Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2711835_0001.png
Folketinget Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. februar 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Katrine Thorup
2023-0030-8260
2716152
Besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 174 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 26.januar 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Niklas V. Johansen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om, hvordan ministeren forholder sig om kritikken fra Europarådet, fordi Danmark leverer få efterforskninger og domme indenfor menneskehandelsområdet
Spørgsmål nr. 174 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere på artiklen: ”Politikere vil have po-
litiet til at forklare indsats mod menneskehandel: 'Der er åben-
lyst noget galt'", dr.dk, den 13. december 2022, og redegøre for,
hvorfor der ikke er faldet en eneste dom i de 221 sager om men-
neskehandel i perioden 2019-21?”
Svar:
Der henvises til Justitsministeriets samtidige besvarelse af spørgsmål nr.
168 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeriet har herudover til brug for besvarelsen af spørgsmålet ind-
hentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”1. Menneskehandel er kriminaliseret i straffelovens § 262 a.
Bestemmelsen består af følgende tre led, som alle skal være op-
fyldt, for at man kan straffe for fuldbyrdet menneskehandel:
Handlinger (1. led)
Tvangsmidler (2. led)
Udnyttelsesformål (3. led)
Ad 1. led). Gerningsmanden skal foretage en handling over for
den forurettede ved enten at rekruttere, transportere, overføre,
huse eller efterfølgende modtage den pågældende.
Ad 2. led). Senest i forbindelse med gerningsmandens handling
skal der være anvendt et tvangsmiddel i form af 1) ulovlig tvang,
2) frihedsberøvelse, 3) trusler, 4) retsstridig fremkaldelse, be-
styrkelse eller udnyttelse af en vildfarelse eller 5) anden utilbør-
lig fremgangsmåde.
Ad 3. led). Tvangsmidlet skal anvendes med forsæt til udnyt-
telse af den handlede person ved prostitution, optagelse af por-
nografiske fotografier eller film, forestillinger med pornografisk
optræden, tvangsarbejde, slaveri, eller slaverilignende forhold,
strafbare handlinger eller fjernelse af organer.
Udnyttelse indebærer et krav om, at menneskehandlen skal være
foretaget med henblik på at opnå en økonomisk vinding eller
med henblik på gerningsmandens egen udnyttelse af ofret.
2. Sager om menneskehandel er alvorlige sager, som skal prio-
riteres højt. Det er derfor vigtigt, at der i politiet og anklagemyn-
digheden til enhver tid er et stort fokus på korrekt og hurtig be-
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om, hvordan ministeren forholder sig om kritikken fra Europarådet, fordi Danmark leverer få efterforskninger og domme indenfor menneskehandelsområdet
handling af disse sager. Derfor har Rigsadvokaten også i Rigs-
advokatmeddelelsen, Afsnittet om menneskehandel, fastsat sær-
lige retningslinjer for anklagemyndighedens og politiets be-
handling af sager om menneskehandel herunder bl.a. i forhold
til, hvilke forhold/overvejelser politiet og anklagemyndigheden
skal være opmærksom på i forbindelse med indsatsen mod men-
neskehandel. Der er således i meddelelsen beskrevet eksempel-
vis indikatorer på menneskehandel, hvornår der skal ske inddra-
gelse af relevante samarbejdspartnere (bl.a. Center mod Menne-
skehandel eller Udlændingestyrelsen), identifikation og afhø-
ring af ofre og andre overvejelser vedrørende sikring af beviser
og bevisførelse.
Det følger af Rigsadvokatmeddelelsen, at efterforskningen af
sager om menneskehandel allerede på det indledende stadie skal
tilrettelægges i samarbejde med anklagemyndigheden, så der lø-
bende kan foretages en juridisk vurdering af det materiale, der
er indhentet. Anklagemyndigheden skal desuden overveje, om
eventuelle ofre skal afhøres indenretligt (afhøring i retten for en
dommer før selve hovedforhandlingen) for at sikre bevis, jf. ne-
denfor. Dette gælder ikke mindst i sager om menneskehandel til
tvangsarbejde.
3. Der ses i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) at være re-
gistreret i alt fire domfældelser for menneskehandel i løbet af de
seneste fem år. Rigsadvokaten er bekendt med yderligere én
domfældelse, der er så ny, at den ikke indgår i datatrækket.
Domfældelserne er fra hhv. 2018, 2022 og 2023. Når kun få an-
meldelser om menneskehandel fører til domfældelse, skyldes
det bl.a., at det ofte vil være svært at løfte bevisbyrden for, at
alle tre led i straffelovens § 262 a er opfyldt.
I praksis er en af de største udfordringer at få en forklaring fra
offeret, der kan underbygge sagen i retten. Vidneforklaringer fra
de formodede ofre er ofte det eneste eller vigtigste bevis i sagen.
Offerets forklaring er således ofte afgørende, særligt i forhold til
om der er anvendt tvangsmidler.
Det er dog ofte vanskeligt at få offeret til at afgive forklaring,
enten fordi den pågældende er bange for bagmanden, eller fordi
den pågældende frygter for repressalier, hvis han/hun fortæller
politiet, hvad der er sket. I mange tilfælde er ofrene også bange
for de danske myndigheder, f.eks. fordi de ikke har lovligt op-
holdsgrundlag i Danmark, eller fordi de frygter, at de selv kan
blive straffet.
Ofrene er desuden ofte fra udlandet, og de kan i mange tilfælde
være forsvundet, inden sagen er færdigefterforsket, fordi de ikke
længere er tvunget til at opholde sig i Danmark, ikke har et op-
holdssted, er uden arbejde eller lignende. Det kan være meget
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 634: Spm. om, hvordan ministeren forholder sig om kritikken fra Europarådet, fordi Danmark leverer få efterforskninger og domme indenfor menneskehandelsområdet
vanskeligt efterfølgende at finde og afhøre ofre, der befinder sig
i udlandet.
Det kan hertil tilføjes, at sager om menneskehandel ofte har in-
ternational karakter med eksempelvis gerningssteder eller ofre i
flere forskellige lande. Sagerne kræver derfor et internationalt
politisamarbejde med henblik på bevissikring, opsporing af vid-
ner og udbytte mv., hvilket kan besværliggøre og forlænge be-
handlingen af sagerne.”
Side 4/4