Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2711606_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
[email protected]
Sagsnr.
2023 - 1544
Doknr.
16188
Dato
22-05-2023
Svar på spørgsmål stillet af Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) den 29. marts 2023.
Spørgsmål nr. 660:
”Vil
ministeren i forlængelse af samrådet om menneskehandel den 23. marts 2023 redegøre
for, hvordan man bedre kan støtte ofre for menneskehandel, der ikke tør vende hjem til deres
hjemland af frygt for repressalier fra bagmændene, og til ofre, som ikke tør fortælle om bag-
mandsnetværk, når de i dag kun kan tilbydes en forberedt hjemrejse, henset til at ovenstå-
ende bidrager til, at politiet reelt ikke kan efterforske sagerne?”
Svar:
Støtten til ofre for menneskehandel omfatter tildeling af en kontaktperson fra CMM. De har
bl.a. til opgave, i samarbejde med offeret, at afdække, om der er et særligt sikkerhedsbehov
samt trusselsniveauet i Danmark. På den baggrund iværksættes risikominimerende indsatser
som fx dialog om sikker adfærd, opbevaring af telefon, flytning til anden indkvartering og kon-
takt til politiet. Reden Internationals krisecenter vejleder ligeledes indkvarterede kvinder om
sikker adfærd under indkvarteringen.
Når ofre for menneskehandel tager imod tilbud om en forberedt hjemsendelse, foretager
kontaktpersonen fra CMM en risikovurdering i forhold til hjemlandet i samarbejde med offe-
ret og Hjemrejsestyrelsen. Særlige behov og udfordringer i forhold til sikkerhed formidles til
den lokale partnerorganisation i hjemlandet, og sammen udarbejdes der en plan for at mini-
mere risikofaktorerne. I nogle lande involveres lokale myndigheder også, hvis den handlede
ønsker dette.
Med henblik på at viderebringe viden og information om menneskehandel til politi og ankla-
gemyndighed, og herved bistå efterforskning og retsforfølgning i menneskehandelssager, har
CMM det seneste år skærpet procedurerne for at bistå alle vurderede ofre for menneskehan-
del med at indgive skriftlige anmeldelser. Kontaktpersonen i CMM er ansvarlig for den skrift-
lige anmeldelse og er løbende i dialog med offeret herom.
CMM har således allerede fokus på at støtte ofrene med hensyn til deres sikkerhed i Danmark
og hjemlandet.
Der er til brug for besvarelsen desuden indhentet bidrag fra Udlændinge- og Integrationsmini-
steriet, der oplyser følgende:
”Udlændinge-
og Integrationsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet
bidrag fra Hjemrejsestyrelsen. Hjemrejsestyrelsen har oplyst følgende:
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 660: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvordan man bedre kan støtte ofre for menneskehandel, der ikke tør vende hjem til deres hjemland af frygt for repressalier fra bagmændene, og til ofre, som ikke tør fortælle om bagmandsnetværk, når de i dag kun kan tilbydes en forberedt hjemrejse, henset til at ovenstående bidrager til, at politiet reelt ikke kan efterforske sagerne?
2711606_0002.png
”I
forbindelse med planlægningen af en forberedt hjemsendelse, foretager udlændingen sam-
men med Center mod Menneskehandel (CMM) en risikovurdering. Risikovurderingen belyser
bl.a., hvilke risikofaktorer der er forbundet til:
1.
2.
Udlændingen og udlændingens familie (psykisk, fysisk, socialt, økonomisk, barnets
tarv).
Bagmanden/bagmændene (kendskab til familie/slægtninge, kendskab til opholdssted
i hhv. Danmark samt hjemlandet, trusler og kontaktforsøg, hvorvidt bagmanden ken-
der til de danske myndigheders involvering i sagen).
Lokale myndigheder/politi (kontakt, samarbejde, efterforskning/retsforfølgelse,
hvorvidt mistænkte er på fri fod eller anholdt i Danmark eller hjemlandet).
3.
Under den forberedte hjemsendelsessamtale mellem udlændingen, CMM og Hjemrejsestyrel-
sen gennemgås risikovurderingen, såfremt det vurderes, at der er risici forbundet med udlæn-
dingens tilbagevenden til hjemlandet/modtagerlandet, og/eller hvis udlændingen selv nævner
denne problematik.
Hjemrejsestyrelsen og CMM vejleder i så fald om, hvilke forholdsregler udlændingen kan tage
ved sin tilbagevenden
fx at undgå kontakt med bagmanden, eksempelvis ved at udlændin-
gen geografisk bosætter sig et andet sted, end der hvor bagmanden bor/opererer, ligesom
der vejledes om hvem der kan rettes henvendelse til i hjemlandet (en dansk eller nordisk am-
bassade; og/eller de lokale myndigheder; og/eller det lokale politi) og lignende.
Såfremt udlændingen giver samtykke, orienterer Hjemrejsestyrelsen DRC Dansk Flygtninge-
hjælp om udlændingens frygt for repressalier, ligesom DRC Dansk Flygtningehjælp anmodes
om at videregive disse oplysninger til den lokale partnerorganisation. Den lokale partnerorga-
nisation vil derefter ligeledes drøfte problematikken med udlændingen forud for udrejsen og
ved ankomst i hjemlandet, samt understøtte og vejlede om forholdsregler der bør tages, og
om der bør ske politianmeldelse.
I lande hvor Hjemrejsestyrelsen ikke har en aktiv partneraftale, kontaktes relevante NGO’er i
hjemlandet, med henblik på at NGO’en kan understøtte og vejlede
udlændingen om ovenstå-
ende forud for udlændingens tilbagevenden samt efter ankomsten i hjemlandet/modtager-
landet.”
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan endvidere oplyse, at udlændingelovens § 9 c, stk.
5, giver mulighed for at meddele en udlænding opholdstilladelse, såfremt den pågældendes
tilstedeværelse er påkrævet af efterforsknings- og retsforfølgningsmæssige hensyn. Opholds-
tilladelsen kan ikke forlænges ud over den periode, hvori efterforskningen eller retsforfølgnin-
gen pågår. Der er siden 1. januar 2015 meddelt opholdstilladelse i medfør af bestemmelsen i
10 sager, heraf i 9 sager under henvisning til efterforskning vedrørende menneskehandel.
Afslutningsvis kan det oplyses, at udlændinge, der opholder sig i Danmark, har mulighed for at
indgive en
ansøgning om asyl her i landet.”
Med venlig hilsen
Marie Bjerre
2