Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2720370_0001.png
Justitsministeriet
Politiets eksisterende muligheder for at prioritere sager
7. september 2022
Det fremgår af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023,
at aftaleparterne vil give politiet og anklagemyndigheden mulighed for i øget
omfang at inddrage relevante hensyn ved beslutningen af, om en sag skal
efterforskes, herunder om anmelder har været udsat for tab, og fastsætte
retningslinjer for, hvilke typer af it-relateret økonomisk kriminalitet der prioriteres
efterforskningsmæssigt. Det fremgår videre, at det skal begrænse den fremtidige
tilvækst af små sager om bl.a. it-relateret økonomisk kriminalitet.
Initiativet i flerårsaftalen er bl.a. inspireret af erfaringerne fra Storbritannien, hvor
man har indført en model for prioritering af sager om økonomisk kriminalitet. Det
betyder, at en række mindre alvorlige sager om økonomisk kriminalitet som
udgangspunkt ikke efterforskes, medmindre de udtages ved bedømmelse baseret på
en række faktorer.
Justitsministeriet har i forlængelse af aftalen i samarbejde med Rigsadvokaten og
Rigspolitiet undersøgt politiets eksisterende muligheder for at foretage prioritering
af sager. Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at politiet inden for
rammerne af gældende ret allerede har ganske vide rammer for at prioritere
ressourcerne, herunder ved at henlægge sager. Notitsen beskriver således de
gældende juridiske rammer for politikredsenes prioritering af sager.
Udviklingen i it-relateret økonomisk kriminalitet
Den digitale udvikling og den it-relaterede kriminalitet udfordrer politiets
efterforskningsmæssige ressourcer på en række fronter. Udviklingen indebærer
bl.a., at forbrydelser kan begås i et hidtil uset omfang over for mange mennesker på
én gang og med stor hastighed, hvilket har ført til en voldsom vækst i den
økonomiske kriminalitet på internettet gennem de seneste ca. 10 år.
Nationalt Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (NCIK, tidligere LCIK)
blev oprettet i 2018 med henblik på at imødegå den betydelige vækst i it-relateret
økonomisk kriminalitet. Centeret forestår bl.a. den indledende centrale
sagsbehandling af anmeldelser om konkrete strafbare forhold forud for en eventuel
efterforskning i politikredsene.
Tilvæksten i politiets sagsbeholdning er således altovervejende drevet af sager om
økonomisk kriminalitet, hvoraf en stor del er anmeldelser uden eller med et
begrænset tab eller sager, hvor efterforskningen rækker langt ud over landets
grænser. Det afspejles bl.a. i, at politiet ultimo juli 2022 havde ca. 42.000
1
verserende
Baseret på dynamiske tal ekskl. efterregistreringer trukket 26. august 2022. Da det er dynamiske tal,
vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. It-relateret økonomisk kriminalitet er
defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og
visiteret af LCIK/NCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm., om ministeren vil oversende eventuelle interne vejledninger, regelsæt eller instrukser for, hvordan politiet prioriterer sager om økonomisk kriminalitet
2720370_0002.png
anmeldelser uden sigtelse om it-relateret økonomisk kriminalitet.
Mange af disse sager handler om anmeldelser af svindel ved køb på internettet, som
typisk vedrører mindre beløb, mens andre bl.a. handler om kontaktbedrageri via e-
mails, hvor der typisk er større tab, og hvor efterforskningen forudsætter
samarbejde med udenlandske myndigheder. Sagerne er kendetegnet ved, at der i
mange tilfælde vil være digitale spor, som i princippet kan følges, herunder til
udlandet.
I 2021 modtog NCIK ca. 28.000 anmeldelser om it-relateret økonomisk
kriminalitet.
2
I 2021 modtog centeret mere end 11.000 anmeldelser om
bedragerisager vedrørende handel mellem to eller flere parter, der ofte bliver
anmeldt, hvis den ene part ikke overholder sin del af aftalen. I ca. 56 pct. af disse
sager har den forurettede et tab på mindre end 1.500 kr. I 92 pct. af sagerne har den
forurettede et tab på mindre end 8.000 kr.
NCIK har endvidere en række sager om forsøg på fakturasvindel, hvor der ikke
lides tab, og såkaldt ”CEO fraud”,
hvor modus efterhånden er så alment kendt, at
der i færre og færre tilfælde ses at være lidt tab. Det er f.eks. sager, hvor der
fremsendes en ’prøvemail’ til medarbejdere
i en virksomheds eller en forenings
regnskabsafdeling, som giver indtryk af at hidrøre fra chefen, og som spørger om
bistand til at betale en faktura eller købe en vare.
