Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2718879_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
1. juni 2023
Kontor:
Databeskyttelseskontoret
Sagsbeh: Luna Amelia Pedersen
Eggert
Sagsnr.: 2023-0030-8877
Dok.:
2838320
Besvarelse af spørgsmål nr. 744 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 744 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 8. maj 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om, det er kriminelt efter dansk ret, hvis man bruger AI til at efterligne en persons stemme, f.eks. efter paragraffen om identitetstyveri
Spørgsmål nr. 744 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om det er kriminelt efter dansk ret, hvis
man bruger AI til at efterligne en persons stemme, f.eks. efter
paragraffen om identitetstyveri?”
Svar:
Det er efter omstændighederne strafbart at bruge AI til at efterligne en per-
sons stemme.
Efter straffelovens § 264 e straffes for identitetsmisbrug den, der uberettiget
1) anvender oplysninger om en anden person, herunder cpr-nummer, navn
og billede, til på utilbørlig vis at udgive sig for at være denne person, eller
2) videregiver materiale, hvor der er gjort brug af oplysninger om en anden
person, herunder cpr-nummer, navn og billede, til på utilbørlig vis at mani-
pulere denne persons fremtræden. Identitetsmisbrug kan straffes med bøde
eller fængsel indtil 6 måneder.
Det fremgår af forarbejderne, at der ved identitetsmisbrug forstås det til-
fælde, hvor en gerningsperson uberettiget anvender oplysninger, herunder
cpr-nummer, navn og billeder, til på utilbørlig vis at udgive sig for at være
en anden person. Det er ikke et krav, at identiteten én til én skal være sam-
menfaldende med en anden persons. Der kan f.eks. være tilfælde, hvor der
gøres brug af sammensatte oplysninger, således at en persons billede anven-
des under et andet navn eller lignende.
Desuden fremgår det, at begrebet oplysninger skal forstås bredt og omfatter
f.eks. cpr-nummer, navn, billede, telefonnummer, privatadresse og under-
skrift.
Det fremgår derudover, at kravet i § 264 e, nr. 1, om, at udgivelsen for at
være en anden person skal være utilbørlig, og kravet i § 264 e, nr. 2, om, at
manipulation af en andens persons fremtræden skal være utilbørlig, indebæ-
rer, at der
også uden for de situationer, hvor der foreligger samtykke
vil
kunne være tilfælde, hvor det ikke vil være strafbart at anvende en anden
persons oplysninger til at udgive sig for at være denne person eller videre-
give materiale, hvor der er gjort brug af en anden persons oplysninger, til at
manipulere denne persons fremtræden. Det drejer sig f.eks. efter omstæn-
dighederne om tilfælde, hvor der gøres brug af oplysningerne i rent private
sammenhænge, i forbindelse med parodier og satire eller i anden kulturel og
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 744: Spm. om, det er kriminelt efter dansk ret, hvis man bruger AI til at efterligne en persons stemme, f.eks. efter paragraffen om identitetstyveri
kunstnerisk sammenhæng. Det forudsættes i den forbindelse, at der er en
videre adgang til at gøre brug af kendte personers billeder mv. i parodier,
kunstinstallationer mv. Der er tale om ikke-udtømmende eksempler, og der
vil i det enkelte tilfælde skulle foretages en konkret vurdering af, om udgi-
velsen for at være en anden person eller manipulationen af en anden persons
fremtræden er utilbørlig, bl.a. under hensyn til ytringsfriheden.
Endvidere fremgår det, at ved begrebet manipulere en anden persons frem-
træden bl.a. skal forstås, at det relevante materiale påvirkes eller ændres, så
den pågældende persons ageren, udseende, udtalelser mv. kommer til at
fremstå på en måde, som ikke er retvisende.
Endelig fremgår det, at identitetsmisbrug efter omstændighederne vil kunne
omfatte tilfælde, hvor der gøres brug af såkaldte deepfakes, dvs. manipula-
tion af lyd og video ved hjælp af kunstig intelligens, så en person figurerer
i videoer mv., hvor vedkommende gør eller siger noget, som vedkommende
ikke har gjort eller sagt i virkeligheden. Det kan f.eks. være tilfældet, hvor
forurettedes ansigt er klippet ind i en video med lyd, så det fremstår, som
om forurettede siger noget, som vedkommende ikke har sagt. Der henvises
til Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 103 som fremsat, s. 9-11.
Det bemærkes herudover, at i det omfang der behandles personoplysninger,
skal de databeskyttelsesretlige regler iagttages. Ved personoplysninger for-
stås efter databeskyttelsesforordningens artikel 4, nr. 1, enhver form for in-
formation om en identificeret eller identificerbar fysisk person. En persons
stemme kan derfor være en personoplysning, hvis det i praksis er muligt at
identificere en person ud fra de pågældende oplysninger eller i kombination
med andre personoplysninger. Hvis en stemme er ”personhenførbar”,
vil de
databeskyttelsesretlige regler skulle iagttages.
Databeskyttelsesforordningen indeholder i artikel 83-84 bestemmelser om
pålæggelse af administrative bøder og andre sanktioner for overtrædelse af
forordningen. I Danmark anvendes reglerne om administrative bøder ved, at
bøder pålægges af de kompetente nationale domstole som en strafferetlig
sanktion. Der er også fastsat regler om sanktioner i databeskyttelseslovens
kapitel 12.
Side 3/3