Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2720786_0001.png
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 326
Offentligt
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. marts 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2023-0030-8419
Dok.:
2759565
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 326 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 326 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. februar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Zenia Stampe (RV).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm., om Danmarks indførsel og opretholdelse af den midlertidige grænsekontrol siden 2016 kan være i strid med EU-retten
Spørgsmål nr. 326 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt det er Justitsministeriets
vurdering, at skiftende danske regeringer set i lyset af dommen
ved EU-Domstolen i sagerne C-368/20 og C-369/20 må antages
at have handlet ulovligt ved siden november 2017 at have for-
længet grænsekontrollen med enslydende begrundelser?”
Svar:
Indledningsvis henvises til Udlændinge- og Integrationsministeriets orien-
tering om EU-Domstolens dom af 26. april 2022, som oversendt til Folke-
tingets Retsudvalg den 27. maj 2022 (REU Alm. del
Bilag 262).
Det følger af den nævnte dom fra EU-Domstolen, at spørgsmålet om, hvor-
vidt den trussel, som medlemsstaten står over for, efter udløbet af den i
Schengengrænsekodeksens artikel 25, stk. 4, omhandlede maksimale peri-
ode på seks måneder fortsat er den samme, eller om der er tale om en ny
trussel, der gør det muligt for denne medlemsstat at fortsætte grænsekon-
trollen ved de indre grænser umiddelbart efter udløbet af denne seksmåne-
ders periode med midlertidig grænsekontrol, må vurderes i forhold til de
omstændigheder, der gør det nødvendigt at genindføre grænsekontrol ved
de indre grænser og de begivenheder, der udgør en alvorlig trussel mod den
pågældende medlemsstats offentlige orden eller indre sikkerhed.
EU-Domstolen har imidlertid ikke forholdt sig nærmere til, hvad der kon-
kret skal til af nye omstændigheder og begivenheder, for at der kan siges at
foreligge en
”ny
trussel”. EU-Domstolen har således heller ikke forholdt sig
til, om der kunne være andre omstændigheder i de nævnte perioder, der
kunne give grundlag for midlertidigt at genindføre grænsekontrol.
Det bemærkes i den forbindelse, at medlemsstaterne er overladt et skøn i
vurderingen af, hvilke forhold der udgør trusler, herunder om truslen vurde-
res til at være ny. Det gør sig i særdeleshed gældende for så vidt angår trusler
mod den nationale sikkerhed.
Hvis en medlemsstat midlertidigt genindfører grænsekontrol ved de indre
grænser i henhold til artikel 25 i forordning 2016/399 om en EU-kodeks for
personers grænsepassage (Schengengrænsekodeks), skal EU-Kommissio-
nen og de øvrige medlemsstater underrettes herom inden genindførelsen.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 749: Spm., om Danmarks indførsel og opretholdelse af den midlertidige grænsekontrol siden 2016 kan være i strid med EU-retten
Det følger i den forbindelse bl.a. af artikel 25, stk. 4, i Schengengrænseko-
deksen, at EU-Kommissionen, såfremt den på grundlag af oplysningerne i
underretningen eller af andre yderligere oplysninger, den har modtaget, har
betænkeligheder med hensyn til, hvorvidt den planlagte genindførelse af
grænsekontrol ved de indre grænser er nødvendig og står i et rimeligt for-
hold til truslen, eller såfremt den er af den opfattelse, at en høring om visse
aspekter ved underretningen er hensigtsmæssig, afgiver udtalelse herom.
Kommissionen har ikke afgivet sådanne udtalelser vedrørende Danmark.
Det bemærkes i den forbindelse, at Danmark ikke er det eneste land, der har
genindført midlertidig grænsekontrol ved indre Schengengrænser. Udover
Danmark har Norge, Sverige, Tyskland, Østrig og Frankrig også midlerti-
digt genindført intern grænsekontrol.
Justitsministeriet kan endelig henvise til Justitsministeriets besvarelse af 9.
marts 2023 af spørgsmål nr. 266 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3