Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2711934_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
22. maj 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Katrine Thorup
2023-0030-8771
2821746
Besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 655 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm., om der er udviklet arbejdsgange for, hvad politiet skal afdække ifm. efterforskning af mistanke om menneskehandel til tvangsarbejde
Spørgsmål nr. 655 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren i forlængelse af samrådet om menneskehandel
den 23. marts 2023 være med til at kortlægge området og poli-
tiets indsats for menneskehandel, så der skabes en større viden
om, hvorvidt den nuværende indsats er fejlet, når Belgien og
Norge gør det bedre end Danmark, og hvad Danmark kan lære
af de andre lande?”
Svar:
Den tidligere regering nedsatte en tværministeriel arbejdsgruppe, som fik til
opgave at se på initiativer til beskyttelse af sårbare udenlandske arbejdsta-
gere og ofre for menneskehandel. Arbejdsgruppen har bl.a. set på retsforføl-
gelsen af bagmænd, herunder politiets efterforskning og det strafferetlige
værn mod udnyttelse af sårbare udenlandske arbejdstagere. I den forbindelse
har arbejdsgruppen indhentet internationale erfaringer fra Belgien, Norge,
Sverige, Irland, Nederlandene, Luxembourg, Tyskland og Storbritannien.
Arbejdsgruppen har således foretaget en afdækning af bl.a. lovgivning på
menneskehandelsområdet i en række lande, herunder Norge og Belgien. Der
henvises til arbejdsgruppens rapport (Retsudvalget 2020- 21, REU Alm. del
– Bilag 431). Det bemærkes i øvrigt, at anbefalingerne fra den tværministe-
rielle arbejdsgruppe om sårbare udenlandske arbejdstagere og bekæmpelse
af menneskehandel fra september 2021 bl.a. dannede grundlag for Hand-
lingsplanen til bekæmpelse af menneskehandel 2022-2025 samt den nye be-
stemmelse i straffeloven, som kriminaliserer menneskeudnyttelse.
Med den seneste flerårsaftale for politiet og anklagemyndigheden er der der-
udover oprettet en ny enhed – National enhed for Særlig Kriminalitet – der
skal styrke indsatsen mod den mest komplekse økonomiske og organiserede
kriminalitet. Det kan også være sager om organiseret menneskehandel, som
for eksempel har et særligt betydeligt omfang. Derudover blev det også som
led i flerårsaftalen aftalt at styrke indsatsen mod tvangsarbejde, herunder
seksuel udnyttelse og arbejde under slavelignende forhold, ved at tilføre 6
ekstra politiårsværk i 2023. Ressourcerne hertil er blevet tilført politikred-
sene i slutningen af marts 2023.
Regeringen vil sætte hårdt ind over for den grove og organiserede krimina-
litet. Det gælder også menneskehandel. Nu skal vi se effekten af de tiltag,
der allerede er sat i værk, og viser det sig, at der er behov for yderligere
tiltag, er jeg naturligvis åben for at drøfte dette i forligskredsen. I den for-
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 637: Spm., om der er udviklet arbejdsgange for, hvad politiet skal afdække ifm. efterforskning af mistanke om menneskehandel til tvangsarbejde
bindelse skal det dog bemærkes, at Rigspolitiet har oplyst, at det er Rigspo-
litiets vurdering, at der ikke for nuværende er behov for yderligere kortlæg-
ning af politiets eksisterende indsats på området.
Side 3/3