Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2725325_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. juni 2023
Strafferetskontoret
Lea Elkjær Tarpgård
2023-0030-8169
2694110
Besvarelse af spørgsmål nr. 77 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 77 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. januar 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm., om sugardatingtjenester på samme måde som trykte eller elektroniske medier, der mod betaling annoncerer for prostitution, vil kunne være omfattet af straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt
Spørgsmål nr. 77 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på REU alm. del - spørgs-
mål 1149 (folketingsåret 2021-22) bekræfte, at sugardatingtje-
nester og elektroniske medier, der bedriver mellemmandsvirk-
somhed, er en opgave, som politiet skal retsforfølge?”
Svar:
1.
Som det fremgår af besvarelsen af 1. september 2022 af spørgsmål nr.
1149 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, anfører arbejdsgruppen om di-
gitale krænkelser bl.a., at det allerede i dag er strafbart at medvirke til, at
unge under 18 år prostituerer sig, ligesom det er strafbart at betale for sex
med en ung under 18 år, jf. straffelovens § 224, stk. 1 og 2.
Hvis en person under 18 år har en profil på en sugardatingtjeneste, hvoraf
det fremgår, at den unge tilbyder seksuelle ydelser mod betaling, vil sugar-
datingtjenesten derfor kunne straffes, hvis det kan bevises, at tjenesten har
forsæt til, at der tilbydes seksuelle ydelser, og til, at den unge var under 18
år.
2.
Arbejdsgruppen konstaterer desuden, at sugardatingtjenester på samme
måde som trykte eller elektroniske medier, der mod betaling annoncerer for
prostitution, vil kunne være omfattet af straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt.,
om såkaldt mellemmandsvirksomhed, hvis tjenesten anvendes til prostitu-
tion, og tjenesten har forsæt til dette. Efter straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt.,
er det strafbart at fremme andres prostitution ved for vindings skyld eller i
oftere gentagne tilfælde at virke som mellemmand. Bestemmelsen omfatter
også fremme af myndige personers prostitution.
Det vil dog efter arbejdsgruppens vurdering være en forudsætning for at
stille sugardatingtjenester strafferetligt til ansvar efter straffelovens § 233,
stk. 2, 2. pkt., at der samtidig gøres op med den mangeårige praksis for ikke
at strafforfølge medier, der bringer annoncer for prostitution, for mellem-
mandsvirksomhed. Henset til, at der i givet fald ville være tale om et mar-
kant opgør med en årelang praksis, vil det efter arbejdsgruppens opfattelse
være hensigtsmæssigt, at en eventuel praksisændring gennemføres ved lov.
Arbejdsgruppen kommer med en række argumenter, der taler for og imod,
at medier, sugardatingtjenester mv. bør stilles strafferetligt til ansvar for
mod betaling at fremme myndige personers frivillige prostitution.
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm., om sugardatingtjenester på samme måde som trykte eller elektroniske medier, der mod betaling annoncerer for prostitution, vil kunne være omfattet af straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt
På den ene side kan det ifølge arbejdsgruppen anføres, at en håndhævelse af
forbuddet mod at fremme prostitution vil bidrage til at begrænse prostitution
med dens menneskelige og samfundsmæssige følger ved at gøre det vanske-
ligere for personer at prostituere sig. Det kan ifølge arbejdsgruppen også
anføres, at fremkomsten af sugardatingtjenester indebærer en lettere adgang
til at prostituere sig, som vil kunne medføre en stigning i antallet af personer,
navnlig unge, der ser prostitution i form af sugardating som en hurtig vej til
at opnå materielle goder.
På den anden side kan det ifølge arbejdsgruppen anføres, at straf bør være
begrænset til tilfælde, hvor den har til formål at beskytte myndige personer,
der prostituerer sig, mod udnyttelse, og at man ved at straffe sugardatingtje-
nester, medier mv. for at fremme myndige personers frivillige prostitution
straffer medvirken til en i øvrigt straffri virksomhed og gør det vanskeligere
for prostituerede at udøve deres virksomhed under rimelige forhold.
Hvorvidt man fremover skal strafforfølge medier, sugardatingtjenester mv.
for mod betaling at fremme myndige personers frivillige prostitution, beror
efter arbejdsgruppens opfattelse på en politisk vurdering. Arbejdsgruppen
har på den baggrund undladt at forholde sig hertil.
3.
Den tidligere regering (Socialdemokratiet), Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Nye Borgerlige, Pe-
ter Skaarup og Karina Adsbøl indgik den 29. juni 2022 aftale om initiativer
mod digitale krænkelser, hvor der blev taget politisk stilling til arbejdsgrup-
pens anbefalinger.
Den politiske aftale indebærer, at der indføres en særskilt kriminalisering af
grooming af personer under 18 år, en udvidelse af den såkaldte ”skolelærer-
paragraf”, der forbyder seksuelle relationer med personer under 18 år, som
er betroet gerningspersonen til undervisning, opdragelse e.l., til også at om-
fatte blufærdighedskrænkelse, en udvidelse af straffelovens bestemmelse
om andet seksuelt forhold end samleje til også at omfatte seksuelle handlin-
ger, som gerningspersonen får den forurettede til at udføre på sig selv, her-
under såkaldt sextortion, og en ændring af terminologien i straffeloven, så
”pornografisk” materiale fremover betegnes som ”seksuelt” materiale.
Des-
uden indebærer aftalen en undersøgelse af muligheden for at stille krav om
aldersverifikation ved brug af tjenester, der formidler sugardating.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 76: Spm., om sugardatingtjenester på samme måde som trykte eller elektroniske medier, der mod betaling annoncerer for prostitution, vil kunne være omfattet af straffelovens § 233, stk. 2, 2. pkt
Strafforfølgning for mellemmandsvirksomhed af medier, sugardatingtjene-
ster mv. for mod betaling at fremme myndige personers frivillige prostitu-
tion indgår ikke i aftalen.
Side 4/4