Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2712336_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
23. maj 2023
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Sofie Dahl-Larsen
Sagsnr.: 2023-0030-8766
Dok.:
2821567
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 678 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 678 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Peter Hummelgaard
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om ministeren kan bekræfte, at såfremt en part i en retssag får advokatpålæg, men ingen advokater ønsker at repræsentere parten, så taber parten automatisk retssagen
Spørgsmål nr. 678 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan
ministeren bekræfte, at såfremt en part i en retssag får ad-
vokatpålæg, men ingen advokater ønsker at repræsentere parten,
så taber parten automatisk retssagen? Vil ministeren tilkende-
give, hvad han mener om dette?”
Svar:
1.
Retsplejeloven pålægger som udgangspunkt ikke parterne i en retssag ad-
vokattvang, jf. retsplejelovens § 259, stk. 1. En part kan dermed som ud-
gangspunkt frit vælge, om parten ønsker at føre sagen selv eller med bistand.
Efter retsplejelovens § 259, stk. 2, kan retten dog give et advokatpålæg, dvs.
pålægge en part at lade en retssag udføre af en advokat, såfremt retten ikke
finder det muligt at behandle sagen på hensigtsmæssig måde, uden at parten
har en sådan bistand.
Efterkommes et advokatpålæg ikke, anses parten for udeblevet fra de rets-
møder, der afholdes efter meddelelse af pålægget, ligesom eventuelle pro-
cesskrifter betragtes som ikke indgivne, jf. retsplejelovens § 259, stk. 3, 1.
pkt. For sagsøgers vedkommende kan udeblivelse medføre afvisning, jf.
retsplejelovens § 360, stk. 1, og § 362, stk. 1, mens udeblivelse for sagsøgtes
vedkommende kan medføre, at der afsiges udeblivelsesdom efter sagsøge-
rens påstand, jf. retsplejelovens § 352, stk. 1, § 360, stk. 3 og § 362, stk. 1.
Med hensyn til fastsættelse af sagsomkostninger fremgår det af retsplejelo-
vens § 312, stk. 5, at når sagen i det hele afvises, betragtes den med hensyn
til sagsomkostninger som tabt af sagsøgeren. Det indebærer, at sagsøgeren
som udgangspunkt skal betale sagsomkostninger til sagsøgte, jf. retspleje-
lovens § 312, stk. 1. Retten kan dog, hvis der foreligger særlige grunde, helt
eller delvis fritage for betaling af sagsomkostninger, jf. retsplejelovens §
312, stk. 3. Afsiges der dom efter sagsøgerens påstand, vil sagsøgeren blive
tilkendt sagsomkostninger.
Det bemærkes i den forbindelse, at reglerne om fri proces, jf. retsplejelovens
kapitel 31, giver mulighed for, at en part, der opfylder betingelserne for fri
proces, kan få beskikket en advokat til at føre sagen, hvor statskassen betaler
sagens omkostninger, herunder retsafgifter, advokatsalær og eventuelle
sagsomkostninger, som skal betales til modparten.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 678: Spm. om ministeren kan bekræfte, at såfremt en part i en retssag får advokatpålæg, men ingen advokater ønsker at repræsentere parten, så taber parten automatisk retssagen
Det bemærkes endvidere, at retten i stedet for at give et advokatpålæg kan
beskikke en advokat for vedkommende part, hvor særlige hensyn taler for
det, jf. retsplejelovens § 259, stk. 3, 2. pkt. Formålet med bestemmelsen er
at give retten adgang til at afværge de uheldige følger, som en anvendelse
af reglen om advokatpålæg ellers kan medføre. Om salær og godtgørelse for
udlæg til den beskikkede advokat gælder samme regler som i tilfælde, hvor
der er meddelt fri proces, og det er i forarbejderne forudsat, at der formentlig
ofte vil være anledning til at gøre brug af bestemmelsen i retsplejelovens §
332, stk. 2, således at det pålægges parten at refundere statskassen dennes
udgifter i anledning af advokatbeskikkelsen, jf. Folketingstidende 1968-69,
tillæg A, L 122, som fremsat, s. 2898.
Endelig bemærkes det, at retsplejelovens § 260, stk. 11, giver mulighed for,
at retten, hvis en part godtgør, at det ikke har været muligt for vedkommende
at antage en advokat, kan beskikke den pågældende en advokat. Beskikkel-
sen sker dog på betingelse af, at parten erklærer sig villig til at godtgøre
statskassens udgifter herved og efter rettens bestemmelse stiller sikkerhed
for disse udgifter. Reglen har sammenhæng med retsplejelovens regler om
advokatpålæg og tager sigte på de tilfælde, hvor en part hverken har savnet
evne eller vilje til at engagere en advokat, men hvor dette af særlige grunde
ikke er lykkedes for parten, jf. betænkning 404/1966, s. 46-48 og 72.
2.
Efter min opfattelse bør de ovennævnte principper for fastsættelse af sags-
omkostninger fortsat finde anvendelse i tilfælde, hvor retten har pålagt en
part at antage en advokat. Det skal bl.a. ses i lyset af, at retsplejelovens reg-
ler giver mulighed for, at man som part i en sag kan søge om fri proces,
ligesom retten i særlige tilfælde kan beskikke en advokat. Der er således
indsat mekanismer i retsplejeloven, der skal bidrage til at sikre, at hverken
en part eller retten skal medvirke til reelt utilfredsstillende resultater, herun-
der i tilfælde hvor det ikke har været muligt for en part at antage en advokat,
og det ikke skyldes partens manglende evne eller vilje.
Side 3/3