Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2715782_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
26. maj 2023
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Anders Svane Restorff
Caspersen
Sagsnr.: 2023-0030-8835
Dok.:
2825506
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 701 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 701 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om ministeren vil redegøre for, om han mener, en værge skal kunne misbruge sit værgemål til at udelukke en familie fra besøg
Spørgsmål nr. 701 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om han mener, en værge skal
kunne misbruge sit værgemål til at udelukke en familie fra be-
søg? Der henvises til ”Mette måtte ikke besøge hjerneskadet
bror - manden bag
tjener penge på 72 værgemål”,| TV2 Østjyl-
land, den 26. april 2023.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Familieretshuset, hvortil jeg kan henholde mig:
”Det
fremgår af værgemålslovens § 24, at værgen inden for
hvervets omfang skal varetage interesserne for den, der er under
værgemål. Det er værgens opgave at handle på den værgedes
vegne i de spørgsmål, som værgemålet omfatter. Dette gælder
både for de faste værger, som Familieretshuset har antaget, og
for værger, der har en familiemæssig eller anden personlig rela-
tion til personen under værgemål.
Omfatter værgemålet økonomiske forhold, skal værgen ifølge
værgemålslovens § 25 blandt andet sørge for, at indtægterne an-
vendes til gavn for den, der er under værgemål, og at formuen
bevares og giver et rimeligt udbytte.
Værgens adgang til at handle er ikke ubegrænset. Når værgemå-
let omfatter alle økonomiske forhold, skal værgen f.eks. have
Familieretshusets tilladelse til forbrug af den værgedes formue
og til køb og salg af fast ejendom. Familieretshusets afgørelser
herom kan påklages til Civilstyrelsen. Når værgemålet omfatter
alle økonomiske forhold skal værgen tillige udfærdige et ind-
tægtsregnskab hvert år. Afhængigt af formuens størrelse skal en
godkendt forvaltningsafdeling i et pengeinstitut eller Familie-
retshuset godkende regnskabet.
Omfatter værgemålet personlige forhold (personligt værgemål),
skal værgen tage stilling til vigtige personlige spørgsmål af ret-
lig karakter. Værgen må blandt andet påse, at den, der er under
værgemål, har forhold og får den pleje, som efter en almindelig
vurdering må anses for nødvendig eller rimelig. Den, der er un-
der værgemål, bør informeres om anliggender af en vis betyd-
ning og rækkevidde, og værgen skal rådføre sig med denne, in-
den der træffes vigtigere beslutninger, jf. værgemålslovens § 26.
Dette forudsætter, at information og medvirken er mulig i for-
hold til tilstanden og forståelsen hos den, der er under værgemål.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 701: Spm. om ministeren vil redegøre for, om han mener, en værge skal kunne misbruge sit værgemål til at udelukke en familie fra besøg
Værgens adgang til at handle selvstændigt er begrænset til sæd-
vanlige dispositioner f.eks. betaling af regninger og antagelse af
bistand til arbejde i hjemmet.
En værge i et personligt værgemål kan godt træffe beslutning
om en besøgsrestriktion. Værgen skal i den forbindelse ikke
have Familieretshusets forudgående godkendelse.
Forud for beslutningen om besøgsrestriktion skal der være gjort
forsøg på at løse problemerne. En personlig værge har endvidere
kun beføjelse til at lave besøgsrestriktioner i borgerens eget
hjem, f.eks. hvis vedkommende er på plejehjem eller bosted, vil
det være i borgerens egen lejlighed/værelse (og ikke på fælles-
arealerne).
En personlig værge kan begrænse (ved en besøgsrestriktion) el-
ler forbyde (ved et besøgsforbud) en pårørendes besøg, hvis be-
søgene skønnes at skade den pågældende. Værgen kan derimod
ikke beslutte, at en borger ikke må forlade boligen eller ikke må
tage på besøg. En personlig værge kan endvidere kun træffe be-
slutning om en besøgsrestriktion, hvis borgeren enten ikke har
en holdning til besøget eller hvis borgeren ikke ønsker besøget.
Hvis der klages over værgens beslutning, kan Familieretshuset
beslutte at undersøge, om beslutningen ligger inden for værgens
beføjelser (hvilket en besøgsrestriktion eller et besøgsforbud
gør, hvis det er en personlig værge), og om den konkrete beslut-
ning var berettiget. Familieretshuset indhenter i sådanne tilfælde
en redegørelse fra værgen og anmoder også om dokumentation
f.eks. fra bosted, læge eller lignende, som underbygger værgens
beslutning.
I øvrigt kan en person, der har retlig interesse (søgsmålskompe-
tence) i at få en disposition foretaget af værgen prøvet ved dom-
stolene, anlægge sag mod værgen, jf. f.eks. Vestre Landsrets
dom af 21. november 2000 (trykt i UfR 2001.464 V), hvor to
døtre udtog stævning mod en værge for at få ophævet dennes
beslutning om at nedlægge besøgs- og telefoneringsforbud.”
Der henvises derudover til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 700
(Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, der indeholder en beskrivelse af reg-
lerne om tilsyn med og afbeskikkelse af værger.
Side 3/3