Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del
Offentligt
2709123_0001.png
Folketingets Retsudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3763
Doknr.
707245
Dato
17-05-2023
Folketingets Retsudvalg har d. 21. april 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 622
(alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 622:
”Vil ministeren redegøre for, hvilken kontakt kvinden, som i statsminister Mette
Frederiksens øjne er en landsforræder (jf. statsministerens udtalelser under
møde nr. 49 den 19. januar 2021), har med det adopterede barn, og vil
ministeren – evt. med bidrag fra andre ministre – redegøre for, om en
syrienkriger og landsforræder kan yde tilstrækkelig omsorg for et barn, eller om
der i fraværet af denne omsorg i ministerens øjne er tilstrækkelig hjemmel til at
tvangsfjerne barnet, jf. artiklen ”Danmark løb fra den borgerlige regerings løfte
til en dansk kvinde og to børn fra Islamisk Stat-lejre i Syrien: »Vi holder fast,
indtil det lykkes!«” fra berlingske.dk den 10. januar 2021?
Svar:
Jeg kan oplyse, at hverken danske myndigheder eller Social-, Bolig- og
Ældreministeriet generelt indsamler oplysninger om alle forældres kontakt med
deres børn. Der indhentes kun oplysninger i den udstrækning, de har betydning
for en beslutning, som myndigheden skal træffe m.v. Ministeriet har derfor
heller ikke oplysninger om den pågældende kvindes kontakt med sine børn,
herunder adoptivbørn.
Det er den kommune, der efter den socialretlige lovgivning har ansvaret for et
barn eller en ung, som skal sikre, at barnet eller den unge får den rette hjælp
og støtte på det sociale område, herunder i form af en anbringelse uden for
hjemmet, ud fra en vurdering af det enkelte barns helt konkrete behov.
Hensynet til beskyttelsen af det enkelte barn eller den enkelte unge, herunder
beskyttelsen af barnets eller den unges private forhold, forhindrer mig i at
redegøre for eller på anden måde oplyse, hvilke konkrete indsatser, samvær
m.v. der er iværksat af de kompetente myndigheder i forhold til den
pågældende kvinde og hendes børn.
Helt generelt kan jeg videre oplyse, at det følger af § 58 i serviceloven, at når
der er en åbenbar risiko for, at et barns eller en ungs sundhed eller udvikling
lider alvorlig skade på grund af
1) utilstrækkelig omsorg for eller behandling af barnet eller den unge,
2) overgreb, som barnet eller den unge har været udsat for,
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 622: Spm. om ministeren vil redegøre for, hvilken kontakt kvinden, som i statsminister Mette Frederiksens øjne er en landsforræder (jf. statsministerens udtalelser under møde nr. 49 den 19. januar 2021), har med det adopterede barn, og vil ministeren – evt. med bidrag fra andre ministre – redegøre for, om en syrienkriger og landsforræder kan yde tilstrækkelig omsorg for et barn, eller om der i fraværet af denne omsorg i ministerens øjne er tilstrækkelig hjemmel til at tvangsfjerne barnet?
2709123_0002.png
3) misbrugsproblemer, kriminel adfærd eller andre svære sociale
vanskeligheder hos barnet eller den unge eller
4) andre adfærds eller tilpasningsproblemer hos barnet eller den unge,
kan børn og unge-udvalget uden samtykke fra forældremyndighedens
indehaver og den unge, der er fyldt 15 år, træffe afgørelse om, at barnet eller
den unge anbringes uden for hjemmet.
En sådan afgørelse kan dog kun træffes, når der er begrundet formodning om,
at problemerne ikke kan løses under barnets eller den unges fortsatte ophold i
hjemmet.
Der vil altid skulle foretages en konkret vurdering af, om der er grundlag for at
anbringe barnet eller den unge, herunder om den pågældende forælder kan
varetage omsorgen for barnet eller den unge.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2