Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2710066_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
17. maj 2023
Strafferetskontoret
Mie Hedengran Helander
2023-0030-8733
2817509
Besvarelse af spørgsmål nr. 611 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 611 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. april 2023. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om ministerens holdning til en ændring af reglerne vedrørende navneforbud, således det i visse sager bliver muligt at nedlægge navneforbud tidligere end ved første grundlovsforhør
Spørgsmål nr. 611 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, om der vil blive rejst sager om
brud på navneforbuddet i bortførelsessagen? Og vil ministeren
endvidere redegøre for fordele og ulemper ift. advokaternes for-
slag om navneforbud i alle sager indtil dom. Der henvises til
artiklen ”29-årig
deler navn med sigtede - er blevet bestormet
på sociale medier”, tv2. dk, den 19. april 2023.”
Svar:
1.
Lad mig starte med at understrege, at det er fuldstændig uacceptabelt at
true og at chikanere parter i retssager, herunder på de sociale medier. Det
gælder selv sagt også personer, der slet ikke er part i en retssag. Jeg tager
naturligvis afstand fra de trusler og den chikane, som den 29-årige mand,
der deler navn med den sigtede i sagen om kidnapning af en 13-årig pige, er
blevet udsat for på de sociale medier.
Vedrørende brud på navneforbuddet i sagen har Justitsministeriet til brug
for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der
har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, hvor den i artiklen
omtalte bortførelsessag efterforskes.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi har oplyst, at politikred-
sen siden den 17. april 2023, hvor Retten i Næstved nedlagde
navneforbud i bortførelsessagen, har modtaget over 200 henven-
delser omkring navneforbuddet.
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi er aktuelt i gang med at
visitere og vurdere det store antal henvendelser, som politikred-
sen har modtaget inden for ganske kort tid. Dette sker med hen-
blik på at fastlægge, dels om der er tale om egentlige anmeldel-
ser om brud på navneforbuddet, dels om politikredsen er rette
værneting for anmeldelserne.
Aktuelt er der i politiets sagsstyringssystem (POLSAS) registre-
ret få anmeldelser om brud på navneforbuddet i den pågældende
sag. Et datatræk fra POLSAS giver på nuværende tidspunkt så-
ledes ikke et retvisende billede af, hvor mange anmeldelser po-
litikredsen har modtaget vedrørende brud på navneforbuddet.”
Side 2/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om ministerens holdning til en ændring af reglerne vedrørende navneforbud, således det i visse sager bliver muligt at nedlægge navneforbud tidligere end ved første grundlovsforhør
Det bemærkes, at Rigspolitiet har oplyst, at Sydsjællands og Lolland-Fals-
ters Politi inden 14 dage forventer at kunne oplyse nærmere om antallet af
anmeldelser, hvorefter Rigspolitiet vil kunne lave et datatræk i POLSAS.
Justitsministeriet vil fremsende en supplerende besvarelse af spørgsmålet til
Retsudvalget, når der foreligger nærmere oplysninger om antallet af anmel-
delser fra Rigspolitiet.
Der findes allerede i dag regler, som beskytter parterne i straffesager mod
den belastning, det kan være at blive omtalt i pressen i forbindelse med en
straffesag.
Det drejer sig navnlig om reglerne om navneforbud. Efter retsplejelovens §
31 kan retten i straffesager forbyde, at der sker offentlig gengivelse af navn,
stilling eller bopæl for sigtede, tiltalte eller andre under sagen nævnte per-
soner, eller at den pågældendes identitet på anden måde offentliggøres, når
offentlig gengivelse må antages at bringe nogens sikkerhed i fare, eller når
offentlig gengivelse vil udsætte nogen for unødvendig krænkelse. Retten
skal ved afgørelsen om navneforbud tage hensyn til lovovertrædelsens grov-
hed og samfundsmæssige betydning. Navneforbuddet kan udstrækkes til
også at gælde under en eventuel anke af sagen, hvis anken omfatter bedøm-
melse af beviserne for tiltaltes skyld, og bortfalder senest ved afsigelsen af
endelig dom. Et navneforbud kan nedlægges når som helst under en straffe-
sag, og det behøver ikke nødvendigvis at være i forbindelse med et grund-
lovsforhør, selv om dette ofte vil være mest praktisk. Et navneforbud kan
således også nedlægges før grundlovsforhøret, hvis dette konkret er praktisk
muligt.
2.
Fordelen ved at ændre reglerne om navneforbud, så der indføres et ud-
gangspunkt om navneforbud i alle straffesager indtil dom, vil være, at det
herved kan sikres, at de hensyn, der måtte ligge bag et eventuelt senere nav-
neforbud, også varetages i perioden, indtil retten nedlægger navneforbuddet.
Der vil imidlertid også være væsentlige ulemper og betænkeligheder for-
bundet med et generelt udgangspunkt om navneforbud i alle sager indtil
dom.
Et sådant generelt forbud vil således grundlæggende stride mod det almin-
delige udgangspunkt om offentlighed i retsplejen. Offentlighedsprincippet
må grundlæggende betragtes som et gode, da borgerne
og ikke mindst
pressen
således har adgang til at kontrollere, hvordan retsplejen udøves.
Side 3/4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 628: Spm. om ministerens holdning til en ændring af reglerne vedrørende navneforbud, således det i visse sager bliver muligt at nedlægge navneforbud tidligere end ved første grundlovsforhør
Efter min opfattelse er det mest hensigtsmæssigt, at domstolene i hver enkelt
sag vejer den enkeltes interesse i at få nedlagt et navneforbud op mod den
offentlige interesse i at kunne få oplyst den pågældendes identitet. Dette sik-
rer de nuværende regler om navneforbud, og reglerne giver som nævnt mu-
lighed for at nedlægge navneforbud når som helst under straffesagen, her-
under før grundlovsforhøret, hvis der i den konkrete sager er behov for det,
og det er praktisk muligt.
Side 4/4