Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2711948_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
18. april 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Katrine Thorup
Sagsnr.: 2023-0030-8583
Dok.:
2781255
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 473 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 473 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. marts 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm., om politiet trænes i at spotte indikatorer på tvangsarbejde
Spørgsmål nr. 473 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren i forlængelse af REU alm. del - spørgsmål 167
redegøre for den nøjagtige organisering af området for menne-
skehandel og menneskeudnyttelse i hver politikreds, herunder
antallet af ansatte som beskæftiger sig fuld tid med området i
hver politikreds, hvilken viden/uddannelse i relation til området
disse ansatte har, samt om der er udpeget konkrete kontaktper-
soner, som organisationerne kan kontakte i hver politikreds?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra landets politikredse. I den forbindelse skal Rigspolitiet be-
mærke, at den danske straffelov ikke finder anvendelse i Grøn-
land og på Færøerne. Dette indebærer, at menneskeudnyttelse
ikke er kriminaliseret i Grønland og på Færøerne.
På baggrund af bidragene fra politikredsene kan Rigspolitiet op-
lyse følgende om organiseringen:
Syd- og Sønderjyllands Politi
oplyser, at den nationalt koordi-
nerede moniteringsopgave vedrørende menneskehandel og
menneskeudnyttelse siden maj 2022 har været forankret i Syd-
og Sønderjyllands Politi i Udlændingekontrolafdeling Vest
(UKA Vest). Den nationale monitering foretages på baggrund
af den politimæssige indsats i politikredsene samt på baggrund
af viden, modus, efterretninger mv. fra ind- og udland, herunder
primært fra Europol samt fra eksterne samarbejdspartnere som
Center mod Menneskehandel og Familieretshuset.
Moniteringsopgaven i UKA Vest varetages hovedsageligt af en
medarbejder i afdelingens Grænse Analyse Team. Den pågæl-
dende medarbejder, der er analytiker, beskæftiger sig fuld tid
med menneskehandel og menneskeudnyttelse. Andre medarbej-
dere i Grænse Analyse Team, herunder politiuddannede, bistår
ad hoc. UKA Vest har som led i moniteringsopgaven fra marts
2023 genoprettet et netværk, der består af alle politikredsenes
kontaktpersoner på området og Center Mod Menneskehandel.
Netværket skal sikre videndeling, erfaringsopbygning mv.
Politikredsens sager om menneskehandel og menneskeudnyt-
telse efterforskes af Efterforskningsafdelingen i UKA Vest. En
leder varetager koordineringen af sagerne og fungerer både som
Side 2/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm., om politiet trænes i at spotte indikatorer på tvangsarbejde
kontaktperson for resten af politikredsen og for netværket. Ef-
terforskningen af menneskehandel og menneskeudnyttelse er en
af mange opgaver i efterforskningsafdelingen, og der er ikke be-
stemte efterforskere, der alene beskæftiger sig med efterforsk-
ning af denne type sager.
Nordjyllands Politi
oplyser, at politikredsens Efterretnings- og
Analyseenhed følger området for menneskehandel og menne-
skeudnyttelse gennem daglig monitering og analyse af omfanget
heraf. Kontrolindsatsen på området, som har fokus på mulige
ofre for menneskehandel eller menneskeudnyttelse, foregår pri-
mært i to sektioner. Dels de operative efterforskere (special-
patruljerne), der opsøger og kontrollerer bl.a. prostitutionsmil-
jøet, dels udlændingesektionen, der opsøger og kontrollerer pri-
mært arbejdspladser med mange udlændinge. Efterforskningen
af sager om mulig menneskehandel eller menneskeudnyttelse
foretages i Sektionen for Personfarlig Kriminalitet.
Politipersonalet, der i disse enheder arbejder med menneskehan-
del og menneskeudnyttelse, løser også andre politiopgaver i en-
heden, da det af hensyn til bl.a. fleksibilitet og muligheden for
en intensiv indsats i konkrete situationer er afgørende, at opga-
verne kan løses af flere medarbejdere. Der er altid udpeget
mindst to konkrete kontaktpunkter i politikredsen, som organi-
sationer kan henvende sig til i relation til menneskehandel og
menneskeudnyttelse.
