Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
Justitsministeriet
Politiets eksisterende muligheder for at prioritere sager
7. september 2022
Det fremgår af Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023,
at aftaleparterne vil give politiet og anklagemyndigheden mulighed for i øget
omfang at inddrage relevante hensyn ved beslutningen af, om en sag skal
efterforskes, herunder om anmelder har været udsat for tab, og fastsætte
retningslinjer for, hvilke typer af it-relateret økonomisk kriminalitet der prioriteres
efterforskningsmæssigt. Det fremgår videre, at det skal begrænse den fremtidige
tilvækst af små sager om bl.a. it-relateret økonomisk kriminalitet.
Initiativet i flerårsaftalen er bl.a. inspireret af erfaringerne fra Storbritannien, hvor
man har indført en model for prioritering af sager om økonomisk kriminalitet. Det
betyder, at en række mindre alvorlige sager om økonomisk kriminalitet som
udgangspunkt ikke efterforskes, medmindre de udtages ved bedømmelse baseret på
en række faktorer.
Justitsministeriet har i forlængelse af aftalen i samarbejde med Rigsadvokaten og
Rigspolitiet undersøgt politiets eksisterende muligheder for at foretage prioritering
af sager. Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at politiet inden for
rammerne af gældende ret allerede har ganske vide rammer for at prioritere
ressourcerne, herunder ved at henlægge sager. Notitsen beskriver således de
gældende juridiske rammer for politikredsenes prioritering af sager.
Udviklingen i it-relateret økonomisk kriminalitet
Den digitale udvikling og den it-relaterede kriminalitet udfordrer politiets
efterforskningsmæssige ressourcer på en række fronter. Udviklingen indebærer
bl.a., at forbrydelser kan begås i et hidtil uset omfang over for mange mennesker på
én gang og med stor hastighed, hvilket har ført til en voldsom vækst i den
økonomiske kriminalitet på internettet gennem de seneste ca. 10 år.
Nationalt Center for It-relateret økonomisk Kriminalitet (NCIK, tidligere LCIK)
blev oprettet i 2018 med henblik på at imødegå den betydelige vækst i it-relateret
økonomisk kriminalitet. Centeret forestår bl.a. den indledende centrale
sagsbehandling af anmeldelser om konkrete strafbare forhold forud for en eventuel
efterforskning i politikredsene.
Tilvæksten i politiets sagsbeholdning er således altovervejende drevet af sager om
økonomisk kriminalitet, hvoraf en stor del er anmeldelser uden eller med et
begrænset tab eller sager, hvor efterforskningen rækker langt ud over landets
grænser. Det afspejles bl.a. i, at politiet ultimo juli 2022 havde ca. 42.000
1
verserende
Baseret på dynamiske tal ekskl. efterregistreringer trukket 26. august 2022. Da det er dynamiske tal,
vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. It-relateret økonomisk kriminalitet er
defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og
visiteret af LCIK/NCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
1