Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2015-16
L 92 Bilag 1
Offentligt
1581055_0001.png
H Ø R I N G S N O T AT
16. december 2015
Center for Tele
J.nr. 2015 – 5750
Høringsnotat vedrørende høring over udkast til forslag til lov om radioudstyr og elek-
tromagnetiske forhold
Energistyrelsen sendte den 4. september 2015 et udkast til forslag til lov om radioudstyr og
elektromagnetiske forhold i høring med frist for afgivelse af høringssvar den 2. oktober 2015.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra følgende høringsparter: DANAK, Dansk
Energi, Dansk Industri, Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering, TEKNIQ, Teleklage-
nævnet og Telia Danmark.
Der er modtaget høringssvar uden bemærkninger fra følgende høringsparter: Advokatrådet,
Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, DSB, Facilicom
A/S, Forbrugerombudsmanden, Forenede Danske Antenneanlæg, Konkurrence- og Forbru-
gerstyrelsen, TV 2 Danmark A/S, Aalborg Universitet.
Høringssvarene har navnlig berørt følgende punkter i udkastet til lovforslag:
1. Gennemførelsen af EU-reglerne, herunder om de erhvervsdrivendes roller og ansvar.
2. Ophævelse af kravet om overensstemmelsesmærkning og anden mærkning som betin-
gelse for at anvende apparater og radioudstyr.
3. Bemyndigelser til Energistyrelsen til at fastsætte nærmere regler.
4. Oplysningspligt.
5. Energistyrelsens tilsyn og håndhævelse.
6. De administrative konsekvenser af udkastet til lovforslag.
I det følgende gennemgås indholdet af de modtagne høringssvar til ovennævnte punkter.
Energistyrelsens kommentarer hertil er anført i kursiv. Høringssvarenes indhold er alene gen-
givet i hovedtræk. Der henvises til de enkelte høringssvar for nærmere oplysninger om svare-
nes indhold.
Endelig er der foretaget lovtekniske og redaktionelle ændringer i lovforslaget.
1. Gennemførelsen af EU-reglerne, herunder om de erhvervsdrivendes roller og ansvar
Telia Danmark finder det positivt, at der sker en ensretning på EU-plan af kravene til de er-
hvervsdrivende. Dansk Energi finder det ligeledes positivt, at der foretages en præcisering af
de erhvervsdrivendes roller og ansvar.
Side 1
L 92 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581055_0002.png
Dansk Industri giver udtryk for, at det er væsentligt, at gradueringen i de erhvervsdrivendes
roller og ansvar i EU-reglerne bevares og foreslår konkret, at det i den foreslåede bestemmel-
se om distributører af apparaters forpligtelser f.eks. angives, at distributøren skal handle med
fornøden omhu, så det tydeliggøres, at distributøren ikke har samme niveau af ansvar som fa-
brikant eller importør.
TEKNIQ anfører, at der flere steder i udkastet til lovforslag nævnes, at der er krav om, at fa-
brikanten eller den ansvarlige for installationen skal sikre, at et fast anlæg installeres i over-
ensstemmelse med god teknisk praksis. TEKNIQ finder det ikke klart, hvilken dokumentation
Energistyrelsen vil finde tilstrækkelig til at opfylde dette krav og anbefaler derfor, at der sna-
rest efter lovforslagets vedtagelse udsendes en vejledning, som beskriver, hvordan sådanne
anlæg kan installeres på den rette måde.
Energistyrelsens bemærkninger
Udgangspunktet i direktiverne om en graduering i ansvaret for henholdsvis fabrikanter, im-
portører og distributører er afspejlet i udkastet til lovforslagets bestemmelser om de tre kate-
gorier af aktører. For apparaters vedkommende fremgår det f.eks. af de foreslåede bestem-
melser, at fabrikanter har mere grundlæggende og omfattende forpligtelser end importører,
og at distributører har de mindst omfattende forpligtelser. Efter Energistyrelsens opfattelse
kan det bidrage til tvivl om, hvilket ansvar en distributør konkret har, hvis der som foreslået
af Dansk Industri i en lovbestemmelse indsættes en generel formulering om, at den pågælden-
de skal handle med fornøden omhu over for kravene, når de gør et apparat tilgængeligt på
markedet.
I forhold til TEKNIQs bemærkninger kan det oplyses, at det også i dag er et krav i den gæl-
dende bekendtgørelse om radio- og teleterminaludstyr og elektromagnetiske forhold, at det
skal dokumenteres, hvordan et fast anlæg er installeret i overensstemmelse med god teknisk
praksis under hensyn til de enkelte komponenters anvendelse og fysiske egenskaber med hen-
blik på at sikre, at det faste anlæg er i overensstemmelse med de væsentlige krav. Der er i den
foreslåede bestemmelse om faste anlæg ingen indholdsmæssige ændringer i kravene til instal-
lationen af faste anlæg og dokumentationen.
Energistyrelsen vil offentliggøre en vejledning til loven og de i medfør heraf udstedte be-
kendtgørelser, inden de nye regler træder i kraft, og vil inddrage branchen i forbindelse med
udarbejdelsen af vejledningen.
2. Ophævelse af kravet om overensstemmelsesmærkning og anden mærkning som be-
tingelse for at anvende apparater og radioudstyr
Telia Danmark finder det i lyset af slutbrugeres ulovlige anvendelse af eksempelvis signalfor-
stærkere uheldigt, at det foreslås at fjerne kravet i den gældende lov om, at apparater og ra-
dioudstyr kun må anvendes, hvis de er forsynet med overensstemmelsesmærkning og eventuel
anden mærkning. Selskabet finder, at sådan en mærkning kan have en præventiv effekt i for-
hold til anvendelsen af signalforstærkere.