Østjyllands Politi
oplyser, at politikredsens politimæssige ind-
sats i sager om menneskehandel og menneskeudnyttelse er for-
ankret i Udlændinge- og Grænsekontrolsektionen og Efterforsk-
ningscentret. Udlændinge- og Grænsekontrolsektionen foreta-
ger bl.a. indsatser og kontroller på udlændingeområdet, på ar-
bejdspladser og på bordeller. Kontrol- og efterforskningsindsat-
sen i Udlændinge- og Grænsekontrolsektionen varetages af seks
faste medarbejdere, hvoraf to medarbejdere er tovholdere på
området for menneskehandel og menneskeudnyttelse. Tovhol-
derne beskæftiger sig bl.a. med sektionens sager om menneske-
handel og menneskeudnyttelse og er kontaktpersoner i forhold
til Center mod Menneskehandel. Sektionens medarbejdere del-
tager bl.a. i konferencer afholdt af Center mod Menneskehandel
og i et nationalt netværksforum drevet af Syd- og Sønderjyl-
lands Politis Udlændingekontrolafdeling Vest (UKA Vest) med
henblik på videndeling og kompetenceudvikling inden for om-
rådet.
Politikredsens sager om menneskehandel og menneskeudnyt-
telse opstår typisk i Udlændinge- og Grænsekontrolsektion. De
relevante sager vil oftest overgå til den specialiserede sektion
for personfarlig kriminalitet i politikredsens Efterforsknings-
center. Der findes i denne sektion erfarne efterforskere med
Side 3/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm., om politiet trænes i at spotte indikatorer på tvangsarbejde
mange års erfaring inden for arbejdet med menneskehandel, ruf-
feri mv. Ingen af disse medarbejdere beskæftiger sig fuld tid på
området.
Midt- og Vestjyllands Politi
oplyser, at området for menneske-
handel og menneskeudnyttelse er placeret i Udlændingeafdelin-
gen under Central Efterforskning. Menneskehandel og menne-
skeudnyttelse er en stor del af opgaveporteføljen i Udlændinge-
afdelingen, der har løbende fokus på at monitere området gen-
nem bl.a. kontroller af massageklinikker og bordeller samt akti-
oner mod social dumping. Der er fire medarbejdere i Udlændin-
geafdelingen, der foruden menneskehandel og menneskeudnyt-
telse beskæftiger sig med andre områder tilhørende udlændin-
geafdelingen. Udlændingeafdelingens placering i Central Efter-
forskning giver mulighed for at indsætte væsentlige kompeten-
cer og kapacitet ved mistanke om konkret menneskehandel eller
menneskeudnyttelse, herunder inden for proaktiv og økonomisk
efterforskning.
Medarbejderne i Udlændingeafdelingen har bl.a. deltaget i rele-
vante kurser på Politiskolen om grænsekontrol, ligesom medar-
bejderne deltager i seminarer og møder, som udbydes af samar-
bejdspartnere på området med henblik på at vedligeholde viden
og skabe netværk inden for området. Politikredsen har udpeget
to kontaktpersoner.
Sydøstjyllands Politi
oplyser, at menneskehandel og menne-
skeudnyttelse er en del af politikredsens opgaveportefølje, og
anmeldelser indgår i den daglige driftsstyring. Politikredsens
samlede indsats er fordelt mellem flere enheder og medarbej-
dere. Politikredsen har ikke medarbejdere, som alene beskæfti-
ger sig med området. Politikredsen har udpeget en vicepolitiin-
spektør som kontaktperson for organisationer mv. Derudover
har kredsen udpeget en politikommissær i Grænsekontrolenhe-
den som ansvarlig for indsatsen mod social dumping, og en po-
litikommissær i Efterforskningscenteret som ansvarlig for ind-
satsen mod bordelvirksomhed og prostitution. Området monite-
res i politikredsens Enhed for Efterretning og Analyse.
