Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2736987_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. august 2023
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Martine Cecilie Lund Fre-
deriksen
Sagsnr.: 2023-0030-8896
Dok.:
2843138
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 763 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 763 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. maj 2023. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Peter Hummelgaard
/
Mie Vinkel Sørensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm., hvilke dokumentationskrav der stilles, når en livstids- eller forvaringsdømt skal dokumentere en relation til en given person
Spørgsmål nr. 763 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke dokumentationskrav der efter
praksis stilles, når en livstids- eller forvaringsdømt skal doku-
mentere, at hun/han allerede inden varetægtsfængslingen har
haft en relation til en given person, som vedkommende ønsker
besøg af og kontakt med, og hvilke krav stilles der til relationens
nærhed, jf. lov nr. 157 af 31. januar 2022?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”1.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 51 a, stk. 1, må en indsat,
der udstår fængselsstraf på livstid eller er idømt forvaring for
overtrædelse af en bestemmelse, som hjemler straf af fængsel
på livstid, ikke uden tilladelse få besøg i de første 10 år af den
idømte straf af fængsel på livstid, eller indtil den pågældende
har været anbragt i forvaring i de første 10 år.
Kriminalforsorgen meddeler tilladelse til besøg fra nærtstående
eller personer, som den indsatte havde kontakt til før varetægts-
fængslingen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 51 a, stk. 2.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 157 af 31. januar 2022,
at der ved nærtstående forstås ægtefæller eller samlevende,
børn, børnebørn, forældre, søskende, bedsteforældre, oldeforæl-
dre og andre personer, til hvem den indsatte har en sådan til-
knytning, at den kan ligestilles med disse familiebånd. Hvis der
ikke er tale om nærtstående, vil det efter bestemmelsen være af-
gørende for, om der skal meddeles tilladelse, at den indsatte har
haft kontakt til den pågældende før varetægtsfængslingen.
Begrebet kontakt indebærer, at der skal have været en forbin-
delse mellem den indsatte og den pågældende person, som den
indsatte enten ønsker at modtage besøg fra, brevveksle med eller
telefonere med. Det er ikke afgørende, hvor lang tid siden der
har været kontakt. Det er heller ikke afgørende, at der f.eks. ikke
har været kontakt mellem de pågældende i en årrække. Det for-
udsættes dog, at der har været en indbyrdes dialog mellem den
indsatte og den pågældende.
2.
Direktoratet kan oplyse, at det påhviler den indsatte at påvise,
at en person er nærtstående, eller at der er etableret kontakt før
varetægtsfængslingen. Dette indebærer, at det som klar hoved-
regel er op tilden indsatte selv at fremskaffe oplysninger, der
kan påvise dette.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 763: Spm., hvilke dokumentationskrav der stilles, når en livstids- eller forvaringsdømt skal dokumentere en relation til en given person
I praksis skal den indsatte eksempelvis kunne fremlægge tidli-
gere korrespondance mellem vedkommende og den pågældende
person, herunder breve, billeder eller lignende, til at understøtte,
at der er tale om nærtstående eller en person, som den pågæl-
dende har haft kontakt med før varetægtsfængslingen.
Endvidere er der i praksis ikke noget til hinder for, at personen
uden for institutionen indsender dokumentation for tidligere
kontakt til den indsatte, eksempelvis i forbindelse med en an-
modning om besøgstilladelse.
3.
Der påhviler, jf. forarbejderne til lov nr. 157 af 31. januar
2022, som udgangspunkt ikke kriminalforsorgen en forpligtelse
til selv at tilvejebringe oplysninger, der påviser, at der er tale om
en nærtstående, eller at der er etableret kontakt før varetægts-
fængslingen. Det forudsættes dog, at kriminalforsorgen i rele-
vant og muligt omfang foretager opslag i relevante it-systemer
med henblik på at konstatere, om der er tale om en nærtstående
til den pågældende indsatte. Såfremt det konstateres, at det fort-
sat er vanskeligt for den indsatte at fremskaffe oplysninger, som
påviser, at en person er nærtstående, eller at der er etableret kon-
takt før varetægtsfængslingen, forudsættes det, at kriminalfor-
sorgen efter omstændighederne, og i det omfang, det i øvrigt er
muligt inden for rammerne af kriminalforsorgens virksomhed,
yder bistand til den indsatte. Det forudsættes herved, at den ind-
satte har peget på konkrete oplysninger, der kan bidrage til at
påvise, at der var etableret kontakt før varetægtsfængslingen, og
som den indsatte ikke kan fremskaffe selv eller gennem andre,
f.eks. en nærtstående. Det kan eksempelvis være tilfældet, hvis
den indsatte oplyser, at der på en bestemt hjemmeside på inter-
nettet foreligger konkrete og tilgængelige oplysninger, som kan
påvise kontakten før varetægtsfængslingen.
Efter praksis vil det bero på en konkret vurdering, hvorvidt den
fremlagte dokumentation er tilstrækkelig og således påviser, at
en person er nærtstående, eller at der er etableret kontakt før va-
retægtsfængslingen. Såfremt det ikke kan påvises, at en person
er nærtstående, eller at der er etableret kontakt før varetægts-
fængslingen, kan tilladelse til besøg, brevveksling eller telefoni
afslås.”
Side 3/3