Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2754377_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
25. september 2023
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Marat Bekturganov An-
dersen
Sagsnr.: 2023-0030-9019
Dok.:
2886909
Besvarelse af spørgsmål nr. 864 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 864 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 12. juni 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Joakim Thaning
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 864: Spm. om, hvor mange penge der er brugt for exit-programmer for bandemedlemmer i hhv. 2020, 2021 og 2022
Spørgsmål nr. 864 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor mange penge der er brugt for
exit-programmer for bandemedlemmer i hhv. 2020, 2021 og
2022?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Kriminalforsorgens bandeexitprogram blev iværksat i 2011
med udgangspunkt i den nationale rammemodel for exitpro-
grammer fra samme år. Rammemodellen danner grundlag for,
hvordan kriminalforsorgen, politiet og kommunerne samarbej-
der, når personer ønsker at forlade rocker- og bandemiljøet. Del-
tagelse i et exitprogram forudsætter, at myndighederne vurderer,
at personen er motiveret og egnet til at indgå i et exitprogram.
I forbindelse med Bandepakke III fra 2017 blev det vedtaget,
at
prøveløsladelse af en person, som er dømt efter straffelovens §
81 a, og som ikke er udvist ved dom, kræver deltagelse i et sær-
ligt exit-program. Det samme gælder, som udgangspunkt, per-
soner, som er dømt for overtrædelse af straffelovens kapitel 12
eller 13, og som ikke er udvist ved dom. Exit-programmet har
til sigte at forebygge, at den dømte begår ny ligeartet kriminali-
tet,
og har henblik på at få den indsatte til at forlade en rocker-
eller bandegruppering.
Det er centralt for rammemodellen, at personer, der deltager i et
exitprogram, ikke får en bedre retsstilling end andre. Ramme-
modellen har i stedet til sigte at forelægge muligheden for en
mere fokuseret indsats inden for gældende regler, samt mulig-
heden for at den enkelte person støttes i sit exitønske. Som en
del af kriminalforsorgens indsats er der som en særlig foranstalt-
ning for personer i exitforløb mulighed for bl.a. at få mentor-
støtte fra et særligt uddannet korps af mentorer samt psykolog-
forløb.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 864: Spm. om, hvor mange penge der er brugt for exit-programmer for bandemedlemmer i hhv. 2020, 2021 og 2022
2754377_0003.png
Som led i bandeexitprogrammet indgår der derudover udgifter
til kriminalforsorgens interne kompetenceudvikling af medar-
bejdere, seminarer og temadage.
Det registrerede forbrug for bandeexitprogrammet i kriminal-
forsorgen i henholdsvis 2020, 2021 og 2022 er som følger:
År
(Mio. kr.)
2020
1,4
2021
2,6
2022
1,0
Anm.: Udtrækket er i løbende priser og foretaget af Direktoratet for Kriminalforsorgen. Det bemærkes at
udgifterne er bl.a. inkl. lønhonorar til de særlige mentorer, intern kompetenceudvikling, seminarer og tema-
dage. I tabellen indgår ikke interne lønudgifter. Der tages forbehold for fejlposteringer i forbindelse med for-
bruget.
Justitsministeriet har desuden til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at det ikke er muligt for
Rigspolitiet at opgøre, hvor mange udgifter politiet har afholdt
til exitindsatser forbundet med bandemedlemmer. Det skyldes,
at politiets registrering af omkostninger ikke sker på dette detal-
jeringsniveau.
Rigspolitiet kan imidlertid oplyse, at politiet i årene 2020, 2021
og 2022 årligt er blevet tilført ca. 19,3 mio. kr. (2023-pl) i for-
længelse af Bandepakke II (Fast greb om banderne) fra 2014,
hvis formål var at forstærke den forebyggende indsats og exit-
indsatsen samt udvide rammerne for anvendelse af dusører.
Midlerne er udmøntet dels til årsværk i politikredsene til at
styrke den forebyggende indsats og lokale exitindsatser og dels
til Det Nationale Exitkontaktpunkt, der understøtter og koordi-
ner exitindsatsen på tværs af politiet, og er forankret i Køben-
havns Vestegns Politi.
Indeholdt i de 19,3 mio. kr. indgår en pulje til finansiering af
særlige indsatser bl.a. med henblik på, at exitkandidater kan få
fjernet rocker- eller banderelaterede tatoveringer, modtage psy-
kologhjælp, blive akut relokaliseret (safehouse for truede exit-
kandidater) mv. Rigspolitiet kan oplyse, at der er afholdt
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 864: Spm. om, hvor mange penge der er brugt for exit-programmer for bandemedlemmer i hhv. 2020, 2021 og 2022
udgifter til særlige indsatser på 1,6 mio. kr. i 2020, 1,3 mio. kr.
i 2021 og 1,3 mio. kr. i 2022.”
Side 4/4