De pågældende medarbejdere i politikredsen, der beskæftiger
sig med området for menneskehandel og menneskeudnyttelse,
har ikke modtaget en særlig uddannelse i relation til området.
Medarbejderne deltager bl.a. i møder afholdt af Center mod
Menneskehandel.
Fyns Politi
oplyser, at området for menneskehandel og menne-
skeudnyttelse indledningsvis behandles i Beredskabscenterets
Udlændingeafdeling. Hvis sagen vurderes at være meget om-
fangsrig og/eller kompliceret, søges sagen løst i samarbejde med
Side 4/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm., om politiet trænes i at spotte indikatorer på tvangsarbejde
Efterforskningscenteret. Medarbejderne i Udlændingeafdelin-
gen beskæftiger sig også med andre opgaver, f.eks. grænsekon-
trol og social dumping.
Udlændingeafdelingens medarbejdere deltager løbende i di-
verse seminarer og erfaringsudvekslingsmøder (ERFA-møder)
om menneskehandel og menneskeudnyttelse. Politikredsen har
udpeget en konkret kontaktperson i udlændingeafdelingen, som
eksterne parter kan kontakte.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
oplyser, at området
for menneskehandel og menneskeudnyttelse varetages af Ud-
lændingekontrolafdeling Øst (UKA Øst), som også forestår ef-
terforskningen af sagerne. UKA Øst understøttes af kredsens Ef-
terretnings- og Analyseenhed (EAE), der moniterer og behand-
ler efterretninger på bl.a. området for menneskehandel og men-
neskeudnyttelse. Der er udpeget en efterforsker og en politiassi-
stent, der bl.a. sagsbehandler og efterforsker sager inden for om-
rådet. Indsatsen indgår som en del af den samlede opgaveporte-
følje i UKA Øst, og de to medarbejdere beskæftiger sig også
med øvrige opgaver. Såfremt der er større efterforskninger om
menneskehandel eller menneskeudnyttelse, vil flere medarbej-
dere efter et konkret skøn blive inddraget i efterforskningerne.
De to udpegede medarbejdere har erfaring med efterforskningen
i disse sager og særlig viden om udlændingeområdet, herunder
menneskehandel og udnyttelse i prostitutionsmiljøer, bygge- og
restaurationsbranchen. Medarbejdernes viden suppleres med re-
levant undervisning, herunder internationale kurser, webinarer,
konferencer og videndeling med organisationer og samarbejds-
partnere. Afdelingslederen og sektionslederen i UKA Øst er ud-
peget som kontaktpersoner, som organisationerne kan kontakte.
Midt- og Vestsjællands Politi
oplyser, at menneskehandel og
menneskeudnyttelse som udgangspunkt er organisatorisk foran-
kret i sektionen for Organiseret Kriminalitet, der bl.a. håndterer
omfattende og fremadrettede efterforskninger. Imidlertid hånd-
teres sager om menneskehandel og menneskeudnyttelse ofte i
sektionen Operativ Udlændinge, der deltager i lokale såvel som
nationale aktioner vedrørende social dumping og løbende fører
tilsyn med prostitutionsmiljøet. Herudover foretager politikred-
sens Efterretnings-og Analyse Enhed monitering vedrørende
menneskehandel og menneskeudnyttelse.
Politikredsen har ikke medarbejdere, der på fuld tid beskæftiger
sig med menneskehandel og menneskeudnyttelse, idet denne
opgave løses sammen med de aktuelle sektioner og enheders øv-
rige opgaveportefølje. De pågældende medarbejdere udnytter
deres politifaglige og analytiske kompetencer ved behandling af
sager om menneskehandel og menneskeudnyttelse, ligesom den
Side 5/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm., om politiet trænes i at spotte indikatorer på tvangsarbejde
udpegede kontaktperson deltager i nationale koordineringsmø-
der vedrørende menneskehandel.
