Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2739372_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
16. august 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-0030-9009
2884202
Besvarelse af spørgsmål nr. 858 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 858 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. juni 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 854: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Politiet drukner i sager om økonomisk it-svindel: Sidste år blev knap otte ud af 10 sager droppet, dr.dk den 6. juni 2023
Spørgsmål nr. 858 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen ”Mens svindlere har
kronede dage, dropper politiet at efterforske særlige sager”, Jyl-
lands-Posten, den 9. juni 2023, og vil ministeren i denne forbin-
delse redegøre for, hvordan politiet og anklagemyndigheden
fremover vil prioritere sager om IT-relateret kriminalitet?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har forstået spørgsmålet sådan, at det handler om sager
om it-relateret økonomisk kriminalitet, og har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten og Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten
har til brug for besvarelse af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Statsadvokaten for Særlig Kriminalitet
(SSK), der på baggrund af en udtalelse fra National enhed for
Særlig Kriminalitet (NSK) har oplyst følgende:
NSK har oplyst, at økonomisk kriminalitet udgør en af de største
udfordringer for politiets og anklagemyndighedens straffesags-
behandling.
Kriminalitetsområdet har udviklet sig meget i de senere år, idet
en stor del af den økonomiske kriminalitet som led i den løbende
digitalisering af samfundslivet nu foregår på internettet, hvilket
bl.a. har medført en betydelig vækst i kriminaliteten. Den it-re-
laterede økonomiske kriminalitet foregår både hurtigere, hyppi-
gere og mere grænseoverskridende end den fysiske økonomiske
kriminalitet, hvilket gennem de senere år har ført til en betydelig
sagsophobning i såvel Nationalt Center for IT-Kriminalitet
(NCIK) som i politikredsene og et fortsat stigende antal anmel-
delser.
Politiet og anklagemyndigheden har i samme periode
blandt
andet som led i gennemførelsen af aftalen om politiets og ankla-
gemyndighedens økonomi 2021-23 (flerårsaftalen) og den digi-
tale tryghedspakke (lanceret i september 2022 af den daværende
regering (Socialdemokratiet), Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige)
taget en række initiativer for at styrke og stabilisere indsatsen
mod it-relateret økonomisk kriminalitet. Det drejer sig dels om
initiativer til forebyggelse, forstyrrelse (disruption) og efter-
forskning af it-relateret økonomisk kriminalitet, dels om initia-
tiver til styrket prioritering på området.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 854: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Politiet drukner i sager om økonomisk it-svindel: Sidste år blev knap otte ud af 10 sager droppet, dr.dk den 6. juni 2023
For så vidt angår prioritering af anmeldelser om it-relateret øko-
nomisk kriminalitet fremgår det af flerårsaftalen, at der er behov
for nye værktøjer til at prioritere sager om økonomisk krimina-
litet, så politiet og anklagemyndigheden får mulighed for i øget
omfang at inddrage relevante hensyn ved beslutningen af, om
en sag efterforskes, herunder om anmelder har været udsat for
tab, og fastsætte retningslinjer for, hvilke typer af it-relateret
økonomisk kriminalitet der prioriteres efterforskningsmæssigt.
Som opfølgning på ovennævnte initiativ i flerårsaftalen har
Justitsministeriet i samarbejde med Rigsadvokaten og Rigspoli-
tiet vurderet de eksisterende muligheder for, at politiet og ankla-
gemyndigheden kan foretage ressourcemæssige prioriteringer i
forhold til efterforskning af it-relateret økonomisk kriminalitet.
Det blev i den forbindelse konkluderet, at politiet inden for ram-
merne af gældende ret allerede har ganske vide rammer for at
prioritere ressourcerne, og at vurderingen af, om der i en konkret
sag skal indledes efterforskning, kan ske på baggrund af mere
standardiserede kriterier, der omfatter f.eks. sagstypen, størrel-
sen af det lidte tab, og om der umiddelbart er tale om en enkelt-
stående sag.
NSK har på den baggrund den 1. marts 2023 indført en ny prio-
riterings- og styringsmodel i NCIK, der modtager alle anmeldel-
ser om it-relateret økonomisk kriminalitet. Modellen skal sikre
skarpere og hurtigere prioritering samt bedre styring af anmel-
delser om it-relateret økonomisk kriminalitet med henblik på at
nedbringe de nuværende sagsbeholdninger på området og sikre
en stærkere og mere målrettet kriminalitetsbekæmpelse. Model-
len indebærer bl.a., at den samlede vurdering af omstændighe-
derne i den enkelte sag med henblik på at beslutte, om der skal
indledes en efterforskning, tager afsæt i en række standardise-
rede kriterier, der er udtryk for en vurdering af karakteren og
alvoren af de forskellige kategorier af strafbare forhold, der an-
meldes til NCIK. Blandt disse standardiserede kriterier indgår et
beløbskriterie, der har betydning for, hvilke efterforsknings-
skridt der iværksættes i den enkelte sag. Beløbskriteriet står dog
ikke alene, da der i alle tilfælde foretages en samlet vurdering af
omstændighederne i den enkelte sag, og der er ikke tale om en
bagatelgrænse, hvorefter anmeldelser under en vis beløbs-
grænse ikke undergives sagsbehandling.
