Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2790320_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
29. november 2023
Politikontoret
Camilla Maria Andersen
2023-04298
2883426
Besvarelse af spørgsmål nr. 861 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 861 (Alm. del), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juni 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om ministeren vil redegøre for, om det inden for Danmarks internationale forpligtelser vil være muligt at hæve slettefristen i § 23, stk. 1 i cirkulære om registrering mv. af oplysninger i Det Centrale Kriminalregister?
Spørgsmål nr. 861 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om det inden for Danmarks
internationale forpligtelser vil være muligt specifikt at
tilvejebringe hjemmel til længerevarende opbevaring af
oplysninger om udlændinges kriminalitet i medfør af cirkulære
om registrering mv. af oplysninger i Det Centrale
Kriminalregister under henvisning til, at oplysningerne skal
anvendes til brug ved udlændingens ansøgning om
opholdstilladelse og dansk indfødsret, eventuelt med mulighed
for at udlændingen kan anmode om at få oplysningerne slettet
efter den almindelige slettefrist mod at give afkald på retten til
at ansøge om tidsubegrænset opholdstilladelse og dansk
indfødsret?”
Svar:
Justitsministeriet kan oplyse, at der i dag ved opbevaringen af oplysninger i
Det Centrale Kriminalregister (herefter »Kriminalregisteret«) ikke sondres
mellem danske statsborgere og udlændinge.
Efter artikel 14 i den Europæiske Menneskerettighedskonvention (herefter
»EMRK«) skal de i konventionen anerkendte rettigheder og friheder sikres
uden forskel på grund af køn, race, farve, sprog, religion, politisk eller anden
overbevisning, national eller social oprindelse, tilhørsforhold til et nationalt
mindretal, formueforhold, fødsel eller ethvert andet forhold.
Bestemmelsen finder alene anvendelse i sammenhæng med konventionens
øvrige bestemmelser. Det bemærkes i den forbindelse, at opbevaring af
personoplysninger om strafbare forhold udgør et indgreb i retten til privatliv
efter EMRK artikel 8, og EMRK artikel 14 finder således anvendelse på
forskelsbehandling i relation hertil.
EMRK
artikel
14
indeholder
efter
Den
Europæiske
Menneskerettighedsdomstols (herefter »Domstolen«) praksis et forbud mod
usaglig forskelsbehandling, der indebærer, at personer i sammenlignelige
situationer som udgangspunkt skal behandles ens. Forskelsbehandling i
sådanne situationer skal være objektivt og sagligt begrundet for at være
lovlig. Bestemmelsen omfatter både direkte og indirekte diskrimination. Det
bemærkes, at det følger af Domstolens praksis, at forskelsbehandling
baseret udelukkende på nationalitet alene kan begrundes i tvingende og
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 856: Spm. om ministeren vil redegøre for, om det inden for Danmarks internationale forpligtelser vil være muligt at hæve slettefristen i § 23, stk. 1 i cirkulære om registrering mv. af oplysninger i Det Centrale Kriminalregister?
meget vægtige hensyn, jf. bl.a. dommen
Biao mod Danmark
af 24. maj 2016
og dommen
Gaygusuz mod Østrig
af 16. september 1996.
Det er Justitsministeriets vurdering, at en ordning, hvor oplysninger om
udlændinges kriminalitet opbevares i Kriminalregisteret i længere tid end
tilsvarende opbevaring af oplysninger om danske statsborgeres kriminalitet
under henvisning til, at oplysningerne skal anvendes ved behandling af
udlændinges ansøgning om opholdstilladelse og dansk indfødsret –
afhængig af den konkrete, herunder tekniske, udformning – vil kunne
gennemføres inden for rammerne af EMRK artikel 14 sammenholdt med
EMRK artikel 8. Der er ved vurderingen lagt vægt på, at opbevaring af
oplysningerne
vil
tjene
det
saglige
formål
at
give
udlændingemyndighederne mulighed for på objektivt og faktuelt grundlag
at efterse, om betingelserne for at opnå opholdstilladelse og dansk indfødsret
er opfyldt.
Det bemærkes dog, at Kriminalregisteret er et ældre register med
sparsomme tekniske muligheder. En udvidelse eller ændring af registeret vil
derfor give anledning til væsentlige tekniske udfordringer.
Side 3/3