Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2732550_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. juli 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2023-0030-9002
Dok.:
2882962
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 842 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 842 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. juni 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Nina Lidman
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 842: Spm., om det er korrekt forstået, at renten på straffesagsomkostninger kan nedsættes til det halve af de 9,9 procent, der tilskrives i dag
Spørgsmål nr. 842 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om det er korrekt forstået, at renten
på straffesagsomkostninger kan nedsættes til det halve af de 9,9
procent, der tilskrives i dag? Og vil ministeren redegøre for, om
det vil være muligt at gøre tilskrivningen fradragsberettiget?”
Svar:
1.
I medfør af bekendtgørelse nr. 1250 af 29. november 2019 om opkræv-
ning af visse bøder, offerbidrag, konfiskationsbeløb, sagsomkostninger m.v.
samt afgørelse af forvandlingsstraf for bøde (bødebekendtgørelsen) skal po-
litiet opkræve sagsomkostninger, så snart afgørelsen herom kan fuldbyrdes,
jf. § 3, stk. 1. Opkrævningen sker ved, at politiet skriftligt opfordrer skyld-
neren til inden 20 dage at indbetale beløbet til politiet, jf. bekendtgørelsens
§ 3, stk. 2. Politiet oversender sagen til restanceinddrivelsesmyndigheden
med henblik på inddrivelse, hvis skyldneren ikke betaler det samlede beløb
inden den frist, der er fastsat, jf. bekendtgørelsens § 5, stk. 1.
2.
Justitsministeriet har endvidere til brug for besvarelsen af spørgsmålet
indhentet en udtalelse fra Skatteministeriet, der har oplyst følgende:
”Fordringer, der inddrives af Gældsstyrelsen, forrentes som ud-
gangspunkt med en inddrivelsesrente svarende til renten efter
rentelovens § 5, stk. 1 og 2, der beregnes som Nationalbankens
officielle udlånsrente pr. 1. januar og 1. juli med et tillæg på 8
pct. Forrentningen, der også gælder krav på straffesagsomkost-
ninger, sker fra og med den 1. i måneden efter modtagelsen af
fordringen hos restanceinddrivelsesmyndigheden. I øjeblikket
udgør inddrivelsesrenten 9,9 pct. pr. år.
I aftalen ”Nedbringelse af danskernes gæld til det offentlige”,
som den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, So-
cialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Det Konservative Fol-
keparti, Liberal Alliance, Alternativet og Kristendemokraterne
indgik den 20. juni 2022, blev det bl.a. besluttet at nedsætte ind-
drivelsesrenten. Formålet med rentenedsættelsen er at give flere
skyldnere mulighed for hurtigere at afdrage på deres gæld til det
offentlige.
På baggrund heraf er der med virkning fra den 1. juli 2023 gen-
nemført en ændring af inddrivelsesrenten, hvorefter rentetillæg-
get på 8 pct. er nedsat til 4 pct. Hvis Nationalbankens officielle
udlånsrente er uændret den 1. juli 2023, vil inddrivelsesrenten
fra og med den 1. juli 2023 udgøre 5,9 pct. pr. år.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 842: Spm., om det er korrekt forstået, at renten på straffesagsomkostninger kan nedsættes til det halve af de 9,9 procent, der tilskrives i dag
Der er generelt ikke fradragsret for inddrivelsesrenter. Fradrags-
retten for inddrivelsesrenter blev ophævet i 2020 med bl.a. den
begrundelse, at det ikke systemmæssigt var muligt for Gælds-
styrelsen at administrere pligten til at indberette inddrivelsesren-
terne korrekt til Skattestyrelsen. Herudover blev der lagt vægt
på, at det ville øge kompleksiteten i inddrivelseslovgivningen
og systemunderstøttelsen, hvis ikke den manglende fradragsret
for inddrivelsesrenter skulle gælde for samtlige fordringstyper.
Som følge heraf er der ikke planer om at ændre ved den mang-
lende fradragsret.”
Side 3/3