Formålet med den nye prioriterings- og styringsmodel er således
at sikre, at politiet prioriterer de alvorligere forhold, herunder
forhold med større tab eller sager med gerningsmænd, der begår
flere forhold, og at de anmeldelser, der ikke bør efterforskes, så
vidt muligt henlægges allerede i NCIK. Det skal medvirke til at
sikre en hurtigere og mere ensartet retshåndhævelse i hele lan-
det. Det bemærkes i den forbindelse, at modellen vil få betyd-
ning for, hvornår anmeldelser om it-relateret økonomisk
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 854: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Politiet drukner i sager om økonomisk it-svindel: Sidste år blev knap otte ud af 10 sager droppet, dr.dk den 6. juni 2023
kriminalitet henlægges, da flere anmeldelser vil blive henlagt
allerede i NCIK, men NSK forventer ikke, at modellen samlet
set vil føre til, at flere anmeldelser henlægges.
Selvom en anmeldelse måtte blive afvist, jf. retsplejelovens §
749, stk. 1, eller efterforskning indstillet, jf. § 749, stk. 2, vil
politiet kunne genoptage efterforskningen, hvis der fremkom-
mer nye oplysninger, og forholdet ikke er forældet. Dette vil ek-
sempelvis kunne være relevant i tilfælde, hvor en anmeldelse af
et enkeltstående bedrageri er blevet henlagt, men senere anmel-
delser indikerer, at der er tale om mere systematisk eller organi-
seret kriminalitet, eller hvor de nye oplysninger indebærer, at
det nu vurderes, at der kan føres bevis for bedrageri. I det til-
fælde vil politiet kunne beslutte at genoptage efterforskningen
af det henlagte forhold.
Politiets henlæggelse af en sag er således ikke ensbetydende
med, at sagen ikke længere figurerer i politiets systemer. Når en
anmeldelse om it-relateret økonomisk kriminalitet kommer ind
i NCIK, sammenholdes den med tidligere anmeldelser (både
verserende og henlagte). Er der sammenfald, vil sagerne kunne
kobles sammen og blive efterforsket samlet, således at det i sti-
gende omfang bliver muligt at prioritere til fordel for sager, der
vedrører mere systematisk kriminalitet.
Det bemærkes i øvrigt, at NCIK’s afgørelser om henlæggelse af
en anmeldelse vil kunne påklages til Statsadvokaten for Særlig
Kriminalitet (SSK) efter de almindelige regler herom i retsple-
jelovens § 101, jf. § 749, stk. 3.
NSK vil løbende på baggrund af erfaringer fra politi og ankla-
gemyndighed overveje, om og hvordan modellen kan forbedres.
Det bemærkes videre, at indførelsen af den nye prioriterings- og
styringsmodel i NCIK skal ses i sammenhæng med flere samti-
dige tiltag
på området, herunder navnlig NSK’s tilførsel af be-
tydelige personaleressourcer til NCIK.
NSK vurderer samlet, at de tiltag, som politiet og anklagemyn-
digheden har taget i de senere år, herunder ikke mindst den nye
prioriterings- og styringsmodel, vil bidrage til at stabilisere ind-
satsen mod it-relateret økonomisk kriminalitet og styrke krimi-
nalitetsbekæmpelsen på området. Det er dog fortsat forventnin-
gen, at it-relateret økonomisk kriminalitet vil udfordre politiet
og anklagemyndigheden de kommende år.
SSK, Rigsadvokaten og Rigspolitiet kan henholde sig til udta-
lelsen fra NSK.”
2.
Som det også fremgår af udtalelsen ovenfor, er der de seneste år iværksat
flere tiltag for at styrke indsatsen mod it-relateret økonomisk kriminalitet.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 854: Spm. om ministeren vil kommentere på artiklen Politiet drukner i sager om økonomisk it-svindel: Sidste år blev knap otte ud af 10 sager droppet, dr.dk den 6. juni 2023
Eksempelvis blev der i efteråret 2022 indgået en politisk aftale om en digital
tryghedspakke, som bl.a. styrkede politiets sagsbehandling inden for øko-
nomisk kriminalitet på nettet ved at tilføre yderligere medarbejdere til om-
rådet. Herudover er politiets muligheder for at blokere svindelhjemmesider
blevet udvidet. Jeg vil ikke udelukke, at der kan være behov for flere tiltag.
Vi må imidlertid være ærlige at sige, at det ikke bare er et spørgsmål om at
give politiet ressourcer og værktøjer, men også et spørgsmål om at give po-
litiet mulighed for at prioritere ressourcerne mest hensigtsmæssigt.
Derfor fremgår det også af flerårsaftalen for politiet og anklagemyndighe-
den 2021-2023, at aftaleparterne vil give politiet mulighed for i øget omfang
at prioritere, hvilke sager om it-relateret økonomisk kriminalitet der efter-
forskes. Justitsministeriet har på den baggrund udarbejdet en beskrivelse af
politiets eksisterende muligheder for at prioritere sager, som er delt med for-
ligskredsen bag flerårsaftalen i september 2022.
Side 5/5