. december
2022.
Forhandlingerne om EU’s tiltrædelse af EMRK er delt
op i fire overordnede dele, og dagsordenspunktet forven-
tes at vedrøre en generel status på forhandlingerne i Eu-
roparådet, herunder navnlig forhandlingernes del 4 om
EU’s handlinger på området for fælles udenrigs-
og sik-
kerhedspolitik (FUSP), som falder uden for EU-Domsto-
lens jurisdiktion.
Det lykkedes i marts 2023 Kommissionen og Europarå-
dets medlemsstater at blive enige om et foreløbigt udkast
til tiltrædelsesinstrumenter, da de sidste udeståender i re-
lation til navnlig forhandlingernes del 1-3 blev håndteret.
Samtidig er det aftalt, at forhandlingernes del 4 om FUSP
skal håndteres internt i EU, og der pågår fortsat drøftelser
om konkrete løsningsmodeller.
I forhold til den videre proces udestår en proces med ved-
tagelse af de interne EU-regler til gennemførelse af til-
trædelsestraktaten, vedtagelse af rådsafgørelsen, der be-
myndiger EU til at tiltræde traktaten og efterfølgende ra-
tifikation i samtlige Europarådets medlemsstater.
Denne proces må forventes at tage en årrække. Jeg tør
derfor godt love udvalgets medlemmer, at det ikke er sid-
ste gang, at I hører om sagen.
Side 10/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
[EPPO & Adgang til data for effektiv retshåndhævelse]
Dagsordenen indeholder derudover et par statusoriente-
ringer. Det drejer sig konkret om:
1) Den Europæiske Anklagemyndighed (EPPO) og
2) Adgang til data for effektiv retshåndhævelse.
Der er for begges vedkommende tale om tilbageven-
dende emner.
[Rådskonklusioner om samfundets modstandsdygtighed i
en civilbeskyttelseskontekst [Forsvarsministeriet]]
Endelig vil jeg
på vegne af den fungerende forsvarsmi-
nister
forelægge rådskonklusioner om samfundets
modstandsdygtighed i en civilbeskyttelseskontekst til
udvalgets orientering.
Punktet er på dagsordenen til rådsmødet med henblik på
vedtagelse.
I konklusionerne understreges vigtigheden af EU’s kata-
strofemodstandsdygtighedsmål, som medlemsstaterne
og Kommissionen opfordres til at arbejde videre med.
Herudover fremhæves EU’s civilbeskyttelsesmeka-
nisme, som med støtten til Ukraine har ydet sin hidtil
største og mest komplekse civilbeskyttelsesindsats. Der-
udover opfordres Kommissionen til at arbejde videre
med tiltag, der kan styrke beredskabet på det kemiske,
Side 11/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
biologiske, radiologiske og nukleare område. Rådskon-
klusionerne er ikke bindende.
Regeringen kan støtte forslaget. I øvrigt forventer jeg, at
der vil være bred opbakning fra de øvrige medlemsstater.
Det var alt, som jeg ville nævne fra dagsordenen for det
kommende RIA-rådsmøde.
[Siden sidst]
Dog vil jeg afslutningsvis kort berøre overførsel af per-
sonoplysninger fra EU til USA. Jeg vil nemlig gerne be-
nytte lejligheden til at orientere udvalget om EU-Kom-
missionens kommende tilstrækkelighedsafgørelse for
USA. Tilstrækkelighedsafgørelsen skal imødekomme de
problemer, der opstod efter EU-Domstolens afgørelse i
Schrems-II dommen fra 2020.
Kommissionens udkast til tilstrækkelighedsafgørelse
skal forelægges for det såkaldte Artikel 93-udvalg, der
består af repræsentanter for medlemsstaternes regerin-
ger, inden Kommissionen endeligt kan vedtage afgørel-
sen. Justitsministeriet sidder med i Artikel 93-udvalget.
Europaudvalget vil blive orienteret, når der foreligger et
mere endeligt udkast til tiltrækkelighedsafgørelse, hvil-
ket forventes i løbet af sommeren.
Side 12/13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 870: Spm. om oversendelse af talepapir til brug for forelæggelse af RIA-rådsmødet den 8.-9. juni 2023
[Afslutning]
Det var alt.
Tak for ordet.
Side 13/13