Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2722525_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
12. juni 2023
Kontor:
Politikontoret
Sagsbeh: Freja Bache Linnebjerg
Loop
Sagsnr.: 2023-0030-8907
Dok.:
2857424
Besvarelse af spørgsmål nr. 772 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 772 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 15. maj 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 772: Spm. om, hvilke rettigheder en borger har, når en politiansat bruger en mobiltelefon til at filme borgerens ansigt
Spørgsmål nr. 772 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke rettigheder en borger har, når en
politiansat bruger en mobiltelefon til at filme borgerens ansigt,
herunder hvordan borgeren kan rette henvendelse til betjenten
med henblik på at få oplyst sine rettigheder?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
skal indledningsvis oplyse, at politiet må behandle
oplysninger om borgere, når behandlingen foretages med hen-
blik på at forebygge, efterforske, afsløre eller retsforfølge straf-
bare handlinger eller fuldbyrde strafferetlige sanktioner, herun-
der for at beskytte mod eller forebygge trusler mod den offent-
lige sikkerhed, jf. retshåndhævelseslovens § 1, stk. 1. Denne be-
handling kan, hvis nødvendigt, ske ved optagelse på tjenestemo-
biltelefon.
Borgeres rettigheder i forbindelse med politiets behandling af
personoplysninger følger af retshåndhævelseslovens afsnit III.
Såfremt borgere ønsker at få indsigt i eller gøre indsigelse over
politiets behandling af deres oplysninger, kan de rette henven-
delse til pågældende politikreds eller til Rigspolitiets databe-
skyttelsesrådgiver (DPO). Derudover kan de klage til Datatilsy-
net.
En borger har også mulighed for at klage over politiets disposi-
tioner
både inden for og uden for strafferetsplejen. Dispositi-
onsklager omfatter et betydeligt antal dispositioner af meget for-
skelligartet karakter. Der kan være tale om helt generelle ledel-
sesmæssige dispositioner som f.eks. prioritering af politiets res-
sourcer eller generelle overvejelser af operationel eller polititak-
tisk karakter vedrørende anvendelse af eksempelvis magtmidler.
Der kan også være tale om konkrete dispositioner rettet mod en
gruppe borgere eller en enkeltperson i forbindelse med politiets
efterforskning af lovovertrædelser eller i forbindelse med or-
denshåndhævelse. En borgers klage over politiets brug af tjene-
stemobiltelefon over for pågældende vil kunne anses for en
klage over politiets dispositioner.
Såfremt politiets brug af tjenestemobiltelefon er sket i forbin-
delse med politiets (operationelle) dispositioner uden for straf-
feretsplejen, som f.eks. politiets brug af tjenestemobiltelefon i
forbindelse med hændelser, der håndteres efter politiloven, be-
handles borgerens klage af den pågældende politikreds med
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 772: Spm. om, hvilke rettigheder en borger har, når en politiansat bruger en mobiltelefon til at filme borgerens ansigt
klageadgang til Rigspolitiet. Rigspolitiet har som klageinstans
mulighed for at stadfæste politikredsens afgørelse eller udtale
kritik/delvis kritik af politiets dispositioner uden for strafferets-
plejen. Klager over politiets dispositioner foretaget som led i en
strafferetlig efterforskning hører derimod under de regionale
statsadvokaters kompetence.
Afslutningsvis bemærkes, at offentlige myndigheder i al almin-
delighed skal yde vejledning og bistand til personer, der hen-
vender sig om spørgsmål inden for myndighedens sagsområde
efter almindelige retsgrundsætninger og god forvaltningsskik.”
Side 3/3