Derudover er der mange sager, hvor der foretages anmeldelse af misbrugte
kortoplysninger, som kan være erhvervet via datalæk eller gennem phishing, og hvor
anmelder typisk får sit tab dækket af sit pengeinstitut på grund af reglerne i
betalingskortloven. I disse sager sker det ofte, at anmelder aldrig svarer politiet, når
der anmodes om yderligere oplysninger, idet tabet allerede er dækket.
Den digitale udvikling stiller således krav til, at politiet i højere grad end hidtil
prioriterer de efterforskningsmæssige ressourcer, der er til rådighed, så det sikres, at
de anvendes mest hensigtsmæssigt.
Retsplejelovens regler
Politiet iværksætter efter retsplejelovens § 742, stk. 2, en efterforskning, når der er
rimelig formodning for, at der er begået et strafbart forhold, som forfølges af det
offentlige. En efterforskning kan iværksættes på baggrund af en anmeldelse eller af
egen drift. Enhver kan indgive en anmeldelse til politiet om et muligt strafbart
forhold.
Politiet kan efter retsplejelovens § 749, stk. 1, afvise en anmeldelse, hvis der ikke
findes grundlag for at indlede efterforskning. Endvidere kan politiet efter samme
bestemmelses stk. 2 standse en påbegyndt efterforskning, hvis der ikke er grundlag
for at fortsætte efterforskningen, og der ikke har været rejst sigtelse i sagen. Hvis en
person er blevet sigtet i sagen, kan anklagemyndigheden opgive påtale, f.eks. når
videre forfølgning ikke kan ventes at føre til, at sigtede findes skyldig, eller hvis
sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger eller
behandlingstider, som ikke står i rimeligt forhold til sagens betydning og den straf,
som i givet fald kan forventes idømt, jf. retsplejelovens § 721.
2
Jf. fodnote 1.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm., om ministeren vil oversende eventuelle interne vejledninger, regelsæt eller instrukser for, hvordan politiet prioriterer sager om økonomisk kriminalitet
Det er således som udgangspunkt politiet, der bestemmer, hvad der skal
efterforskes og hvordan. Politiets efterforskning af strafbare forhold er formelt
undergivet et legalitetsprincip, idet retsplejeloven stiller krav om, at der skal
iværksættes efterforskningsmæssige skridt ved formodning om, at et strafbart
forhold, der er undergivet offentlig påtale, er begået. Der består dog et ret vidt skøn
ved vurderingen af, om der foreligger et strafbart forhold efter retsplejelovens §
742, stk. 2, og denne afvejning må være pligtmæssig i den forstand, at politiet ikke
bør ofre ressourcer på opgaver, som politiet ikke er pålagt efter retsplejelovens
bestemmelser.
I betænkning nr. 1066/1986 om bekæmpelse af økonomisk kriminalitet lægges det
til grund, at der kun i begrænset omfang er mulighed for at tage procesøkonomiske
hensyn på efterforskningsstadiet. Det fremgår dog samtidig, at den formodning,
som § 742 omhandler, ikke er et skarpt afgrænset begreb, og at der ved anvendelsen
af denne bestemmelse derfor vil kunne foretages en vis prioritering. Det gælder
efter betænkningen i særdeleshed i de sager, som politiet bliver bekendt med, uden
at der foreligger en anmeldelse. Foreligger der derimod en anmeldelse, der støttes
på visse kendsgerninger, eller viser anden efterforskning, at det er overvejende
sandsynligt, at et strafbart forhold af nogen grovhed er begået, var det udvalgets
opfattelse, at man ikke med hjemmel i § 742 kan undlade at foretage efterforskning.
Inddragelse af ressourcehensyn
Det følger af ovenstående, at politiet ikke skal iværksætte en efterforskning i
anledning af samtlige anmeldelser til politiet eller alle forhold, der muligvis kan være
strafbare. Efterforskning vil således kun skulle indledes eller fortsættes, hvis der
vurderes at være et tilstrækkeligt grundlag herfor. Politiet vil derfor i hver enkelt sag
skulle foretage en konkret vurdering, herunder om det ud fra de foreliggende
efterforskningsmuligheder er realistisk, at en efterforskning vil kunne føre til
opklaring af sagen, og at en eller flere personer bliver sigtet. Der vil ved denne
vurdering bl.a. også kunne lægges vægt på sagens karakter, grovhed og omfang.
