Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2715749_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. maj 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Simon Holmelund Lange
Sagsnr.: 2023-0030-8824
Dok.:
2841512
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 703 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 703 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Peter Kofod (DF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om en eventuel grænselukning vil indebære brug af faggrupper, der ikke i dag indgår i kontrollen ved eller med Danmarks grænser
Spørgsmål nr. 703 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren konkret definere, hvad hhv. en hel og delvis luk-
ning af grænserne betyder? Der henvises til regeringspartiernes
vedtagelsestekst V 4.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har udarbejdet nationale operationsplaner på en
række udvalgte områder, herunder for den politimæssige ud-
møntning af en beslutning om midlertidig genindførelse af
grænsekontrol ved de indre Schengengrænser. Denne opera-
tionsplan har bl.a. til formål at sikre, at beslutninger truffet af
regeringen om grænsekontrol ved Danmarks indre Schengen-
grænser kan udføres og opretholdes så længe, og på det niveau,
som måtte være nødvendigt. Sådanne operationsplaner deles ef-
ter fast praksis ikke uden for rammerne af politiet, idet dette
medfører en betydelig risiko for, at planerne kommer til uved-
kommendes kendskab og dermed efterfølgende må omskrives
eller kasseres for ikke at kompromittere politiets operationssik-
kerhed.
Operationsplanen for den midlertidige grænsekontrol omfatter
alle Danmarks grænser (sø-, luft- og landegrænser) og kan alt
afhængig af den konkrete situation og trusselsbillede iværksæt-
tes nationalt, regionalt eller lokalt.
Operationsplanen omhandler en skalerbar og situationsbestemt
grænsekontrolindsats, der kan variere fra en målrettet stikprøve-
vis grænsekontrol til en fuldstændig grænsekontrol (hel luk-
ning).
Ved en fuldstændig grænsekontrol vil der ske fuld grænsekon-
trol af alle indrejsende ved åbne grænseovergangssteder. I en
sådan situation vil politiet og eventuelt assistancepersonale fra
andre myndigheder være til stede døgnet rundt på de konkrete
grænseovergangsteder. Alt afhængigt af det konkrete trussels-
billede kan det endvidere blive relevant at lukke udvalgte græn-
seovergange gennem eksempelvis etablering af fysiske barrie-
rer. Det skal bemærkes, at iværksættelse af en fuldstændig græn-
sekontrol vil belaste politiets ressourcer ganske betydeligt og må
forventes at forudsætte omfattende omprioriteringer i og mer-
omkostninger for politiets opgavevaretagelse.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 708: Spm. om en eventuel grænselukning vil indebære brug af faggrupper, der ikke i dag indgår i kontrollen ved eller med Danmarks grænser
Operationsplanen giver også mulighed for planlægning og
iværksættelse af fysiske barrierer mellem grænseovergangsste-
derne suppleret med eventuelle tekniske løsninger til overvåg-
ning af grænsen.
Rigspolitiet har det overordnede ansvar for koordinationen af
den nationale indsats i forhold til den midlertidige grænsekon-
trol, herunder tillige koordination af indsatsen med Udlændinge-
og Integrationsministeriet, Udlændingestyrelsen, Hjemrejsesty-
relsen, Forsvaret (herunder Hjemmeværnet) samt øvrige natio-
nale og udenlandske myndigheder (herunder Frontex). Det be-
mærkes hertil, at planlægning og iværksættelse af indsatsen til
vands sker i samarbejde med Forsvaret
dog således at kontrol
i havne i grænseområdet henhører under politiet.
Politikredsene er ansvarlige for til enhver tid at kunne opret-
holde et kontroltryk, der svarer til det fastsatte kontrolniveau,
ligesom kredsene er ansvarlige for den lokale logistik. Rigspo-
litiet vurderer dog i samarbejde med politikredsene behovet for
assistance til de berørte politikredse på baggrund af opgavens
karakter og omfang.
Operationsplanen har ydermere til formål at sikre, at grænse-
kontrolindsatsen er til mindst mulig ulempe for personer med
lovligt ærinde i grænseområderne og for den almindelige sam-
færdsel ved grænserne.
Afslutningsvist bemærkes det, at operationsplanen for den mid-
lertidige grænsekontrol ligeledes har snitflader til andre af Rigs-
politiets operationsplaner, herunder bl.a. i forhold til aktivering
af politiets strategiske reserver til store politimæssige indsatser
.
Side 3/3