Energistyrelsens bemærkninger
Et krav om, at radioudstyret er CE-mærket for, at det må anvendes, vil efter Energistyrelsens
opfattelse ikke i sig selv medvirke til at mindske de eventuelle problemer, som mobilselskaber
oplever på grund af anvendelse af signalforstærkere. Det er efter lov om radiofrekvenser
Side 2
L 92 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581055_0003.png
ulovligt at anvende en signalforstærker, hvis man ikke har tilladelse til at anvende de frekven-
ser, som signalforstærkeren sender på. Efter lovforslaget må radioudstyr anvendes, hvis det
er korrekt installeret, vedligeholdt og anvendes efter hensigten samt er i overensstemmelse
med de gældende krav til radioudstyrs konstruktion. Endelig skal det på emballagen angives,
hvis der f.eks. er krav om en frekvenstilladelse for at anvende radioudstyret. Disse oplysnin-
ger skal uddybes i den vedlagte brugsanvisning.
3. Bemyndigelser til Energistyrelsen til at fastsætte regler
Dansk Industri opfordrer til, at de foreslåede bemyndigelser til Energistyrelsen til at fastsætte
regler for apparater og radioudstyrs overensstemmelse med kravene begrænses til de krav,
som er angivet i direktiverne. Dansk Industri finder, at dette er væsentligt af hensyn til at opnå
den tilsigtede fri bevægelighed for produkterne og lige konkurrencevilkår for de erhvervsdri-
vende. Dansk Industri henstiller til, at de planlagte bekendtgørelser på området udarbejdes
hurtigst muligt af hensyn til de berørte virksomheder.
DANAK foreslår, at ”offentlige myndigheder” udgår af den foreslåede bestemmelse, hvor
Energistyrelsen bemyndiges til at fastsætte regler om kravene til virksomheder og andre, der
ansøger om at blive udpeget til at vurdere apparaters eller radioudstyrs overensstemmelse med
reglerne. DANAK peger på, at både private virksomheder og myndigheder kan ansøge og i
den forbindelse skal opfylde samme krav.
Energistyrelsens bemærkninger
Energistyrelsen er enig med Dansk Industri i, at EU-reglerne skal gennemføres i overens-
stemmelse med direktivernes ordlyd og er opmærksom på, at de erhvervsdrivende ikke pålæg-
ges byrder, som ikke følger af direktiverne. De planlagte bekendtgørelser udstedes hurtigst
muligt efter lovens ikrafttræden.
Energistyrelsen er enig med DANAK i, at der gælder de samme betingelser for at blive udpe-
get til bemyndiget organ for såvel en virksomhed som en myndighed. På den baggrund ind-
sættes ”aktører” i stedet for ”overensstemmelsesvurderingsorganer og offentlige myndighe-
der” i den foreslåede bestemmelse om bemyndigede organer.
4. Oplysningspligt
Dansk Industri finder, at den foreslåede bestemmelse om oplysningspligt bør tilpasses for-
holdsmæssigt til de forskellige aktørers forpligtelser, så der ikke kan kræves al dokumentation
og alle oplysninger af alle.
Energistyrelsens bemærkninger
I medfør af den foreslåede bestemmelse om oplysningspligt kan Energistyrelsen og Telekla-
genævnet kræve oplysninger og materiale, som skønnes nødvendigt i forbindelse med admini-
strationen af loven. De forpligtede til at give oplysninger foreslås konkret opregnet i bestem-
melsen, og de kan ikke pålægges at tilvejebringe oplysninger, som ikke svarer til de forpligtel-
ser, som de i øvrigt har efter lovforslaget. Energistyrelsen vil på baggrund af Dansk Industris
bemærkninger supplere den foreslåede bestemmelses ordlyd med, at Energistyrelsens og Te-
leklagenævnets anmodning om oplysninger skal være begrundet.
Side 3
L 92 - 2015-16 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra energi-, forsynings- og klimaministeren
1581055_0004.png
5. Energistyrelsens tilsyn og håndhævelse
Teleklagenævnet finder det hensigtsmæssigt at have mulighed for at pålægge forpligtede efter
den foreslåede bestemmelse om oplysningspligt tvangsbøder, hvis de ikke fremlægger de op-
lysninger, som nævnet har bedt om. Teleklagenævnet finder imidlertid, at kompetencen til at
træffe beslutning om at pålægge tvangsbøder bør tillægges nævnets formand.
Energistyrelsens bemærkninger
I forhold til Teleklagenævnets bemærkning til den foreslåede bestemmelse om muligheden for
Energistyrelsen og Teleklagenævnet for at pålægge administrative tvangsbøder i tilfælde af,
at en forpligtet ikke afgiver udbedte oplysninger, bemærkes, at Energistyrelsen efter nærmere
overvejelse finder, at muligheden for at pålægge tvangsbøder for at gennemtvinge oplys-
ningspligten bør udgå. De forhold, som kan udløse tvangsbøder, vil sjældent være tilstrække-
ligt let og utvetydigt konstaterbare, og lovforslaget giver andre reaktionsmuligheder i de fore-
slåede tilsynsbestemmelser i forhold til de tilfælde, hvor en forpligtet ikke giver de oplysnin-
ger eller fremlægger det materiale, som skønnes nødvendigt.
6. De administrative konsekvenser af udkastet til lovforslag
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) anfører, at udkastet til lovforslag medfø-
rer løbende administrative lettelser, løbende administrative byrder og potentielle omstillings-
omkostninger for erhvervslivet. TER vurderer, at de administrative byrder ikke vil overstige 4
mio. kr. på samfundsniveau årligt, og de vil derfor ikke blive kvantificeret yderligere.
Side 4