Der vil i vurderingen af, om en efterforskning skal iværksættes eller fortsættes, også
kunne lægges vægt på hensynet til den mest hensigtsmæssige anvendelse af politiets
ressourcer, og om sagens gennemførelse vil medføre vanskeligheder, omkostninger
eller sagsbehandlingstider, som ikke står i et rimeligt forhold til sagens betydning og
den straf, der i givet fald kan forventes idømt. I de tilfælde, hvor der er rejst sigtelse
mod en person, fremgår dette udtrykkeligt af retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 4, om
mulighederne for at opgive påtale. Det vil i den forbindelse f.eks. kunne indgå i
vurderingen, om der er en rimelig formodning om, at udenlandske myndigheder vil
yde nødvendig assistance til efterforskningen, samt om en udenlandsk
gerningsmand må forventes at kunne blive udleveret.
Ikke mindst hvis der er tale om et relativt mindre alvorligt forhold, hvor der i givet
fald alene kan forventes idømt en forholdsvis mild sanktion, vil det således kunne
indgå ved vurderingen, om sagen kan forventes opklaret med en
efterforskningsindsats, der står i rimeligt forhold til sagens karakter og alvor. I den
situation, hvor politiet modtager en anmeldelse om eksempelvis et bedrageri på
internettet, hvor anmelderen har fået kontakt med en anden person via internettet
og betalt for en vare, men ikke har modtaget varen, og hvor der ikke uden en
tilståelse må kunne forventes ført bevis for et strafbart forhold, vil politiet efter
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm., om ministeren vil oversende eventuelle interne vejledninger, regelsæt eller instrukser for, hvordan politiet prioriterer sager om økonomisk kriminalitet
retsplejelovens § 749, stk. 1, kunne afvise anmeldelsen, såfremt det vurderes, at
sagen ikke vil kunne opklares med en efterforskningsindsats, der står i rimeligt
forhold til karakteren og alvoren af den konkrete sag. På tilsvarende vis vil politiet
også kunne lade ressourcehensynet indgå i vurderingen af, om en iværksat
efterforskning skal fortsætte, jf. retsplejelovens § 749, stk. 2, 1. pkt.
Også andre relevante hensyn vil kunne inddrages ved vurderingen af, om
efterforskning skal indledes eller fortsættes. Sådanne hensyn vil f.eks. kunne være,
om der er tale om enkeltstående tilfælde af kriminalitet, eller om kriminaliteten er
mindre alvorlig, herunder om der er lidt et tab og i givet fald størrelsen heraf.
Derudover vil der kunne inddrages hensyn til, om der er klare og oplagte
efterforskningsmuligheder, der står i rimeligt forhold til sagens karakter og alvor.
Det gælder bl.a. yderligere efterforskning i sager, som forudsætter assistance fra
udenlandske myndigheder, idet mange lande er tilbageholdende med at yde
retshjælp i sager af mindre alvorlig karakter, herunder i sager der alene vedrører
forsøg, og hvor der således ikke er lidt et tab eller i sager med et tab af begrænset
størrelse.
Det er efter Justitsministeriets opfattelse muligt at foretage vurderingen på
baggrund af mere standardiserede kriterier, der omfatter f.eks. sagstypen, størrelsen
af det lidte tab, og om der umiddelbart er tale om en enkeltstående sag. I praksis
betyder dette, at politiet kan undlade at indlede efterforskning eller standse
efterforskninger i sager, der umiddelbart fremstår som værende enkeltstående, og
som vedrører intet eller kun et mindre tab, uagtet at der konkret måtte være
efterforskningsmuligheder, som imidlertid ikke står i rimeligt forhold til karakteren
og alvoren af den konkrete sag. Politiet kan således f.eks. undlade at iværksætte
efterforskning eller standse en efterforskning i sager om samhandel, hvor der ikke
umiddelbart er grundlag for at antage, at der er begået et strafbart forhold, ligesom
politiet efter omstændighederne kan undlade at iværksætte efterforskning i sager om
utjenlige forsøg, herunder f.eks. visse sager om forsøg på masseafpresning.