Nordsjællands Politi
oplyser, at indsatsen mod menneskehan-
del og menneskeudnyttelse er forankret i politikredsens enhed
for udlændingekontrol. En medarbejder fra denne enhed er end-
videre udpeget som kontaktperson på området. Der er samlet set
afsat et årsværk til opgaven, som kan være fordelt på flere med-
arbejdere.
Politikredsen har under ledelse af en politikommissær nedsat en
erfaringsudvekslingsgruppe (ERFA-gruppe) bestående af en re-
præsentant fra anklagemyndigheden samt repræsentanter fra an-
dre enheder i politikredsen, herunder Enheden for Organiseret
kriminalitet og Enheden for Efterretning og Analyse. Formålet
med ERFA-gruppen er at identificere mulig menneskehandel og
menneskeudnyttelse i politikredsen og at planlægge aktioner og
efterforskning. For så vidt angår uddannelse gør politikredsen
brug af ERFA-gruppens samlede erfaringer og samarbejde med
Center mod Menneskehandel.
Københavns Vestegns Politi
oplyser, at det primært er politi-
kredsens Sektion for Organiseret Kriminalitet og Udlændinge-
sektionen, der beskæftiger sig med området for menneskehandel
og menneskeudnyttelse. I relevante sager håndteres sagerne i
samarbejde mellem de to sektioner, og hvor det er relevant lige-
ledes i samarbejde med kredsens Overgrebssektion.
Udlændingesektionen arbejder næsten på daglig basis med sa-
ger, der relaterer sig til området menneskehandel og menneske-
udnyttelse, idet kerneområdet for deres arbejde er håndtering af
sager om ulovligt ophold og ulovligt arbejde. Når en person af
Center mod Menneskehandel vurderes handlet, overgår sagen til
Sektionen for Organiseret Kriminalitet med henblik på vurde-
ring af, hvorvidt der er grundlag for at iværksætte en efterforsk-
ning. I forbindelse med efterforskningen understøttes Sektionen
for Organiseret Kriminalitet af politikredsens Efterforsknings-
og Analyseenhed og efter behov af Observationsgruppens ar-
bejde, mens Udlændingesektionen varetager det udlændingeret-
lige aspekt i sagen. I kontakten med de forurettede, herunder i
forhold til afhøring, inddrages endvidere efterforskere fra poli-
tikredsens Overgrebssektion, som har særlige kompetencer i
forhold til traumeorienteret praksis og arbejdet med særligt sår-
bare forurettede.
Medarbejderne opnår typisk viden på området gennem konkret
efterforskningsarbejde suppleret med løbende samarbejde med
f.eks. Center mod Menneskehandel. Det er ikke muligt at opgøre
antallet af medarbejdere, som beskæftiger sig med området på
fuld tid, idet det er sagsafhængigt og varierer med antallet og
Side 6/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm., om politiet trænes i at spotte indikatorer på tvangsarbejde
omfanget af sager. I nogle perioder er der således flere medar-
bejdere, som arbejder med konkret efterforskning på området på
fuld tid. Dette gør sig eksempelvis gældende for 2. halvår af
2022 og aktuelt. Der er i politikredsen udpeget to faste kontakt-
personer på området, henholdsvis lederen af sektionen for Or-
ganiseret Kriminalitet og en erfaren efterforsker i sektionen.
Københavns Politi
oplyser, at området for menneskehandel og
menneskeudnyttelse er organiseret således, at der pågår en kon-
trolindsats i operativt regi ved Udlændingekontrolsektionen,
som forestår kontrol af udlændinge på eksempelvis arbejdsplad-
ser og bordeller. Ansvaret for den sideløbende efterforsknings-
mæssige indsats er forankret i Afdelingen for Personfarlig Kri-
minalitet, Sektionen for Drab og Menneskehandel. Såfremt Ud-
lændingekontrolsektionen vurderer en person som handlet eller
udnyttet, underrettes Sektionen for Drab og Menneskehandel,
der herefter vurderer sagen med henblik på en eventuel opstart
af efterforskning.
