Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2713989_0001.png
Side
2
af
2.
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 687
Offentligt
Justitsministeriet
Finansministeriet
Domstolenes bevillinger på FFL15
11. juni 2014
Domstolenes bevillinger har siden 2009 været fastlagt for kortere perioder (1-2 år)
på de årlige finanslove. Der lægges nu op til en administrativ flerårsaftale i forbin-
delse med fastlæggelsen af bevillingsniveauet på FFL15.
Den fremadrettede fastlæggelse af bevillingerne er affødt af et grundigt forbere-
delsesarbejde, der oprindeligt blev igangsat i forbindelse med aftalen om finanslo-
ven for 2012 med deltagelse af Justitsministeriet og Finansministeriet samt bred
deltagelse fra domstolenes side.
Den foreslåede fastlæggelse af de bevillingsmæssige rammer på FFL15 vil sikre
klarhed om domstolenes ressourcer fremover, og dermed bidrage med ro til at
imødekomme det forudsatte effektiviseringskrav. På baggrund af de gennemførte
analyser og det grundige forberedelsesarbejde lægges der op til en flerårig fastlæg-
gelse af bevillingsniveauet i en administrativ flerårsaftale.
Som led i den fremadrettede fastlæggelse af bevillingerne skal domstolene realisere
effektiviseringer svarende til et fast årligt effektiviseringskrav på 1,2 pct. Dette in-
debærer en reduktion af effektiviseringskravet ift. det generelle omprioriteringsbi-
drag på 2 pct. årligt, hvilket bl.a. kan henføres til, at der ikke pålægges effektivise-
ringer ift.:
1) aflønningen af dommere, hvis antal er fastsat ved lov, samt
2) domstolenes huslejeudgifter, idet udgifterne i vid udstrækning vedrører
særlige bygningsindretninger og derfor meget lange lejekontrakter
I overensstemmelse med KU’s beslutning i november 2011 om principper for
flerårsaftaler, vil domstolene i tillæg til ovenstående også fremover være omfattet
af generelle tekniske korrektioner og generelle tværgående effektiviseringsinitiati-
ver i forbindelse med finanslovsprocesser mv. Ligeledes vil domstolenes økono-
mistyring til hver en tid skulle leve op til de fastsatte krav om god økonomistyring
i staten.
Ud over effektiviseringskravet lægges der også op til at indbudgettere nye initiati-
ver sagsproduktion ved landsretterne, en domsdatabase og nye lokaler til Østre
Landsret.
Sagsproduktion ved landsretterne
Der lægges op til at afsætte 8,0 mio. kr. årligt i 2015-2017 og 5,4 mio. kr. årligt fra
2018 til øget sagsproduktion ved landsretterne mhp. at nedbringe sagsbehand-
lingstiderne for borgere og virksomheder.
Domsdatabase
Der afsættes 0,5 mio. kr. i 2015 stigende til 7,6 mio. kr. årligt fra 2018 til etablering
og drift af en offentligt tilgængelig domsdatabase over afsagte domme mhp. at
sikre øget gennemsigtighed mv.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 687: Spm. om ministeren som opfølgning på svar på REU alm. del - spm. 353 vil oversende flerårsaftalen for perioden 2015-2018, som fastsætter domstolenes økonomi
2713989_0002.png
Side 2 af 2
Nye lokaler til Østre Landsret
Der lægges endeligt op til at afsætte 5,0 mio. kr. i 2016 stigende til 35,0 mio. kr. år-
ligt til nye lokaler til Østre Landsret, som i dag er placeret på en række forskellige
adresser i det indre København.
Oplægget til den samlede bevillingsfastlæggelse på FFL15 fremgår af tabel 1.
Tabel 1: Oplæg til fastlæggelse af domstolenes bevillinger på FFL15
Mio. kr.
Oplæg til rammer
Ændring ift. 2014, heraf
1. Tekniske korrektioner, jf. tidligere beslutninger
2. Fast årligt effektiviseringskrav (1,2 pct.)
3. Sagsproduktion ved landsretterne
4. Domsdatabase
5. Nye lokaler til Østre Landsret
Rammeudmelding
Merbevilling på FFL15
2014
1.784,2
2015
1.806,1
21,9
38,4
-25,0
8,0
0,5
-
1.628,0
178,1
2016
1.795,4
11,2
40,4
-44,0
8,0
1,8
5,0
1.598,5
196,9
2017
1.803,4
19,2
34,2
-58,0
8,0
5,0
30,0
1.561,3
242,1
2018
1.788,4
4,2
33,2
-77,0
5,4
7,6
35,0
1.530,0
258,4
Ovenstående oplæg indebærer, at domstolene rustes til at håndtere den løbende
drift af det danske retsvæsen og samtidig løse de løbende udfordringer, der måtte
opstå i den kommende firårige periode. Domstolene vil således skulle løse eksiste-
rende og kendte udfordringer inden for de ovenstående økonomiske rammer, her-
under ved fortsat løbende at tilpasse indsatsen fleksibelt ift. den aktuelle opgave-
sammensætning.