Disse hensyn, som ikke er udtømmende, vil bl.a. medføre, at visse anmeldelser efter
en konkret vurdering ikke efterforskes eller kun undergives en indledende
efterforskning. Det vil eksempelvis kunne være sager om kontaktbedrageri, hvor en
ukendt person på e-mail fra udlandet udgiver sig for at være en anden, f.eks. en
myndighed eller en bekendt, for derved at få overbevist den forurettede om at
overføre penge til en konto, men hvor der ikke overføres penge og dermed ikke
lides et økonomisk tab. Det kan også være sager om masseafpresning, hvor en
ukendt person på e-mail fra udlandet truer med at offentliggøre følsomme eller
fortrolige oplysninger om den forurettede, medmindre den forurettede betaler et
beløb i kryptovaluta, men hvor der ikke er betalt penge og ikke er gjort alvor af
truslerne, hvorfor modtageren i praksis betragter henvendelsen som såkaldt spam
og typisk ikke har nogen forventning om, at politiet foretager sig noget i sagen.
Fælles for flere af anmeldelserne vedrørende forsøg på masseafpresning er, at der
sjældent er pengespor, da der ikke er betalt penge, og at det oftest kræver en
efterforskning af sagens øvrige tekniske spor som f.eks. IP-adressen eller e-
mailadressen. Erfaringer viser, at der ofte anvendes IP-adresser, som bliver udbudt
af udenlandske internetudbydere, hvorfor efterforskningen kræver international
retshjælp.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 754: Spm., om ministeren vil oversende eventuelle interne vejledninger, regelsæt eller instrukser for, hvordan politiet prioriterer sager om økonomisk kriminalitet
Er der tale om sager med intet eller kun et lille tab, hvor der kun er udsigt til en
mindre straf, vil mere ressourcekrævende efterforskningsskridt, herunder f.eks.
anmodning om international retshjælp (f.eks. hvis IP-adressen er udbudt af en
udenlandsk
internetudbyder),
typisk
kunne
undlades,
da
efterforskningsmulighederne ofte ikke vil stå i rimeligt forhold til forbrydelsens
alvor og det forventede udfald af en eventuel straffesag.
Der vil dog i alle tilfælde skulle foretages en samlet vurdering af omstændighederne
i den enkelte sag, når der skal tages stilling til, om der skal indledes en efterforskning,
eller om en efterforskning senere skal standses.
Er der flere anmeldelser, der indikerer en mere systematisk kriminalitet eksempelvis
begået af samme person, vil sagerne dog som udgangspunkt skulle efterforskes,
medmindre efterforskningen må forventes at medføre vanskeligheder,
omkostninger eller sagsbehandlingstider, som ikke står i et rimeligt forhold til
sagens betydning og den straf, der i givet fald kan forventes idømt.
Inddragelsen af ressourcehensyn ved vurderingen af anmeldelser vil desuden i alle
tilfælde være begrænset til mindre alvorlige forhold, hvor der alene ville kunne
forventes idømt en forholdsvis mild sanktion, eller hvor intet eller kun et begrænset
tab er lidt. Ressourcehensyn vil efter Justitsministeriets opfattelse således ikke
kunne begrunde, at der ikke anvendes de nødvendige ressourcer til at efterforske
f.eks. personfarlig kriminalitet eller kriminalitet, som i øvrigt er af en vis grovhed. I
den forbindelse bemærkes, at formålet med at inddrage ressourcehensyn i
prioriteringen af sagerne bl.a. er at understøtte, at ressourcerne så vidt muligt netop
prioriteres den mere alvorlige kriminalitet, hvor der typisk idømmes hårdere
sanktioner.
Genoptagelse af henlagte sager
Endelig bemærkes, at selvom en anmeldelse måtte blive afvist, jf. retsplejelovens §
749, stk. 1, eller efterforskning indstillet, jf. § 749, stk. 2, vil politiet kunne genoptage
efterforskningen, hvis der fremkommer nye oplysninger, og forholdet ikke er
forældet. Dette vil eksempelvis være relevant i tilfælde, hvor en anmeldelse af et
enkeltstående bedrageri er blevet henlagt, men senere anmeldelser indikerer, at der
er tale om mere systematisk eller organiseret kriminalitet, eller hvor de nye
oplysninger indebærer, at det nu vurderes, at der kan føres bevis for bedrageri. I det
tilfælde vil politiet således kunne beslutte at genoptage efterforskningen af det
henlagte forhold.
Politiets henlæggelse af en sag er således ikke ensbetydende med, at sagen ikke
længere figurerer i politiets systemer. Når en anmeldelse kommer ind,
sammenholdes den med tidligere anmeldelser (både verserende og henlagte). Er der
sammenfald i eksempelvis kontonumre, IP-adresser, telefonnumre mv., vil sagerne
kunne kobles sammen og blive efterforsket samlet, således at det i stigende omfang
bliver muligt at prioritere til fordel for sager, der vedrører mere systematisk
kriminalitet.
5