Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2711854_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 751
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
29. april 2022
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Laura Emilie Tolstrup
Kornerup
Sagsnr.: 2022-0030-7423
Dok.:
2391028
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 751 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 751 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. april 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om, hvad der er kommet ud af områdedemontering, som er lagt i Syd- og Sønderjyllands politi
Spørgsmål nr. 751 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren tilkendegive, om denne mener, at det er proble-
matisk, at der ikke i 2022 er specialkompetencer til at håndtere
sager om menneskehandel, som der var før 2022?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigspolitiet, hvortil jeg kan henholde mig:
”Politikredsene
har ansvaret for at efterforske konkrete sager om
menneskehandel. Det var også tilfældet før 2022, og kompeten-
cerne til håndtering af straffesager om menneskehandel er såle-
des også efter reformen af Rigspolitiet til stede i politiet. Indsat-
sen mod menneskehandel i politikredsene er tilpasset lokale for-
hold både i forhold til indsatsens omfang og organiseringen, der
f.eks. kan være forankret i en specialiseret efterforskningsenhed
i politikredsen eller i politikredsens enhed for udlændingekon-
trol.
Som en del af reformen af Rigspolitiet, der sker som led i aftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
(flerårsaftalen), er bl.a. Politiområdets fagcenterstruktur nedlagt
ved udgangen af 2021, herunder Rigspolitiets Nationale Efter-
forskningscenter (NEC), der varetog visse generelle, styrelses-
mæssige opgaver vedrørende menneskehandel. Sådanne opga-
ver vil fortsat blive varetaget af politiet, uanset at de som følge
af reformen af Rigspolitiet ikke nødvendigvis vil blive varetaget
centralt af Rigspolitiet.
Med flerårsaftalen er det endvidere besluttet at styrke politiets
indsats mod tvangsarbejde, herunder seksuel udnyttelse og ar-
bejde under slavelignende forhold, ved at tilføre 6 ekstra politi-
årsværk i 2023 til arbejdet i politikredsene med at gennemføre
et passende kontroltryk mod restaurationer, byggepladser, kio-
sker, prostitutionsmiljøet m.v., der øger sandsynligheden for at
identificere og opdage tvangsarbejde. Herudover skal National
Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) sikre en generel styrkelse
af indsatsen mod den mest komplekse økonomiske og organise-
rede kriminalitet. Efterforskningen af sager om organiseret men-
neskehandel, hvor der kan være grund til at antage, at overtræ-
delsen har et særligt betydeligt omfang, eller på anden måde er
af særlig kvalificeret karakter, vil kunne blive varetaget eller un-
derstøttet af NSK, herunder med særlige efterforskningsmæs-
sige kompetencer mv., ligesom NSK vil skulle understøtte poli-
tikredsene i deres indsatser mod tvangsarbejde.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om, hvad der er kommet ud af områdedemontering, som er lagt i Syd- og Sønderjyllands politi
Reformen af Rigspolitiet understøttes af en ny ledelses- og sty-
ringsmodel for politiet, der på et mere overordnet niveau beskri-
ver den fremtidige styring af politiets opgaveløsning, herunder
bl.a. den fremtidige monitering af og opfølgning på kriminali-
tetsområder, der vil indgå som et element i politikredsenes og
Rigspolitiets opfølgning på den samlede opgaveløsning, herun-
der i forhold til området for menneskehandel.
På nuværende tidspunkt er en række af de moniteringsområder,
der tidligere blev varetaget af Rigspolitiet, lagt ud i politikred-
sene, samtidig med at der er iværksat et arbejde med at udvikle
en ny model for monitering. Monitering af menneskehandel er
et af de moniteringsområder, der er lagt ud til politikredsene.
Rigspolitiet kan herudover oplyse, at politiet løbende vurderer,
hvornår der er behov for særlige målrettede indsatser, der kan
understøtte politiets viden og kendskab på området. Aktuelt har
Ruslands krig mod Ukraine og deraf følgende flygtningekrise i
Europa ført til, at dansk politi fra internationale samarbejdspart-
nere i stigende omfang modtager efterretninger om en forøget
risiko for udnyttelse af flygtninge fra Ukraine, herunder i form
af menneskehandel og -smugling. Rigspolitiet har på den bag-
grund midlertidigt iværksat en nationalt koordineret monitering-
sindsats vedrørende udnyttelse af flygtninge og migranter pri-
mært med fokus på situationen i Ukraine. Formålet hermed er at
understøtte og styrke politikredsenes lokale monitering og til-
lige gennem blandt andet deltagelse i relevante internationale og
nationale fora med fokus på de forskellige former for udnyttelse
af mennesker at sikre, at dansk politi har den nødvendige viden
og det nødvendige netværk til at kunne identificere problemet i
en dansk politioperativ kontekst og om nødvendigt iværksætte
forebyggende eller bekæmpende foranstaltninger.
Den nationalt koordinerede moniteringsindsats er forankret i
Syd- og Sønderjyllands Politi for derigennem at sikre sammen-
hæng med det analysearbejde, som allerede varetages af udlæn-
dingekontrolafdelingen UKA Vest i politikredsen, og som
blandt andet har særligt fokus på kriminalitet i forbindelse med
passage af landegrænser. Endvidere har politikredsen i forvejen
et tæt operativt og analytisk samarbejde med tysk politi, der
også vurderes at kunne styrke indsatsen.
Som led i etableringen af den midlertidige moniteringsindsats
indgår en drøftelse og tilpasning af politiets repræsentation i de
netværk og arbejdsgrupper, der har relevans i forhold til dette
indsatsområde.”
Side 3/3