Sektionen for Drab og Menneskehandel består af tolv efterfor-
skere, som håndterer disse sager blandt sektionens øvrige opga-
veportefølje. Efterforskerne videndeler indbyrdes og i relevante
fora med interne og eksterne parter. Politikommissæren i Sekti-
onen for Drab og Menneskehandel er kontaktperson på området.
Bornholms Politi
oplyser, at området for menneskehandel og
menneskeudnyttelse ikke varetages i en særskilt dedikeret sek-
tion som følge af politikredsens organisatoriske størrelse, der
ikke muliggør specialiserede afdelinger og enheder. Operative
målrettede indsatser på området varetages af den Politioperative
Stab, og konkrete anmeldelser og den efterfølgende sagsbehand-
ling håndteres som udgangspunkt af Central Efterforskning.
Politikredsen har ikke medarbejdere beskæftiget fuld tid med
menneskehandel og menneskeudnyttelse grundet den begræn-
sede mængde af indsatser og anmeldelser relateret til menneske-
handel og menneskeudnyttelse på Bornholm. Målrettede indsat-
ser håndteres af personale med arbejdsmæssig erfaring med ud-
lændingekontrol. Konkrete anmeldelser og efterfølgende sags-
behandling håndteres af forskellige sagsbehandlere, som ikke
nødvendigvis har erfaring eller uddannelse på området. Efter
omstændighederne kan sagsbehandling ske med faglig bistand
fra det nationale netværk på menneskehandelsområdet. Politi-
kredsen har udpeget en vicepolitiinspektør som kontaktperson
på området.
Grønlands Politi
oplyser, at der ikke er en selvstændig struktur
for området vedrørende menneskehandel i Grønlands Politi, da
der ikke ses udfordringer på området i Grønland. Det bemærkes
Side 7/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 654: Spm., om politiet trænes i at spotte indikatorer på tvangsarbejde
i den forbindelse, at Grønlands Politi løbende følger udviklin-
gen, og såfremt der måtte opstå behov herfor vil Grønlands Po-
liti forankre moniteringen af området for menneskehandel i
Operativ Stab.
Da der ikke aktuelt ses udfordringer med menneskehandel i
Grønland, er der ikke medarbejdere i Grønlands Politi, som be-
skæftiger sig fuldtid med området, ligesom der ikke er priorite-
ret ressourcer til uddannelse ud over, hvad der måtte indgå som
en del af den almindelige efter-/videreuddannelsesaktivitet for
politiuddannede. Grønlands Politi vil naturligvis tage dette op
til fornyet vurdering, såfremt der måtte opstå en tendens med
øget mistanke om menneskehandel i Grønland. Der er ikke ud-
peget konkrete kontaktpersoner, som organisationerne kan kon-
takte i Grønlands Politi.
Færøernes Politi
oplyser, at der ikke ses registreret sager om
menneskehandel i politiets elektroniske døgnrapportsystem,
NIFLHEIMR. Der er heller ikke efterretninger, der indikerer, at
der skulle foregå en sådan udnyttelse på Færøerne. Færøernes
Politi har imidlertid fokus på kriminalitetsområdet og har ind-
ledt et samarbejde med det færøske skattevæsen, TAKS, og det
færøske Arbejdstilsyn, Arbeiðseftirlitið, om bekæmpelse af so-
cial dumping. Henset til kredens størrelse og problemets omfang
er der ikke personer, som er fuldtidsbeskæftigede med området.
Der er udpeget en kontaktperson på området fra efterforsknings-
afdelingen. Den pågældende deltager i relevante videndelings-
fora mv. om emnet.
Rigspolitiet skal afslutningsvis bemærke, at Politiskolen under-
viser politistuderende og politikadetter i menneskehandel, her-
under introduceres de til handlingsplanen til bekæmpelse af
menneskehandel. Derudover indeholder efteruddannelseskur-
serne 1. linegrænsekontrol og 2. linegrænsekontrol undervis-
ning i menneskehandel, herunder identifikation af potentielle
ofre for menneskehandel, håndtering af sager om menneskehan-
del og samarbejdspartnere.”
Side 8/8